تکذیب شایعه پاسخ رهبر انقلاب به سیمین بهبهانی و مشخص‌شدن مکان برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

از نامه‌نگاری ناشران با رئیس جمهور تا اعلام مکان نمایشگاه کتاب

به گزارش گروه فرخنگی قدس آنلاین، هفته‌ای که گذشت، حاوی ۱۸ خبر مهم داخلی و خارجی در حوزه کتاب و نشر بود. در این هفته اتفاقات مهمی چون تکذیب شایعه پاسخ رهبر انقلاب به شعر سیمین بهبهانی، انتخاب محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، سوال از وزیر ارشاد در مجلس و آماده‌شدن نامه جمعی از ناشران به رئیس‌جمهور در قالب اخبار منتشر شدند که در این گزارش مرورشان می‌کنیم.

از ۱۷ خبر گزارش پیش رو، ۳ عنوان بین‌المللی و خارجی هستند که یکی از آن‌ها مربوط به نمایشگاه کتاب دهلی است که ایران هم در آن حضور دارد. علاوه بر دیگر خبرهای داخلی، برگزاری تودیع و معارفه مدیرعامل انتشارات سروش هم از جمله اخبار مهم بود.

در ادامه مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» را از نظر می‌گذرانیم؛

تکذیب شایعه پاسخ رهبر انقلاب به سیمین بهبهانی

طی روزهای گذشته قطعه شعری به عنوان پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به سیمین بهبهانی منتشر شده بود که یک منبع آگاه در موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب این ادعا را تکذیب کرد.

یک منبع آگاه در موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب روز شنبه این هفته با رد شایعه پاسخ شاعرانه رهبر انقلاب به سروده‌ای از سیمین بهبهانی که چندی است در فضای مجازی منتشر شده است گفت:  شعری با مطلع «من اگر کافر و بی دین و خرابم به تو چه؟؟» منسوب به مرحوم سیمین بهبهانی وجود دارد که توسط چند شاعر به مناظره ادبی گذاشته شد اما اینکه اشعاری که در پاسخ به این سروده منتشر شده پاسخ شعری رهبر انقلاب است، از اساس دروغ است.

انتخاب محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست دکتر محسن جوادی؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری روز چهارشنبه این هفته، در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و ایوب دهقانکار سخنگوی شورای سیاست‌گذاری این دوره نمایشگاه از برگزاری آن در مصلی امام خمینی (ره) خبر داد.

سوال از وزیر ارشاد در مجلس

بررسی سؤال شهاب نادری نماینده مردم پاوه، اورامانات، جوانرود و ثلاث‌ باباجانی از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۸ دی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ سؤال در مورد علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ بود.

در نهایت نمایندگان با ۹۶ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس، اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند؛ این سومین کارت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نامه جمعی از ناشران به رئیس‌جمهور درباره معافیت مالیاتی

طبق خبری که سه‌شنبه در مهر منتشر شد، جمعی از ناشران کشور به منظور اعتراض به رویه جاری سازمان امور مالیاتی مبنی بر رعایت نشدن موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و برخورد غیر قانونی سازمان امور مالیاتی کشور با آنها در تدارک تالیف نامه به رئیس جمهور هستند.

متن این نامه به ابتکار انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی تهیه شده است.

پاسخ سه عضو اتحادیه ناشران به نامه انصراف از کاندیداتوری اعضا

در واکنش به خبری که هفته گذشته منتشر شد و درباره انصراف ۷ کاندیدای انتخاب هیئت مدیره اتحادیه ناشران بود، این هفته خبری درباره پاسخ ۳ نفر از اعضای این اتحادیه منتشر شد. به این ترتیب، در واکنش به نام هفته پیش، نامه‌ای با امضای محمود آموزگار(رئیس فعلی اتحادیه)، هومان حسن‌پور(خزانه دار) و مهدی فخری زاده(دبیر اتحادیه) در پاسخ به آن منتشر شد.

انصراف اسماعیل امینی از همکاری اداره کتاب

طبق خبری که روز سه‌شنبه در مهر منتشر شد، اسماعیل امینی سر گروه بخش شعر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه فعالیت در این سمت اعلام انصراف کرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: متاسفم که زبان و فارسی و فرهنگ و دین و اخلاق در بررسی‌ها مهم شمرده نمی‌شود و فقط مواظبت می‌شود که فلان چهره سیاسی ناراحت نشود. من این رفتار را به نفع کشورم نمی‌دانم. من عمرم را صرف سیاست نمی‌کنم.

برگزاری تودیع و معارفه مدیرعامل انتشارات سروش

مراسم تکریم مجید بلالی و معارفه ابراهیم شمشیری به‌عنوان مدیرعامل جدید انتشارات سروش، دیروز چهارشنبه ۱۹ دی در ساختمان سروش برگزار شد.

