خوزستان- تا چشم کار می کند خودرو با چند مدیر و لشگری از محافظ و خبرنگار آمده اند تا قسمت دیگری از سریال تکراری پروژه غدیر را به قاب تصویر چشم های امیدوار مردم آبادان و خرمشهر بنشانند...

قدس آنلاین- طیبه قاسمی؛ شوری آب درحالی در حاشیه اروند تکرار می شود که مردم دبه به دست همچنان در صف آب ایستاده اند؛ کمی بیرون ازاین شهر، خاک «ام الدبس» به جز احساس انگشتان برهنه کودکان و کشیده شدن دمپایی مردان دشداشه پوش، رد لاستیکهای خودروهای گران قیمت و کفشهای براق مدیران را نیز حس می کند؛ تا چشم کار می کند خودرو با چند مدیر و لشگری از محافظ و خبرنگار آمده اند تا قسمت دیگری از سریال تکراری « تکمیل پروژه غدیر» را به قاب تصویر چشم های امیدوار مردم آبادان و خرمشهر بنشانند.

طرح غدیر دلیلی برای رفع مسئولیت

چند سال است بهانه برای شوری آب شهرهای خوزستان، برای مدیران آنقدر زیاد است تا پاسخی درست و قانع کننده نداشته باشند، اما آب از آب تکان نخورد و آنها همچنان بر مسند قدرت باشند، بزرگترین برگ برنده آنها هم اجرای طرح «غدیر» بود که به ادعای مسئولان، پایان کار آن تمام معضلات آبی شهرستانهای خوزستان را حل می کرد.

حالا غلامرضا جلالی پور، رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر بازهم خبر تامین آب این دوشهر از مارد را داده و گفته اجرای عملیات تعمیر خط آبرسانی غدیر از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون موجب توقف انتقال آب آشامیدنی به شهرهای آبادان و خرمشهر شده است.

مشکلات این طرح در حالی شروع شده است که مدیریت بحران سابق استانداری خوزستان پیشتر وعده آن را داده بود؛ با اینحال این پروژه با تشریفات زیاد به بهره برداری رسید، حالا در همان ابتدای بهره برداری، خبر از شکستگی لوله ها و شوری دوبار بخت شهرهای خرمشهر و آبادان می رسد.

آبرسانی غدیر با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۳۸۷ (بزرگترین طرح کشور)، قرار بود در پله اول دوای درد آب شوری باشد که با نیشکر به گلوی مردم منطقه می ریخت، سال ۹۳ دچار مشکل شد و جایگاه نخست آبادان و خرمشهر هم برای رفع بی آبی از بین رفت و به جای «غدیر» تانکر های آب در خیابان های شهر آبرسانی کردند.

ردپای نیشکر

شهر بر اثر اعتراض به شوری آب شلوغ شد، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی طرح‌های نیشکر و خشکسالی را متهم شوری آب قلمداد کرده و مدعی شده بود، "خالی شدن سدها و کم شدن ذخیره آبی بر اثر برداشت بی رویه نیشکر، شوری آب در رودخانه اروند و کارون را باعث شده است".

با این حال نیشکر همچنان مشغول فعالیت است و اندک آب کارون یارای مقابله با خلیج فارس را ندارد و در نتیجه سهم مردم همان شوری حیاتی ترین مایه زندگیست.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور امام جمعه آبادان نیز همان ابتدا طرح غدیر را یک علاج موقت دانسته و خواسته بود دولت به فکر تامین و نصب آب شیرین کن‌های دائمی و هسته ای باشد و منطقه آزاد اروند نیز در این زمینه وارد میدان شود.

شوری آب به کشمکش سیاسی رسید و مردمی که برای یک مطالبه به شکل مسالمت آمیز تجمع کرده بودند را به حاشیه ای که گروهی منفعت طلب ساخته بودند کشاند و متاسفانه دشمنان توانستند در محقق نشدن خواسته مردم با به جنجال کشاندن موضوع موفق شوند.

عذرخواهی استاندار

کم کم شکایت مردم بعضی از مناطق اهواز قسمت بعد سریال، آب خوزستان شد تا استاندار خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم برای قطعی های پی در پی آب، تاکید کند: کمبود آب در مرکز و شرق اهواز تا هفته آینده با اجرای کانال «سلمان» جبران خواهد شد.

باید پذیرفت که طرح غدیر دچار چالشهایی شده که باید با سرعت عمل بیشتری رفع شوند؛ حالا مردم امیدوارند پایان این سریال برایشان مملو از لبخندهای رضایت باشد، وقتی با وعده های مسئولان صبوری پیشه کرده و منتظر مانده اند و از طرفی مجبورند ساکت بمانند تا مبادا به جای رسیدن به مطالبات خود، نردبانی باشند برای بالا رفتن عده ای که به ادعای دلسوزی برای مردم این سرزمین، هدف بنا کردن قصر خود بر ویرانه های ایران را می پرورانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.