رئیس شورای شهر مشهد گفت: بدون شک جدی‌ترین و مهمترین چالش شهر مشهد در سال 98 ، کم‌آبی است و گذر از این بحران جز با مشارکت حداکثری مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

بحران کم‌آبی جدی‌ترین تهدید مشهد در سال 98

به گزارش قدس آنلاین  ، محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از پروژه‌های شبکه انتقال آب، فاضلاب و تصفیه‌خانه خین عرب ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های جدی مدیران، مهندسان و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب مشهد که پیگیر مسائل مربوط به این حوزه هستند، اظهار کرد: بدون شک مهمترین و جدی‌ترین چالش شهر مشهد در سال آینده کمبود آب است؛ تدابیر بسیاری برای مقابله و کنترل این بحران اندیشیده شده ولی گذر از این شرایط دشوار تنها با مشارکت، همراهی و همکاری یکایک شهروندان و مردم میسر است .

وی با بیان اینکه براساس آمار ارائه شده از سوی شرکت آب و فاضلاب مشهد در سال 98 بدلیل نبود ظرفیت آبی، امکان بهره‌برداری از سد دوستی وجود ندارد، گفت: در جلسه‌ امروز مقرر شد کمیته مشترکی میان شورای شهر مشهد، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شکل گیرد تا به منظور گذر از این بحران چاره‌اندیشی های لازم انجام شود.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه فرهنگ مصرف بهینه آب باید در میان شهروندان بیش از پیش ترویج یابد، تصریح کرد: فعالان محیط‌زیستی و سمن‌های دغدغه‌مند در حوزه آب نیز باید نقش پررنگی ایفا کنند؛ شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز برای نصب ابزارهای کاهنده بر روی شیرآلات منازل اعلام آمادگی کرده که هزینه آن به صورت اقساطی به قبوض مصرفی آب افزوده می‌شود.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شرایط ویژه‌ای باید برای مشترکین پرمصرف درنظرگرفته شود تا از قدرت بازدارندگی برخوردار باشد، گفت: براساس برآوردهای انجام شده، 1.5 لیتر آب شرب شهری برای شهروندان فقط 8 ریال هزینه دارد که این عدد در مقابل فرآیندی که برای استحصال و آماده کردن آب طی می‌شود، بسیار ناچیز است.

حیدری افزود: هزینه‌ای که برای هر بطری یک‌ونیم لیتری آب معدنی پرداخت می‌کنیم، با قیمت 2500 بطری آب شرب شهری برابری می‌کند؛ این بهای ناچیز تاثیر بسزایی در مصرف بی‌رویه آب توسط برخی شهروندان دارد.

وی اشاره‌ای هم به حوزه تامین منابع مالی برای پروژه های فاضلاب شهری داشت و با تاکید بر اینکه باید با جدیت پیگیر این موضوع باشیم، اظهارکرد: خوشبختانه شهر مشهد در زمینه پروژه‌های فاضلاب پیشرفت‌خوبی داشته و با همتی دیگر می‌توان شبکه فاضلاب این شهر را کامل کرد.

حیدری خاطرنشان کرد: توسعه تصفیه‌خانه های شهری نیز باید به همین موازات پیش‌ بروند و با توجه به ملی بودن این پروژه‌ها، مطمئن هستیم استاندار جدید خراسان رضوی به این موضوع توجه جدی مبذول خواهند داشت و امیدواریم تامین منابع لازم برای توسعه تصفیه‌خانه های فاضلاب شهری، یکی از اولویت‌های مهم مردم، مجلس شورای اسلامی و دولت محترم شمرده شود.

وی با بیان اینکه مشهدمقدس نیاز به تصفیه‌خانه با ظرفیت 800 هزار مترمکعب دارد، گفت: با استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه فعال شهر، 200 هزار مترمکعب از این ظرفیت تامین شده و این ظرفیت باید 600 هزار مترمکعب دیگر افزایش یابد.

حیدری در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهارکرد: در خصوص برنامه تبصره 3 توسعه شبکه آب و فاضلاب نظرات و اولویت‌های مناطق 13 گانه شهر مشهد از سوی شهرداران دریافت شده که اولویت‌ها براساس آن تعیین و به شرکت آب و فاضلاب ابلاغ خواهد شد؛ امیدواریم با تعامل و همراهی، بخشی از مشکلات حوزه آب مشهد حل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.