نگرانی را می‌شود در چشمان همه دید از فروشنده گرفته تا خریدار، بازار این روزها وضعیت آشفته‌ای را به خود می‌بیند، قیمت کالاهای مورد نیاز مردم بدون حساب و کتاب بالا رفته آنچه در این بین بیشتر به چشم می‌خورد نبود نظارت کافی بر این وضعیت است.

مواد شوینده و بهداشتی روی گرانی‌ها را شستند

روزانه اخبار متفاوتی از اینکه نهادهای مختلف انبارهای احتکاری انواع و اقسام کالاها را کشف می‌کنند اعلام می‌شود، اما کشف این احتکارها که اکثراً مقادیر زیادی از کالاهای اساسی با قیمت‌های میلیاردی را شامل می‌شود و به قصد سود بیشتر انجام می‌گیرد، اثری در ثابت ماندن قیمت‌ها نداشته و با اینکه قیمت دلار هم مدتی است روند نزولی دارد، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

در این میان افزایش بدون ضابطه قیمت مواد شوینده و بهداشتی فشار مضاعفی بر مردم وارد کرده و سبب شده است مردم تا آنجایی که ممکن است از سر و ته این اقلام در سبد مصرف خانوار خود بزنند و زمانی که مردم مصرف خود را در این دسته از کالاها کاهش دهند، بهداشت جامعه به خطر می‌افتد که حتی ممکن است یکسری عواقب دیگر به همراه داشته باشد.

برای بررسی وضعیت بازار مواد شوینده و بهداشتی به مراکز اصلی فروش در بلوار شهید قرنی و خیابان مطهری جنوبی مراجعه می‌کنم، در حالی که قبلاً فروشگاه‌ها مملو از اجناس مختلف بهداشتی نظیر پوشک، دستمال کاغذی، شامپو، صابون و... بود، ولی این روزها خالی بودن آن‌ها کاملاً مشهود است.

 سرمایه بیشتر، سود کمتر

یکی از فروشندگان که خود را یحیی نیکنام معرفی می‌کند در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت‌ها توان اقتصادی ما را کاهش داده، با پولی که در اختیار داریم نمی‌توانیم حتی قفسه‌های فروشگاه را پر کنیم، قبل از گرانی‌ها هم اجناس ارزان بود و تولیدکنندگان هم کالاهایشان را در قبال چک‌های بلند مدت در اختیار ما می‌گذاشتند، ولی در حال حاضر به دلیل نوسان‌های قیمتی که وجود دارد، فقط با پول نقد معامله می‌کنند.

 یکی دیگر از فروشندگان اضافه می‌کند: ما هم پول بیشتری را باید سرمایه‌گذاری کنیم و هم اجاره هایمان افزایش یافته است و سود مان نیز کاهش پیدا کرده است، قبلاً از جنس ۲۰ هزار تومانی ۲۰۰۰ تومان سود می‌گرفتیم که می‌شد ۱۰ درصد و حالا همان جنس شده ۷۲ هزار تومان و ما نمی‌توانیم بیشتر از ۳۰۰۰ تومان به آن اضافه کنیم به این ترتیب سود ما از ۱۰ درصد به ۴ درصد کاهش یافته است.

یکی دیگر از فروشندگان که خود را الیاسی معرفی می‌کند با اشاره به اینکه این روزها اجناس گران شده، گیر هم نمی‌آید، تصریح می‌کند: به طور میانگین کالاها بیش از۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است به عنوان نمونه، شامپو از ۱۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان، دستمال کاغذی از ۱۲۰۰ به ۴۹۰۰، صابون با برند مشهور از ۷۰۰۰ به ۱۴ هزار تومان، پودر لباسشویی از ۲۷۰۰ به ۵۷۰۰ تومان، خمیر دندان داخلی از ۱۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان و خمیر دندان خارجی از ۸۰۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت یافته است.

 حقوق ثابت، قیمت‌ها سرسام آور

یکی از خریداران هم که خود را صادق خواص معرفی می‌کند و با تعجب به برچسب قیمت‌ها می‌نگرد با عصبانیت می‌گوید:چرا هیچ کس بر بازار نظارت نمی‌کند، پوشکی را که ۲۱ هزار تومان می‌خریدیم حالا باید با منت ۷۵ هزار تومان بخریم و کاری هم نمی‌شود کرد.

وی ادامه می‌دهد: من حساب کردم روزانه فقط۱۰ هزار تومان باید پول پوشک بدهم و به آن اضافه کنید هزینه‌های دستمال مرطوب و مواد شوینده را که سر جمع ۶۰۰ هزار تومان هزینه یک بچه به غیر از هزینه‌هایی مثل غذا، دکتر و... و. در ماه است.

یکی دیگر از شهروندان هم که برای خرید مواد شوینده و بهداشتی مراجعه کرده است، می‌گوید: چرا به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند، این اجناس را نمی‌شود از سبد خانوار حذف کرد، مردم باید به کجا شکایت کنند، به مسئولان بگویید از سر دل خوشی نیست که مواد بهداشتی وشوینده را با هر قیمت خریداری می‌کنیم، چاره‌ای نداریم، خدا کمی به مسئولان انصاف دهد، پیری و مریضی برای آن‌ها هم هست.

 بازار تحت کنترل در آمده است

برای اطلاع از اقدامات انجام شده در این حوزه به سراغ راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی می‌رویم که ضمن تأیید گرانی مواد شوینده و بهداشتی می‌گوید: در راستای تنظیم بازار اقداماتی را انجام دادیم وتوانستیم آن را کنترل کنیم که در این باره می‌توان به موضوع ثبت موجودی تمامی انبارها در استان اشاره کرد، به نحوی که در حال حاضر سازمان صنعت و معدن از موجودی انبارها مطلع است و اگررفت و برگشتی در بین انبارها صورت گیرد و حواله‌ای بخورد در سامانه‌ای که ما به آن دسترسی داریم، ثبت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب نظارت صنعت و معدن بر حساب انبارها و موجودی آن‌ها کامل شده است و روال ثبت سفارش هم در استان آغاز شده و برای واحدهای استان که از واحدهای بزرگ و مطرح هستند، تسهیلاتی را اختصاص می‌دهیم و سعی می‌کنیم در اسرع وقت درخواست‌هایشان انجام شود و آن‌ها هم موظف هستند که هر وقت در بین انبارها خرید و فروش انجام شود در سامانه ثبت انبارهای صنعت و معدن ثبت کنند و ما مشاهده می‌کنیم که چه مقدار جنس از انبارها به مغازه‌ها فروخته شده و ردیابی این مواد شوینده و پوشک‌ها آسان می‌شود و مشخص می‌گرددکه در کدام فروشگاه عرضه می‌شود و این موارد سبب می‌شود که بازار به تعادل برسد.

 خانواده‌ها به حد نیاز خرید کنند

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه روز به روز وضعیت بازار بهتر خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: از مردم خواهش می‌کنم بیش از نیازشان مواد شوینده، بهداشتی و پوشک خریداری نکنند و به تسریع در بهبود وضعیت بازار کمک کنند.

 موارد تخلف را به ۱۲۴ گزارش دهید

علی باخرد، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی هم در گفت وگو با قدس درباره احتکار کالاهای مورد نیاز مردم می‌گوید: همان گونه که در موارد مختلف مواد شوینده و بهداشتی و پوشک‌هایی را که احتکار شده بود را توقیف و در کانال‌های خودش توزیع کردیم از این به بعد هم اگر از موردی مطلع شویم برخورد می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر شهروندان تخلفاتی را نظیر گران فروشی، احتکار و... مشاهده کردند به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.