رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قیام دی ماه مردم قم مبدا انقلاب اسلامی بود.

 لاریجانی: قیام ۱۹دی ماه مردم قم مبدا انقلاب اسلامی بود

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی)  قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه امروز ۱۹ دی ماه سالروز قیام مردم قهرمان قم در سال ۵۶ است، گفت: پس از اهانت وقیحانه یکی از مسئولان رژیم ستم شاهی به ساحت امام (ره)، مردم انقلابی قم به منازل مراجع عظام رفته و با شعارهای انقلابی صحنه اجتماعی سیاسی قم را به میدان مبارزه با رژیم سفاک پهلوی مبدل کردند.

وی با بیان اینکه حضور آگاهانه مردم قم مبدا انقلاب شکوهمند اسلامی شد، افزود: این حرکت آگاهی بخش به بیداری در سایر استان ها منجر شد که چهلم شهدای قم در تبریز و سایر شهرها جوشش جدید انقلابی را به وجود آورد.   

نماینده مردم قم در مجلس  با بیان اینکه در کالبدشکافی این قیام و سابقه تاریخی سایر قیام های صدساله اخیر در ایران می توان به این امر دست یافت که بطن فرهنگ ملت ایران تفکر دینی و تعلق به میراث گرانقدر اهل بیت عصمت و طهارت است، ادامه داد: هرگونه اصلاحات سیاسی و اجتماعی اگر بر ستون های تفکر دینی استوار شود، چه از نوع ایجابی و چه از نوع سلبی به دلیل باورهای عمومی اجتماعی موفق خواهد بود و در غیراین صورت نمی تواند در میان توده ها حرکت آفرین باشد.

رئیس مجلس تصریح کرد: این نکته اساسی همیشه مورد توجه مصلحین واقعی در تاریخ ایران بوده است اما سلاطین جور به دلیل عدم لیاقت و نداشتن درک درست جامعه شناختی گاه با این مبنا مبارزه کرده اند و چه رضاخان و چه محمدرضا این درک را نداشتند و به جای آن به آمریکا و انگلیس تکیه کرده و به خود و کشور لطمات جبران ناپذیری وارد کردند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی گروه های سیاسی به ویژه مارکسیست ها با گرده برداری از سایر قیام ها که متناسب با شرایط کشورهای دیگر بود مسیری را طی کردند که توفیقی نیافتند، افزود: امام خمینی (ره)، شهید مدرس، آیت الله کاشانی، علمای صدر مشروطه و سیدجمال الدین اسدآبادی از مصلحان واقعی بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعی ایران بنای حرکت خود را بر تفکر دینی و البته روشن بینانه قرار دادند که نتیجه آن انقلابی شکوهمند شد.

وی با اشاره به اینکه این درس بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد نمی تواند جریانی موفق باشد، ادامه داد: در ایران عرفی کردن تمام حقایق چه در عرصه معرفت و چه در عرصه سیاست نه وجه عقلی دارد و نه تجربه، توفیقی برای آن ثبت کرده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان داشت: این موضوع که رهبر معظم انقلاب از سال ها پیش در مورد تهاجم فرهنگی اصرار داشتند به همین دلیل است که پایه تغییرات و اصلاحات واقعی و حرکت به جلو چه در حدوث و چه در بقای انقلاب منوط به رونق بخشی به تفکر دینی و غنا یافتن در این عرصه است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز ممکن است آمریکا بصورت علنی فضای مبارزه امنیتی و سیاسی و اقتصادی علیه ایران را مطرح کند اما اصل ماجراجویی آن ها با مبانی دینی بوده که آن را نشانه گرفته اند، افزود: عدم توفیق آمریکایی ها علیرغم تمامی فشارهای اقتصادی به این جهت است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد میراث قلبی خود را به حراج نمی گذارد و تحمل سختی ها را سنگر صیانت از آئین خود می پندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.