نمایشگاه خودروی تهران همین روزها برپامیشود، ماندم امسال چه توجیهی برای برگزاری نمایشگاه وجوددارد، خودروسازها که چیزی برای فروش ندارند، چیزی هم که به تازگی تولید نشده که بخواهند درمعرض نمایش بگذارندو دستاوردی هم نداشته اند که بخواهند نتایج دستاوردهای خودرا درمعرض دید بازدیدکنندگان بگذارند.

وقاحت خودروسازان درسایه حمایت دولتمردان

از آن بدتر که امسال و پس ازآغاز دوباره تحریم های ظالمانه مشخص شد که همان چند خودرویی هم که به اسم تولید ملی درنمایشگاهها عرضه میشدو خودروسازان به تولید این خودروهای مثلا مدرن افتخار میکردند هم ساخت چین و دیگر شرکا بودو فقط درایران اجزای آن سرهم بندی میشد. نمونه اش همین کوییک که هنوز تولیدش به چند ماه نرسیده سایپا اعلام کرد به دلیل مشکلات واردات قطعات خط تولید آن متوقف شده است . نمونه دیگرش دنا پلاس و ... حالا میشود گفت چقدر خوب است که دیگر این قبیل خودروها درمعرض دید مردم قرار نگیرد تا کمتر به این نکته فکر کنند که چرا مدیران خودروسازی کشور دروغ را بهتر از راست به مردم تحویل میدهند. آنهم درکشوری که مزین به نام اسلامی است و اولین عامل انتخاب یک مدیر تعهد وی به شرع مقدس اسلام است . اسلامی که درغگو را دشمن خداوند میداندو مادران از بدو تولد این نکته را درگوش کودکانشان زمزمه میکنند.

بگذرم ، صبح امروز درحال مشاهده کانالهای اطلاع رسانی درتلگرام بودم که خبری نظرم را جلب کرد و آن چیزی نبود جز اظهارات پارسایی،سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس که گفته بود: بیشترین شکایتی که به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی رسیده است ازعدم تعهد خودروسازان به وعده‌های خود است. هم در بحث تحویل خودروها، کیفیت و همچنین عدم خدمت‌رسانی طبق قرارداد.

وی ادامه میدهد: شکایتی که به کمیسیون رسیده است فقط در بحث عدم تحویل خودرو نیست بلکه بحث این است که عمدتاً شرکت‌های خودروسازی مردم را تهدید می‌کنند که یا پول خود را پس بگیر و یا قیمت خودرو را افزایش میدهیم .

تهدید دیگر عجیب است ، شرکتهای خودروساز این روزها و دربازار انحصاری که به لطف ممنوعیت واردات و تعرفه های چند صددرصدی برای خود مهیا دیده اند آنقدر وقیح شده اند که مشتریان را تهدید میکنند. البته این روزها دیگرهیچ چیز درفضای اقتصادی کشورمان بعید نیست .

همین چند ماه قبل بود که مقامهای مسوول در دولت میگفتند که یک عده دلال کثیف قیمت خودرو را کاذب بالا برده اند و باعث شده اند مردم سرگردان شوند. حتی خود خودروسازها درمصاحبه های تلویزیونی این مساله را تایید کرده و گفتند که باید قیمت خودرو کاهش یابد. این سخنان همزمان شد با پیش فروش بیش از 100هزار خودرو وروانه شدن حجم عظیمی از نقدینگی مردم به حساب خودروسازها . مردم ساده دل ایران اسلامی گمان میکردند این مدیران خودروساز غم مردم را دارندو این اظهارات هم نشان میدهد که میخواهند با این طرح پیش فروش بزرگ دست دلالان را قطع کرده وبا عرضه فراوان خودرو دربازار قیمت ها را شکسته و به مردم خودرو ارزان بفروشند .

مردم ساده دل ایران اسلامی غافل از خوابی بودند که خودروسازها برایشان دیده بودند. اظهاارت انها درباره قیمتهای کاذب و لزوم کاهش قیمت دربازارهم بخشی از سناریویی بود که تعریف شده بود تا اعتماد مردم جلب شده وپولهای انها را چپاول کنند.

ادامه روند این سناریو به اینگونه بود که پس از جمع اوری نقدینگی مردم ، تولید را آنقدر پایین میاورند تا قیمتها به بالاترین حد ممکن دربازار برسد. سپس وزیرو و کیل را همراه کرده و با افزایش قیمت خودرو سودی نجومی خواهند برد.خودروسازها برعکس مردم ساده دل ، تحلیل خوبی از بازار داشتند .آنها وقتی دیدند که اقتصاد کشور رها شده و هرکس هرطور میخواهد با مردم رفتار میکند فرصت را برای سودجویی مناسب دیدندو عرصه را برای تاخت وتاز.

