دیداری که شب گذشته میان سران کاخ سفید و کنگره آمریکا برگزار شد، بی‌آنکه پیشرفتی در جهت پایان دادن به تعطیلی حکومت به دست آمده باشد، پایان یافت.

نشست سران کنگره و کاخ سفید بی‌نتیجه پایان یافت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشستی که چهارشنبه شب (به وقت واشنگتن) میان سران قوای مجریه و مقننه آمریکا در کاخ سفید برگزار شد، در حالی به پایان رسید که به نظر می‌رسد هیچ پیشرفتی در این گفت‌وگوها برای حل اختلاف در مورد دیوار مرزی و پایان دادن به تعطیلی حکومت، به دست نیامده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که با درخواست بودجه نزدیک به ۶ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک موجب اختلاف میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و به دنبال آن تعطیلی حکومت آمریکا شده، پیش از دیدار با سران کنگره گفت قصد دارد به «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا و «نانسی پلوسی» نماینده دموکرات و رئیس بالقوه مجلس نمایندگان آمریکا بگوید که وضعیت در مرز «چقدر بد است، چقدر خطرناک است و اینکه چرا ما به دیوار نیاز داریم.»

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، با این وجود بعد از این دیدار حدودا ۹۰ دقیقه‌ای، پلوسی که انتظار می‌رود امروز با رأی اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان به ریاست این مجلس برسد، گفت دموکرات‌ها روز پنج‌شنبه طرحی را به کنگره می‌آورند که هدف آن «بازگشایی حکومت» است. این طرح بدون حل اختلاف در مورد دیوار، بودجه‌ای موقت برای پایان دادن به وضعیت موسوم به «تعطیل» تصویب می‌کند.

دولت ترامپ هشدار داده که حتی در صورت تصویب چنین طرحی در کنگره، از امضا و تایید آن خودداری می‌کند، چراکه در آن بودجه‌ای جهت ساخت دیوار مرزی در نظر گرفته نشده است. رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته هشدار داد که ممکن است تعطیلی حکومت برای «مدتی طولانی» ادامه پیدا کند.

پس از جلسه شب گذشته، شومر هم با تایید اظهارات پلوسی، گفت ترامپ نتوانست برای رد طرح پیشنهادی دموکرات‌ها «دلیل خوبی» بیاورد.

با گذشت نزدیک به دو هفته از تعطیل شدن حکومت آمریکا به دلیل اختلاف در مورد لایحه بودجه، مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند که او برای پایان دادن به این وضعیت عجله‌ای ندارد. یک مقام دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، گفته ترامپ معتقد است که افکار عمومی آمریکا یا دستکم افکار عمومی طبقه پشتیبان او، استدلال‌های او را پذیرفته‌اند و از او حمایت می‌کنند.

در حالی که ترامپ برای ساخت دیوار بودجه‌ای ۵.۷ میلیارد دلاری طلب کرده، اما در طرح پیشنهادی دموکرات‌ها، صرفا ۱.۳ میلیارد دلار، آن هم برای ادامه فعالیت وزارت امنیت داخلی که وظیفه نظارت بر مرزها را هم بر عهده دارد، در نظر گرفته شده است.

ترامپ در طول تعطیلات سال نوی میلادی چند بار در توییتر نوشت که در کاخ سفید منتظر است تا دموکرات‌ها به آنجا بروند و با او در مورد اختلافات، «معامله» کنند. گزارش‌هایی هم منتشر شد مبنی بر اینکه ترامپ با عقب‌نشینی از درخواست اولیه خود، حاضر است بودجه حدود ۳ میلیارد دلاری برای دیوار را هم بپذیرد، با این وجود هنوز هیچ توافقی میان طرفین حاصل نشده و چشم‌اندازی هم برای پایان تعطیلی کنونی حکومت وجود ندارد.

در پی پایان بی‌نتیجه نشست چهارشنبه شب، «کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت ترامپ از سران کنگره خواسته روز جمعه نشست دیگری در کاخ سفید برگزار شود، بلکه این بار بتوانند در مورد بودجه به توافق دست یابند.

تعطیلی حکومت در آمریکا زمانی رخ می‌دهد که کنگره و کاخ سفید نتوانند بر سر بودجه ماه‌های آینده به توافق برسند. در نتیجه عدم تخصیص بودجه، بخش‌هایی از دولت که فعالیت آن‌ها حیاتی به حساب نمی‌آید، از جمله بخش بزرگی از ۹ وزارتخانه و صدها مرکز ودولتی، تعطیل می‌شوند، کارمندان آن‌ها به مرخصی اجباری می‌روند و حقوق آن‌ها هم تا زمان تصویب بودجه جدید، پرداخت نمی‌شود.

طولانی‌ترین تعطیلی حکومت در آمریکا در سال ۱۹۷۸ رخ داد که در پی اختلاف میان دو حزب اصلی، دولت ۲۱ روز تعطیل بود. تعطیلی ۱۸ روزه سال ۹۶-۱۹۹۵ و ۱۶ روزه سال ۲۰۱۳، در رده‌های بعدی قرار دارند. تعطیلی اخیر حکومت آمریکا روز ۲۲ دسامبر (۳ دی) آغاز شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.