کشتی‌گیر پیش‌کسوت خراسانی، در بازدید از گنجینه مدال آستان قدس رضوی، این گنجینه را یادآور قهرمانی‌های جهان ‌پهلوان تختی دانست.

گنجینه مدال آستان قدس رضوی، میراث‌دار جهان ‌پهلوان تختی است

به گزارش قدس آنلاین، حسن وزیری‌نژاد کشتی‌گیر پیش‌کسوت خراسانی و دارنده مقام‌های قهرمانی کشتی، پس از بازدید از گنجینه مدال آستان قدس رضوی، این گنجینه را میراث‌دار قهرمانی‌های جهان‌پهلوان تختی دانست و گفت: از دیدن این موزه لذت بسیار بردم و خدا را شکر می‌کنم که مسئولین موزه آستان قدس رضوی، مدال‌های قهرمانانی چون جهان ‌پهلوان تختی را دلسوزانه و با چینش درست و ‌زیبا، در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

وی با بیان این‌ که توفیق شاگردی غلامرضا تختی را نداشته اما به دلیل ارادت ویژه‌اش به این پهلوان، تا به حال تحقیقات زیادی درباره زندگی ایشان انجام داده‌ است، افزود: آقای تختی وصیت کرده بود که پس از مرگش، همه نشان‌ها و مدال‌های قهرمانی و کاپ‌هایی که کسب کرده بود، به موزه آستان قدس رضوی اهدا شود. این کار در اواخر دهه شصت، به دست فرزندش بابک تختی انجام گرفت و حالا موزه آستان‌ قدس رضوی، میراث‌دار قهرمانی‌های ایشان است.

این پیش‌کسوت عرصه کشتی با اشاره به ارزش بالای مدال‌ها و نشان‌های ورزشی و لزوم حفظ آن‌ها در طول زمان، ادامه داد: کشتی، جزو فرهنگ و آیین ماست و این اتفاق بسیار مبارکی است که همه مدال‌ها و نشان‌های تختی در گنجینه مدال آستان قدس رضوی به بهترین شیوه نگهداری می‌شود. اما کاش این امکان فراهم می‌شد که مدال‌ها و نشان‌های قهرمانی دیگر کشتی‌گیر و ورزش‌کار کشور از گذشته تا امروز، به ‌ویژه در رشته کشتی، در این گنجینه برای همیشه حفظ می‌شد.

مسئول گنجینه مدال آستان قدس رضوی نیز، با بیان این‌که جهان‌ پهلوان تختی اولین مدال‌آور المپیک ایران است که برای کشور مدال طلا کسب کرد، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مدال در این گنجینه در معرض نمایش است که در این میان، همه مدال‌ها، کاپ‌ها و نشان‌های قهرمانی این پهلوان نامی، شامل ۳۶ مدال و نشان طلا، نقره و برنز جهان به همراه یک بازوبند پهلوانی، در این گنجینه نگهداری شده و در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار دارد.

عبدالحسین ملک‌جعفریان به مهم‌ترین این مدال‌ها اشاره کرد و گفت: مدال نقره پانزدهمین المپیک هلسینکی فنلاند سال ۱۹۵۲، مدال نقره قهرمانی جهان در ورشو در سال ۱۹۵۵، مدال نقره هفدهمین المپیک رم سال ۱۹۶۰، مدال طلای شانزدهمین المپیک ملبورن استرالیا سال ۱۹۵۶ و بازوبند پهلوانی در سه سال‌ متوالی از۱۳۳۵ تا ۱۳۳۷ خورشیدی، مهم‌ترین مدال‌های جهان‌ پهلوان تختی در این گنجینه است.

گفتنی است غلامرضا تختی، نماد پهلوانی و فروتنی در فرهنگ ورزشی ایران است که در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، نخستین مدال‌ طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی، در فهرست برترین‌های قرن فیلا(فدراسیون جهانی کشتی) در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.