معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فراخوان سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس «تسنیم» مدتی است که به کل کشور ارسال شده است.

برگزاری «سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تسنیم» در مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا محمدی در نشست خبری «سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تسنیم» در پردیس سینمایی اطلس اظهار کرد: این جشنواره با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری «تا اندیشه‌ای در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست» و با توجه به تاثیرگذاری هنر سینما بر مخاطب آغاز شده است.

وی افزود: این جشنواره با رویکرد ترویج فرهنگ قرآنی و ارتقاء سطح کیفی و محتوایی آثار توسط انجمن سینمای جوان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۵ دی ماه در مشهد با میزبانی پردیس سینمایی اطلس آغاز به کار خواهد کرد.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اهداف این جشنواره بیان کرد: استفاده از ظرفیت هنر فیلم‌سازی برای ثبت و انتقال نقش قرآن در جوامع اسلامی، ایجاد زمینه مناسب برای رقابت سازنده در جهت ارتقاء سطح کیفی هنر فیلم‌سازی با محوریت قرآن و عترت، فراهم کردن بستری مناسب برای بروز و شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه‌ی دینی، قرآن و معارف اهل بیت(ع) است.

محمدرضا محمدی ادامه داد: مقابله با ترفندهای دشمنان اسلام و ایران با ارائه مضامین قرآن و عترت، گسترش فعالیت‌های فرهنگی- هنری و مذهبی با سیره‌ی ائمه‌ی معصومین(ع)، استفاده‌ی شایسته‌تر از هنر عکس و سینما در اشاعه‌ی ارتباطات میان فرهنگی و گفت‌وگویی بین ادیان و ترغیب جوانان هنرمند عکاس و فیلم‌ساز به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات قرآنی و سایر کتب آسمانی از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تسنیم است که قرار است در مشهد برگزار شود؛ اولین دوره این جشنواره در سال ۸۹ در اصفهان، دومین دوره سال ۹۲ در مشهد برگزار شده بود و این سومین دوره از این جشنواره است که هفته آینده در مشهد آغاز به کارخواهد کرد.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: سومین جشنواره فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تسنیم در بخش‌های فیلم، عکس و فیلم‌نامه اجرا خواهد شد. در سال ۹۲ تعداد آثار در این سه بخش ۱۰۴۴ اثر بوده است که این آثار در سال ۹۷ با رشد تقریبی ۱۷ درصد به ۱۳۱۲ اثر در این سه بخش رسیده است.

محمدرضا محمدی در خصوص تعداد آثار در این سه حوزه تشریح کرد: در حوزه فیلم کوتاه ۴۳۶ اثر، در حوزه فیلم‌نامه ۲۹۴ اثر و در حوزه‌ی عکس ۵۸۲ اثر به دبیر خانه رسیده است.

وی در خصوص تعداد آثار به صورت تفکیکی بیان کرد: از تعداد ۴۳۶ اثر در حوزه فیلم کوتاه ۲۷۲ اثر داستانی، ۱۰۹ اثر مستند، ۳۴ اثر پویانمایی و ۲۱ اثر تجربی بوده است. در حوزه‌ی فیلم‌نامه از ۲۹۴ اثر ۳۴ اثر اقتباسی و ۲۶۰ اثر آزاد است و در حوزه عکس از ۵۸۲ اثر ۴۱۱ عکس، تک عکس بوده و ۱۷۱ مجموعه‌ی عکس بوده که به دبیرخانه رسیده است.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص داوران اولیه که در این جشنواره حضور داشتند گفت: محمدرضا باشه‌آهنگر، داریوش یاری و سعید نجاتی در حوزه فیلم، داوود رضایی، ناصر ضمیری و مهدی بوستانی در حوزه فیلم‌نامه و رضا گرجی ، ابراهیم بهرامی و مجید ناگهی در حوزه عکس حضور دارند.

محمدرضا محمدی مطرح کرد: از تعداد آثاری که به دبیرخانه فرستاده شده بود ۷۰ اثر در حوزه فیلم به جشنواره راه پیدا کرده که از این تعداد ۳۶ اثر در حوزه‌ی داستانی، ۱۹اثر در حوزه مستند، ۷ اثر در حوزه‌ی تجربی و ۸ اثر در حوزه‌ی پویانمایی است.

وی در مورد افتتاحیه این جشنواره خاطرنشان کرد: افتتاحیه این جشنواره شنبه ساعت ۱۰ صبح با حضور در جوار حرم امام‌رضا(ع) آغاز خواهد شد و بعد از آن به پردیس سینمایی اطلس مراجعت خواهیم کرد و اکران‌ها آغاز خواهد شد.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تعداد و ساعت اکران‌ها اضافه کرد: اولین اکران روز شنبه ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷، دومین اکران ۱۷.۱۵ تا۱۸.۴۵، سومین اکران ۱۹ تا ۲۰.۳۰ و چهارمین اکران از ۲۰.۴۵ تا ۲۲.۱۵ خواهد بود.

