نمک دریا دارای انواع ناخالصی ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطانزایی آنها به اثبات رسیده است.

ناخالصی های موجود در نمک دریا سرطان زاست

به گزارش قدس آنلاین، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تبلیغات گسترده و بی اساس از نمک دریا باعث شده که مصرف کنندگان دچار سردرگمی شوند اظهار کرد: با توجه به توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده هنوز عده ای براین باورند که نمک دریا علاوه براملاح سدیم و ید دارای املاحی مانند کلسیم و منیزیم است که برای بدن مفید است.

دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد:  وزارت بهداشت ظرف ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک های خوراکی را در پیش گرفته و درحال حاضر  کلیه کارخانه های  تولیدکننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک های خوراکی اضافه کنند.

وی تصریح کرد:  استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می باشد. نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی شماری شامل گواتر، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش موارد سقط ومرده زایی،   هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

دکتر اباصلتی با تاکید بر اینکه برخی معتقد هستند که نمک دریا می تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را  تامین کند، خاطر نشان کرد: این عقیده درست نیست زیرا در مقداری که نمک  باید مصرف شود (کمتر از ۵ گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است ضمن اینکه، این املاح را ازسایر منابع غذایی می توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده البته به مقدارکم هدف این است که ید کافی به مردم کشور رسانده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به منظور اطلاع رسانی بیشتر به مردم بسیج ملی حساس سازی افزایش پوشش مصرف نمک یددار تصفیه شده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۷ آذر تا ۲۱ دی ماه  در حال اجراست.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.