یک وبگاه خبری نزدیک به قطر تشدید تنش‌های اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین علیه حماس در کرانه باختری و در آستانه انتخابات را در راستای تضعیف حماس در کرانه باختری و در انتخابات دانست.

آغاز جنگ "ابومازن" و تشکیلات خودگردان علیه حماس در آستانه انتخابات

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» در یادداشتی با این عنوان که اعلام جنگ عباس علیه حماس...بازداشت رهبران حماس و بستن پرونده آشتی» تشدید تنش تازه فتح علیه حماس را «نقشه شوم اشغالگران» صهیونیست دانست.

در مقدمه این یادداشت آمده است: پرونده آشتی ملی فلسطین بین جنبش‌های فتح و حماس بدترین و دشوارترین مرحله را سپری می‌کند و با تصمیم‌های اخیر محمود عباس وارد تونلی تاریک و طولانی شده است که میانجیگر مصری ماه‌ها در خارج کردن آن از این تونل ناتوان و دست بسته خواهد ماند.

نویسنده آورده است: تشدید تنش علیه حماس که محمود عباس پرچم آن را چند روز پیش بالا گرفت، با هدف تکرار وقایعی داغ در سال ۲۰۱۹ است و محدود به تصمیم وی درباره انحلال مجلس قانون‌گذاری نخواهد بود بلکه گام‌های حساس‌تر و موثرتری را برخواهد داشت که اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

یک عضو کمیته مرکزی فتح که خواست نامش فاش نشود در اظهاراتی اختصاصی به «الخلیج اونلاین» گفت: عباس چند روز پیش از طریق میانجی‌هایی از فتح به طرف مصری پیام داده که اصلا ادامه وضعیت کنونی با حماس را نمی‌پذیرد و در مرحله بعدی اقدامات قوی‌تر و جدی‌تری علیه این جنبش به کار می‌گیرد.

وی افزود: تهدیدهای عباس فقط محدود به اقدامات سختگیرانه‌ای نیست که قرار است با برداشتن منابع مالی از طریق بانک‌ها و متوقف کردن پرداخت تسهیلات و کاهش حقوق کارکنان در نو ار غزه صورت گیرد؛ بلکه تهدیدها شامل کرانه باختری هم خواهد شد و حماس در فهرست حملات مستقیم قرار خواهد گرفت.

جنگ عباس در کرانه باختری

این رهبر فتح توضیح داد: رهبران حماس در کرانه باختری و بخصوص آنهایی که مصونیت پارلمانی خود را پس از تصمیم انحلال مجلس قانون گذاری از دست دادند همگی مشمول پیگرد و دستگیری از سوی دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان هستند و می‌توانند به عنوان اهرم فشاری بر حماس در نوار غزه به کار گرفته شوند.

وی افزود: عباس بر اساس تصمیمی که چند سال پیش برای ممنوعیت فعالیت حماس در کرانه باختری صادر کرد برخورد سختگیرانه‌ای خواهد کرد و همه طرفداران این جنبش را بخصوص در دانشگاه ها و مساجد تحت تعقیب قرار می‌دهد علاوه بر اینکه همه نهادهایی را که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر آن نظارت دارد، تعطیل می‌کند.

این رهبر فتح گفت: ظرف شش ماه آتی که قرار است انتخابات پارلمانی برگزار شود، حرفی که عباس ماه گذشته همزمان با انحلال مجلس قانون گذاری بیان داشت، کرانه باختری تقریبا از طرفداران و رهبران حماس خالی می‌شود تا پیروزی فتح تضمین شود.

این رهبر فتح در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت موضوع آشتی ملی در سایه تشدید تنش ها بین غزه و رام الله گفت: رام الله به شکل رسمی از قاهره خواست تا این پرونده را برای همیشه ببندد و تا زمان برگزاری انتخابات مجلس، میانجیگری خود را متوقف کند.

وی افزود: طی ۱۲ سال گذشته ما هیچ پیشرفتی در این پرونده به دست نیاورده ایم و چرخ آشتی جلو نمی‌رود و این بسیار ضعیف‌تر از موضع واسطه‌گر مصری است که هیچ راه حل جدی و منطقی برای کمک به فلسطینی‌ها در غلبه بر بزرگترین بحران داخلی که با آن روبروست در اختیار ندارد.

پیچیده شدن عرصه فلسطین

او در پایان اظهارات خود با الخلیج اونلاین گفت: اوضاع داخلی فلسطین طی هفته های آتی بسیار پیچیده و مبهم خواهد شد به ویژه  که همه برگه‌های برنده برای تحقق وحدتی واقعی سوخته است و البته انتظار می رود حماس کمیته اداری حکومت غزه را با مشارکت دیگر گروه‌ها مجددا تشکیل دهد.

به گزارش الخلیج اونلاین، پس از تصمیم جنجال ساز محمود عباس در انحلال مجلس قانون گذاری فلسطین در بیست و دوم دسامبر گذشته، رئیس تشکیلات خودگردان سال ۲۰۱۹ میلادی را با تشدید حملات خود علیه عباس کلید زده است او در مراسم پنجاه و چهارمین سالروز جنبش فتح حماس را به جاسوسی و خروج از صف میهن دوستی متهم کرد چیزی که حماس آن را تقبیح کرد و در بیانیه ای گفت: این سخنان بازتاب شخصیت شکست خورده عباس است که ارزش رئیس جمهور بودن را ندارد و مورد احترام ملت فلسطین قرار ندارد و بیانگر حس ناامیدی او به دلیل پیروی از سیاست های شکست خورده اش است که بر ملت فلسطین تحمیل کرده و وحدت و دیدگاه سیاسی آن درباره مدیریت مناقشه فلسطین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار داد.

سمیره حلایقه یکی از رهبران حماس هم در گفت وگو با الخلیج اونلاین گفت: عباس علیه حماس در کرانه باختری اعلام جنگ کرده و از طریق پیگرد و بازداشت رهبران و طرفداران حماس به دنبال حذف نقش آفرینی حماس در جامعه فلسطینی است.

حلایقه افزود: همه اقداماتی که عباس می خواهد علیه حماس  در کرانه باختری انجام دهد با منافع و نقشه های اشغالگران در سرکوب مقاومت و نگاه داشتن کرانه باختری به عنوان عرصه ای برای عربده کشی نظامیان و شهرک نشینان است.

وی تاکید کرد: حماس و مقاومت خاری در گلوی اشغالگران اسرائیلی و همه کسانی از تشکیلات خودگردان خواهد ماند که می خواهند پشتیبان نقشه های نژادپرستانه آنها باشند و عباس به جای تهدید حماس می بایست با اشغالگران و ارتش آن که با جرایم خود همه خطوط قرمز را پشت سر گذاشته روبرو شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.