معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سبک نادرست زندگی را عامل اصلی بروز بسیاری از سرطان های رایج دانست و گفت: با افزایش سواد سلامت عمومی و ترک شیوه های زیان آور زندگی بسیاری از این بیماریها قابل پیشگیری هستند.

به گزارش قدس آنلاین ، دکتر غلامحسن خدایی روز چهارشنبه طی نشست با اصحاب رسانه خراسان رضوی در تشریح دستاوردهای حوزه سلامت استان در زمینه سرطان افزود: امروزه علم پزشکی ثابت کرده است که سبک غلط زندگی بیشترین تاثیر را در بروز انواع سرطانها دارد و مصرف سیگار، الکل، هوای آلوده، فست فود ها و بی تحرکی از عوامل اصلی شیوع این بیماری به شمار می روند.

وی با بیان اینکه شعار جهانی امسال در این زمینه 'با خود مراقبتی سرطان قابل پیشگیری و درمان است' عنوان شده اظهار داشت: در استان خراسان رضوی 75 موسسه و انجمن مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت دارند.
وی با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی خیریه رضا (ع) در مشهد گفت: 85 درصد از دغدغه مردم در زمینه تامین هزینه درمان بیماری خود در این مرکز رفع شده و در تمام بیمارستانهای این شهر نیز موسسات خیریه احداث شده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم تخفیفات ویژه ای برای درمان بیماران بویژه بیماران سرطانی در نظر گرفته است.
رئیس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در این نشست گفت: افتتاح مرکز خیریه درمانی رضا (ع) در مشهد در سال 86 حاصل تلاش و زحمت خیرخواهانه 45 ساله جمعی از خیران استان و شهر مشهد است تا این مرکز بتواند به عنوان مهمترین، بزرگترین و مجهز ترین مرکز درمان سرطان شرق کشور به بهره برداری برسد.
حمید مستشاری افزود: هم اکنون روزانه بیش از سه هزار خدمت درمانی با تعرفه های دولتی، خیریه و رایگان برای بیماران سرطانی در این مرکز خیریه انجام می شود و روزانه بیش از هزار مورد پذیرش در این مرکز درمانی به ثبت می رسد.
وی با دعوت از همه خیران برای کمک به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد خواستار همکاری بیشتر ارگانهای دولتی از جمله بیمه ها برای ادامه روند امور درمانی این مرکز شد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 30 میلیارد تومان از بیمه ها طلبکاریم.
رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژِی رضا (ع) نیز در این نشست گفت: در این مرکز درمانی با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا، ماهیانه یک هزار و 200 تا یک هزار و 300 بیمار شیمی درمانی می شوند و تمام تعرفه های این مرکز درمانی یا دولتی یا خیریه است و تمام تلاش انجمن حمایت از بیماران سرطانی نیز این است که با کمترین هزینه زمینه درمان این بیماران را فراهم آورند.
دکتر فاطمه ورشویی افزود: این مرکز با برخورداری از بهترین تکنولوژی های روز دنیا، پزشکان متخصص و فوق تخصص و تجهیزات تشخیصی و درمانی با حداقل هزینه به بیماران و مراجعه کنندگان خدمت ارائه می دهد.
وی اظهار داشت: علاوه بر مراحل تشخیصی و درمانی، مشاوره و غربالگری بیماری نیز مورد توجه این مرکز است و در این زمینه همکاری با آموزش و پرورش و گروههای مردم نهاد داخلی و خارجی مورد توجه قرار دارد.
وی گفت: حدود 10 درصد از مراجعان این مرکز را اتباع خارجی تشکیل می دهند که هزینه های درمان برای آنان نیز با تعرفه خیریه است.
مدیر درمان سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: میانگین میزان شیوع انواع بیماری های سرطان در خراسان رضوی 157 نفر در صد هزار نفر مرد و 137 نفر در صد هزار نفر زن است که این میزان در سطح جهانی 205 نفر بین مردان و 165 نفر بین زنان است و بیشترین فراوانی سرطان در بین زنان سرطان سینه و در بین مردان سرطان معده است.
دکتر محمد علی دنکوب افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب درمانی شمال شرق کشور نقش مهمی در ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان دارد و در حال حاضر در پنج بیمارستان امید، دکتر شیخ، شهید هاشمی نژاد، امام رضا (ع)، قائم (عج) و کلنیک تخصصی زکریا بخش شیمی درمانی و در 2 بیمارستان امید و امام رضا (ع) نیز بخش رادیوتراپی فعال وجود دارد.
وی اظهار داشت: علاوه بر بخش دولتی در بیمارستان رضوی و در مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا (ع) نیز بخش شمی درمانی و رادیوتراپی به بیماران خدمات درمانی ارائه می کند.
دکتر دنکوب گفت: در مراکز و بیمارستانهای دولتی با 95 تخت شیمی درمانی سرپایی به طور متوسط روزانه 160بیمار تحت شیمی درمانی قرار می گیرند بطوریکه در 6 ماه ابتدای امسال حدود 26 هزار و 500 مورد شیمی درمانی در این مراکز انجام شده است.
وی افزود: همچنین در بیمارستانهای یاد شده 156 تخت درمانی به بیماران سرطانی اختصاص دارد که در مدت مزبور چهار هزا رو 779 بیمار در این مراکز بستری شده و تحت درمان قرار گرفته اند.
مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد نیز در این نشست گفت : ساخت بیمارستان ناظران به عنوان واحد تکمیل کنند واحد درمانی خیریه رضا (ع) در زمینی به مساحت 18 هزار متر مربع با 29 هزار متر مربع زیربنا از سال 94 به همت خیرین با پیش بینی استقرار 200 تخت آغاز شده و با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی امید است در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری برسد.
اصغر افراسیابی افزود: برای این مرکز اتاق های عمل و تجهیزات پیشرفته، رادیو تراپی و تصویربرداری هسته ای پیش بینی شده و هزینه نهایی ساخت آن نیز حدود 140 میلیارد تومان برآورد شده که نیمی از آن هزینه ساخت و نیمی دیگر هزینه تجهیزات است و تاکنون 65 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.