برگزاری نشست شورای انتخاب و معرفی پایتخت کتاب

نشست شورای برنامه‌ریزی پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب هم این هفته با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان‌ها، ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر کاشان و جمعی از نمایندگان نهادهای شهری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری نشست خبری در بنیاد سعدی

غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی دیروز چهارشنبه در یک نشست خبری که به مناسبت آغاز به کار نخستین مدرسه زمستانی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در محل این بنیاد برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در این نشست درباره بودجه این بنیاد توضیحاتی داد.

درگذشت یک مدیر نشر

معصومه باذری رودسری مدیر نشر درسا اولین روز این هفته درگذشت. مراسم تشییع پیکر این مدیر نشر هم روز یکشنبه برگزار شد.

بازدید رئیس کتابخانه ملی از کلیسای حضرت مریم (س)

گزارش این هفته دو خبر از کتابخانه ملی دارد. اولین خبر، بازدید اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی از کلیسای حضرت مریم (س) است. این بازدید به مناسبت عید میلاد مسیح(ع) به روایت ارامنه، از کلیسای حضرت مریم (س)، کتابخانه و موزه آرتوک مانوکیان واقع در خیابان سی تیر تهران انجام شد.

انتشار فراخوان جمع‌آوری عکس و اسناد انقلاب

فراخوان جمع‌آوری عکس و اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ابتدای این هفته توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد. در این فراخوان از مردم دعوت شده عکس و اسناد مربوط به این واقعه مهم را که شخصا نگهداری می‌کنند، در صورت تمایل جهت حفظ و نگهداری بهتر در آرشیو ملی یا به شکل امانت، به دبیرخانه اسناد اهدایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارسال کنند.

معرفی نامزدهای بخش شعر کودک جشنواره شعر فجر

روز شنبه این هفته هیئت داوران بخش «شعر کودک و نوجوان» سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله‌ نهایی این بخش را اعلام کردند.

معرفی آثار پذیرفته‌شده در جایزه جمال‌زاده

فهرست آثار پذیرفته شده در جایزه جمال‌زاده روز یکشنبه توسط رضا روحانی دبیر این رویداد فرهنگی اعلام شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره داستان کوتاه بهاران

این هفته همچنین طبق خبری، مهلت ارسال آثار  به دومین جشنواره داستان کوتاه بهاران تا پایان دی تمدید شد. مهلت ارسال آثار برای این جشنواره پیش‌تر تا نیمه دی‌ماه اعلام شده بود.

افتتاح نمایشگاه کتاب دهلی

اولین خبر بین‌المللی این گزارش، افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی است. خبر افتتاح این رویداد با حضور ایران، روز شنبه منتشر شد. این نمایشگاه با حضور هزار ناشر از هندوستان و ۳۰ کشور خارجی تا ۲۳ دی برپاست. نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه هم به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در غرفه‌ای به مساحت ۱۸ مترمربع و با نمایش بیش از ۳۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از قبیل هنر، ایران‌شناسی، گردشگری، ادبیات کلاسیک و معاصر و کودک و نوجوان شرکت کرده است.

معرفی برگزیدگان جایزه کاستا

شامگاه دوشنبه این هفته، مراسم معرفی برندگان بخش‌های مختلف جایزه کاستا برگزار شد و نویسنده ۲۷ ساله ایرلندی در این میان جایزه رمان را از آن خود کرد. سلی رونی با دریافت جایزه کاستا در بخش رمان نام خود را به عنوان جوان‌ترین نویسنده‌ای که این جایزه معتبر را دریافت کرده، در تاریخ ثبت کرد.

 جایزه کاستا که هر سال در پنج بخش داستان، زندگینامه، رمان اول، شعر و کتاب کودک برگزار می‌شود، تنها شامل حال نویسندگانی بریتانیایی و ایرلندی می‌شود.

افشای جزییات اهدای نوبل ادبیات به یاسوناری کاواباتا

اسناد مربوط به انتخاب کاواباتا نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۸ با پایان یافتن سال ۲۰۱۸ و گذشتن ۵۰ سال از اهدای آن جایزه، منتشر شد. این نویسنده که برای ارایه واقعی ادبیات ژاپنی شایسته دریافت این جایزه شناخته شد برای استادی‌اش در روایت و بیان حس بزرگ ذهن ژاپن این جایزه را دریافت کرد.

با انتشار این اسناد روشن شد این  نویسند ژاپنی که نخستین جایزه ادبی نوبل برای این کشور را دریافت کرد، موفق شد تا دبلیو.اچ.اودن شاعر بریتانیایی، آندره مارلو رمان‌نویس فرانسوی و ساموئل بکت نمایشنامه‌نویس ایرلندی را پشت سر بگذارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.