ازآنسو وزیری بر صندلی وزارت صمت تکیه زد که ظاهر وباطنش با هم تفاوت داشت . از یکسو دررسانه ها اعلام میکرد که قیمت خودرو باید کاهش یابد و ازسوی دیگر به خودروسازها امتیازی داد که حتی تصورش را هم نمیکردند.

خودروسازها به افزایش قیمت درحد 20درصد هم راضی بودند اما معلوم نیست چه کردند که وزیر با افزایش قیمتها تا 5درصد حاشیه بازار هم راه آمد تا مردم حداکثر خسارت را تحمل کنند . حاشیه بازار که روزی آنرا حاصل کار عده ای دلال از خدا بیخبر میدانستند به ناگاه و به گوشه چشمی از سوی وزیر دولت روحانی تبدیل شد به حاصل کار خرد جمعی !!!! و ملاک تعیین قیمت .

همه اینها بلایی بود که خودروسازها درسایه همراهی این دولت برسرمردم ساده دل ایران اسلامی آوردند. بماند که قصدندارم دروغهای یک وزیر به مردم را مورد کنکاش قرار دهم ، سخنانی که باعث شد ته مانده اعتماد مردم به دولت روحانی هم برباد رود.

هرچه بود امروز این خودروسازها هستند که برخرد مراد سوارندو مردم پیاده . اکنون آنها هستند که برای مشتری شرط تعیین کرده وهرگونه دلشان میخواهد با این مردم ساده دل رفتار میکنند. همین دیروز بود که دوستی یک فایل صوتی برایم پخش کرد حاصل سخنان یک نمایندگی خودروسازی سایپا با یک مشتری که بخاطر لبیک به تولید ملی خودروی کوییک ثبت نام کرده بود.

مسوول فروش نمایندگی کار را با کلمه باید شروع کرده ومیگفت باید خودرویی دیگر بجای خودروی ملی کوییک بگیرید . سپس تهدیدها ادامه پیدا میکرد که اگر همین را هم نگیرید دیگر نباید منتظر خودرو باشید . دیگر سایپا نه جریمه دیرکردی به شما میدهد نه خودرویی و این شما هستید که باید بدوید دنبال پولتان که ایا نقد بشود یا نشود.

میگفت که این روزها فقط سروصدا وجنجال آفرینی جواب میدهد بروید تهران و جنجال کنید ؛ رسانه ها را خبرکنیدو کاری کنید که دیده شود آنوقت شاید به شما هم خودرو بدهند . میگفت کوییک هست اما به کسی میدهند که جار وجنجال کند وشما که اهل اینکار ها نیستند باید همین خودرویی که میدهند بگیرید و صدایتان هم درنیاید.

نه عین این کلمات که همین مضمون را یک نمایندگی سایپا به مشتری بیان کرد. دلم درد آمد . مگر درکشور ما چه شده و چه بلایی سر این مملکت آمده که همه چیزمان برعکس شده . درهمه دنیا حق را با مشتری میدانندو هرکاری میکنند تامشتری راضی باشد . اینجا مشتری نه تنها باید به ساز خودروساز برقصد که حتی تهدید هم میشود.

دیگر اینکه سخنان این خودروساز را اگر دشمن میزد میشد پذیرفت . اینکه دشمن به مردم بگوید برو بخاطر یک خودرو جنجال کن تا دیده شوی . اما خودروسازی که برکت همین نظام  بازاری انحصاری دراختیار گرفته چرا باید خوراک برای رسانه های بیگانه تهیه کند؟ چرا باید به مردم بگوید "بروید و جنجال کنید" . دشمنان منتظر چنین فرصتهایی هستند تا بگویند تحریمها با مردم ایران کاری کرده که برای تحویل یک خودرو خودرا آتش میزنند یا فلان و بهمان .

آقای وزیر ،آقای مسوول و آقای وکیل ... میدانم که این نوشته ها هم برای شما ارزشی نداردو حتی به خواندن شما نمیارزد اما اگر واقعا این نظام واین ممکلت را دوست دارید به داد مردم برسید ونگذارید خودروسازهای شما بیش از این دراین عرصه ای که برایشان مهیا کرده اید تاخت وتاز کنند. اگر به واقع گرفتار رو دربایستی با آنها نشده اید به داد مردم برسید که کاسه  صبراین مردم ساده دل هم ظرفیتی دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.