محمدرضا محمدی ادامه داد: اکران‌ پنجم روز یک‌شنبه از ساعت ۹.۳۰ تا ۱۱ است و از ساعت ۱۱ تا ۱۱.۴۰ دقیقه جلسه نقد و بررسی برگزار خواهد شد؛ ساعت ۱۲ تا ۱۳.۳۰ کارگاه آموزشی با حضور داریوش غریب‌زاده و ادامه اکران‌ها تا ساعت ۲۲.۱۵ دقیقه را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اکران‌های روز دوشنبه از ساعت ۹.۳۰ دقیقه صبح آغاز خواهد شد و آخرین اکران ساعت ۲۰.۳۰ دقیقه شب خواهد بود، در این بین ساعت ۱۲ تا ۱۳.۳۰ دقیقه ظهر دوشنبه کارگاه آموزشی با حضور محمدرضا باشه‌آهنگر نیز برگزار خواهد شد.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی متذکر شد: برنامه‌های حوزه‌ی عکاسی در این جشنواره روز شنبه با عکاسی از ابنیه‌ی حرم در حوزه‌ی معماری اسلامی و اجتماعی آغاز خواهد شد و در ساعت ۱۵.۳۰تا ۱۷ کارگاه عکاسی شب را خواهیم داشت.

محمدرضا محمدی اضافه کرد: یکشنبه ۲۳ دی ماه جلسه نقد و بررسی عکس‌ها در پردیس سینمایی اطلس برگزار خواهد شد؛ اردوی عکاسی معماری و کارگاه ادیت هم از برنامه‌های روز یک‌شنبه است.

وی ادامه داد: روز دوشنبه اردوی عکاسی مستند اجتماعی و جلسه بررسی و انتخاب عکس هم برای بعدازظهر برنامه‌ریزی شده است؛ در روز سه‌شنبه نیز اردوی عکاسی از حرم، برنامه‌ریزی شده است.

 معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اختتامیه این جشنواره مطرح کرد: روز سه‌شنبه ۲۵ دی ماه اختتامیه «سومین جشنواره فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تسنیم» در پردیس سینمایی اطلس برگزار خواهد شد و از منتخبین این جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

محمدی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ فیلم‌نامه نویسی با حضور داریوش غریب‌زاده برگزار خواهد شد. برنامه پیچینگ برای اولین بار در حوزه‌ی فیلم‌نامه نویسی با همکاری اداره‌ی کل فرهنگ استان خراسان، انجمن سینما جوان مشهد و معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس قرار است تشکیل شود.

وی ادامه داد: در این برنامه تهیه‌کنندگان شامل نمایندگان معاونت تبلیغات و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در جلسه‌ای با فیلم‌نامه‌نویسان به تبادل نظر می‌پردازند و افرادی که فیلم‌نامه آماده دارند در این برنامه به تهیه‌کنندگان ارائه خواهند کرد و ارتباط بین فیلم‌نامه نویسان با بازار تولید رقم خواهد خورد.

معاون هنری ارشاد اسلامی خراسان رضوی درمورد تعداد آثار خراسانی که در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند؛ گفت: از مجموع ۷۰ اثر راه یافته به این جشنواره در حوزه فیلم کوتاه هشت اثر مشهدی و یک اثر خراسانی است، در حوزه عکس از مجموعه عکس‌های راه یافته یک مجموعه عکس خراسانی و یک مجموعه عکس مشهدی است و در حوزه‌ی فیلم‌نامه ار مجموع ۱۷ فیلم‌نامه که به جشنواره امسال راه پیدا کرده‌اند سه اثر از مشهد، یک اثر از خراسان و باقی آثار از دیگر استان‌ها است.

محمدی خاطرنشان کرد: تعداد فیلم‌هایی که قرار است در اختیار استان‌ها قرار گیرد بین ۱۲ تا ۱۴ فیلم، از مجموع ۲۲ فیلم است؛ در تلاش هستیم مانند سال گذشته تمام فیلم‌هایی که مربوط به جشنواره است را برای اکران در مشهد داشته باشیم و همه‌ی این موارد منوط به تعامل با تهران است و نتایج آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی در مورد حاشیه جشنواره فیلم فجر در سال گذشته اضافه کرد: اختلاف سلیقه‌هایی که سال گذشته وجود داشت با وجود تعامل مدیران این دو سینما امسال وجود نخواهد داشت؛ با تشکیل کارگروه سینماداران با حضور مدیران سینما و تعامل آنها به جمع‌بندی برای اکران فیلم‌ها خواهیم رسید تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود و امیدوارم با هم‌فکری و تعامل، جشنواره‌ای آرام و بدون حاشیه داشته باشیم. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.