یزد - جلیل عفتی با اشاره به روند رو به رشد خاکستری شدن جمعیت ایران در سالیان اخیر گفت : نرخ بالای جمعیت سالمندی استان حاکی از آن است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 نرخ بالای جمعیت سالمندی  در استان یزد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جلیل عفتی مدیرکل بهزیستی استان یزد در جریان بازدید کارشناسان برنامه و بودجه و امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و معاون دفتر بودجه سازمان بهزیستی کشور از پایگاه تحقیقات سالمندی اردکان در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین اظهار داشت: جمعیت ایران در سالیان اخیر به سمت خاکسری شدن رفته و در کنار آن نیز نرخ سالمندی در استان رو به افزایش بوده که هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند. 

وی درخصوص  مرکز تحقیقات سالمندی اردکان گفت : مرکز تحقیقات سالمندی اردکان با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و درجهت فراهم آوردن امکانات لازم جهت برنامه ریزی علمی در حوزه سالمندان ، در هفته بهزیستی سال ۹۶ با حضور وزیر محترم تعاون کار ورفاه اجتماعی به بهره برداری رسید.

عفتی تصریح کرد: این مجموعه خدمات کاملی را به سالمندان نیازمند به بستری و مراقبت ، ارائه می‌کند  ومهم‌ترین مسئله در اردکان بحث مرکز تحقیقات سالمندی است که به لطف خدا و همکاری مسئولین و پیگیری‌های صورت گرفته شرایط خوبی پیداکرده است و این مرکزبا استفاده از تجربیات موجود ، خدمات مختلفی مانند آموزش، تحقیقات و پژوهش را ارائه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان خاطر نشان ساخت: موضوع سالمندی یک بحث جمعیتی است که همه دنیا و کشورهای مختلف با آن مواجه هستند و به انجام تکالیف خود مشغول هستند.

کشور ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود

سیامک رسایی کارشناس برنامه و بودجه و امور رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمن بازدید از بخش های مختلف ساختمان مرکز تحقیقات سالمندی اردکان با اشاره به روند رشد جمعیت در کشور، گفت : کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و سالمند شدن جمعیت یکی از پدیده‌هایی است که برای مواجهه با آن باید برنامه داشته باشیم.

وی افزود: وجود این مراکز برای دولت مایه خوشحالی است و بسیار مطلوب است که بودجه کشور نیز در موارد این چنینی صرف شود.  

اجرای چهار طرح تحقیقاتی مشترک در یک سال گذشته

دکتر محمد حسین سربی نیز در تشریح فعالیتهای پژوهشی این مرکز در یک سال گذشته اظهار داشت : در یک سال گذشته چهار عنوان طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در زمینه های تحلیل وضعیت اجتماعی و جمعیتی سالمندان استان یزد، بررسی کیفیت زندگی، سلامت عمومی و سبک زندگی آنها، بررسی وضعیت افسردگی و اضطراب سالمندان ، اثربخشی درمان مرور زندگی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی سالمندان و تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و ارائه بسته های آموزشی و تمرینی و توانبخشی ورزشی برای زنان و مردان سالمند به مورد اجرا گذاشته شده است.

وی همچنین از اجرای پنج عنوان طرح پژوهشی با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور یزد خبر داد و افزود: بررسی رابطه بین افسردگی و کیفیت خواب در سالمندان ، تبعیض جنسی و استرس ادراک شده، بررسی رابطه حمایت اجتماعی با استرس ادراک شده در سالمندان و استرس و کیفیت زندگی در سالمندان از جمله مواردی است که با همکاری دانشگاه پیام نور مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

سربی در ادامه از اجرای ۲ طرح تحقیقاتی مشترک با همکاری دانشگاه اردکان خبر داد و مهمترین موضوعات این پژوهش ها را اثربخشی درمان مرور زندگی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی سالمندان، تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و ارائه بسته های آموزشی و تمرینی و توانبخشی ورزشی برای زنان و مردان برشمرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.