سفیر سابق قرقیزستان در چین با اشاره به تجمع‌های ضدچینی در «بیشکک» و دیگر استان‌های این کشور گفت: این اتفاقات حتما توجه «پکن» را جلب کرده و روابط ۲ کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لزوم برخورد قانونی با تحرکات ضدچینی در قرقیزستان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مراد سارالیناف» سفیر سابق قرقیزستان در چین با اشاره به تجمع‌های ضدچینی در «بیشکک» و دیگر استان‌های این کشور اظهار داشت: این اتفاقات حتما توجه «پکن» را جلب کرده و روابط ۲ کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: اینگونه تجمع‌ها در چین ممکن نیست و دولت این کشور تجمع‌های اعتراضی را نمی‌پذیرد بنابراین تحولات اخیر در قرقیزستان تحت توجه پکن قرار خواهد گرفت.

این مقام افزود: باید درک کرد که اقتصاد قرقیزستان روابط تنگاتنگی با چین دارد و انجام پروژه‌های مشترک و مهمی نیز برنامه‌ریزی شده ضمن اینکه تشدید روابط در چارچوب منافع ۲ طرف نمی‌باشد.

سفیر سابق قرقیزستان خاطر نشان کرد: در صورت نقض قوانین مهاجرتی توسط خارجی‌ها باید اقداماتی در چارچوب قوانین کشور انجام گردد اما اظهارات مربوط به اخراج تمام شهروندان چین صحیح نمی‌باشد.

وی ادامه داد: دولت باید عدم ارتباط با تجمع‌های اعتراضی اخیر را اعلام کند و به برخورد قانونی با اینگونه اقدامات بپردازد زیرا رشد احساسات ضد چینی به عواقب ناخوشایندی منجر می‌شود.

این مقام گفت: قرقیزستان همسایه چین به عنوان یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان است و موانعی برای توسعه روابط دوجانبه وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته در بیشکک حدود ۲۰۰ شهروند قرقیزستان در تجمع ضد چینی شرکت کردند.

عدم صدور گذرنامه‌ قرقیزی برای شهروندان چین یکی از خواسته‌های اصلی آنان بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.