گیلان- محسن یوسف پور، هنر آبخیزداری را حفظ خاک در بالادست و جلوگیری از سیلاب در پایین دست دانست و گفت: گیلان ۵۲ حوضه آبخیز دارد که ۶۰ درصد از این حوضه ها جزو کانون های بحران استان هستند.

۶۰ درصد از حوضه‌های آبخیز گیلان کانون بحران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، محسن یوسف پورمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به خیزش غیر قابل مهار آب در لابه‌لای کوه‌ها و دره‌ها و آبراهه ها، اظهار کرد: آبخیزداری تلاش دارد خیزش آب را کنترل و جهت‌دهی کند و از سرعت آن بکاهد تا خاکشویی از بالا صورت نگیرد و پوشش گیاهی در ارتفاعات از بین نرود.

وی جلوگیری از وقوع سیلاب در پایین دست را یکی دیگر از اهداف آبخیزداری دانست و افزود: آبخیزداری از طریق عملیات مکانیکی مانند احداث سازه های مهندسی شامل سدها و بندهای گابیونی در مسیر آبراهه ها سرعت آب را تنظیم می کند؛ همچنین عملیات بیولوژیکی در بالادست مانند بذرپاشی و کپه کاری در مرتع و نهال کاری در جنگل صورت می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، هنر آبخیزداری را حفظ خاک در بالادست و جلوگیری از سیلاب در پایین دست دانست و گفت: گیلان ۵۲ حوضه آبخیز دارد که ۶۰ درصد از این حوزه ها جزو کانون های بحران استان هستند.

این مقام مسئول، کانون های بحران آبخیزداری را به دو دسته سیلخیز و رسوبخیز تقسیم کرد و متذکر شد: برای اینکه در سطح شهرها و روستاهای استان شاهد سیل نباشیم عملیات آبخیزداری در مناطق مرتفع و کوهستانی را مد نظر قرار داده ایم.

وی حوضه های آبخیز در ماسوله، ماسال، تالش، پلرود و... را سیلخیز دانست و خاطرنشان کرد: در حوضه هایی مانند تالاب انزلی هدف ما جلوگیری از ورود رسوب است، زیرا رسوبات یکی از عواملی است که باعث خشکیدگی تالاب و کاهش عمق آن می شود.

یوسف پور، با بیان اینکه عملیات آبخیزداری کمک می کند آب فرصت نفوذ در لایه های خاک را داشته باشد، عنوان کرد: فعالیت های آبخیزداری در کنار جلوگیری از سیلاب، در افزایش راندمان منابع آبی نقش مهمی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از جهش اعتباری فعالیت های آبخیزداری طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: در گذشته سالانه ۳ تا ۴ حوضه آبخیز را عملیاتی می کردیم، اما امسال در ۱۹ حوزه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان عملیات آبخیزداری در حال اجراست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.