صادرات فولاد ایران در ۹ ماهه اول سال جاری علی‌رغم اعمال دوباره تحریم های آمریکا بر تجارت فلزات ایران در ماه اوت ثابت مانده است .

صادرات فولاد ایران به‌رغم تحریم های آمریکا ثابت ماند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، صادرات فولاد ایران در ۹ ماهه اول سال جاری علی‌رغم اعمال دوباره تحریم های آمریکا بر تجارت فلزات ایران در ماه اوت ثابت مانده است .
پیش بینی می شود صادرات فولاد ایران برای کل سال برابر باشد با رکورد بیش از ۹ میلیون تن سال گذشته. در این بین ارتباط ایران با شرکای تجاری فولاد هم همچنان ادامه دارد مخصوصاً در خاورمیانه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا .
محسن پروان، رئیس گروه مشاوره ای AASIM در تهران،گفت ایران تا حالا ۶ میلیون تن فولاد در سال شمسی جاری صادر کرده که مشابه سال گذشته است و حداقل نیمی از آن را محصولات نیمه تمامی مانند شمش و ورقه تشکیل می دهند .
شمش فولاد برای نوردکاری دوباره به عمان صادر میشود. سایر مشتریان این محصول قطر، عراق، امارات، کشورهای مستقل مشترک المنافع مثل اوکراین و قزاقستان هستند و بخش کوچکی هم به اتحادیه اروپا فرستاده می شود مخصوصا به آلمان، اسپانیا و ایتالیا .
در ششم اوت آمریکا تحریم‌های ثانویه ای بر تجارت دوسویه محصولات فولاد و آلومینیوم، طلا و فلزات گرانبها، گرافیت و زغال‌سنگ وضع کرد و به کشورهای دیگر ۹۰ روز مهلت داد تجارت فولاد و فلزات خود را با ایران قطع کنند. سایر بخش‌های اقتصاد ایران مثل نفت، انرژی و کشتیرانی هم از نوامبر تحریم شده اند .
پارلمان اروپا در اوایل ماه اوت با تصویب قانونی سعی کرد از شهروندان و دولت های اتحادیه اروپا در برابر تحریم های ثانویه آمریکا حمایت کند .
با وجود ضعیف شدن قابل ملاحظه ریال از زمان اعلام تحریم های آمریکا، فولاد ایران همچنان در بازارهای جهان رقابت می‌کند .
آخرین ارقام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد کل صادرات فولاد ایران ۵.۲۷۳ میلیون تن محصولات فولاد در ۸ ماه اول سال جاری شمسی بوده است که ۱.۹۲ میلیون تن آن محصولات کامل است که ۱۰۴ درصد به طور سالانه رشد داشته اند. ۳.۳۳۵ میلیون تن را محصولات نیمه تمام تشکیل می دهد که ۲۱ درصد نسبت به ۵.۱۶۵ میلیون تن سال گذشته کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.