مازندران- محققان مازندرانی راهکار علمی جدیدی برای حل مشکلات محیط زیستی ناشی از فاضلاب صنعت چرم سازی ارائه دادند.

تصفیه پساب چرمسازی توسط محققان مازندرانی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با انجام یک پژوهش آزمایشگاهی موفق به سنتز غشای نانوساختاری شدند که می توان با آن پساب چرمسازی را تصفیه کرد.

مریم درزی پور محقق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفتگوی اختصاصی با قدس آنلاین توضیح داد: صنایع چرمسازی به واسطه مصرف زیاد آب در عملیات دباغی، همواره پساب فراوانی را در محیط رها می سازند که به دلیل بار میکروبی بالا، حجم بالای COD، چربی، رنگ و فلزات سنگین سمی از جمله کروم مستلزم تصفیه هستند.

وی با اشاره به اینکه تصفیه کامل این پساب نیازمند استفاده از چند روش (جاذبها و فناوری غشایی) به صورت پیوسته است، از مهمترین مزایای استفاده از فناوری غشایی را عدم نیاز به مساحت بسیار کمتر از فناوری های رقیب به علت جایگزینی چندین واحد فرآیند تصفیه ای در یک مرحله، مقرون به صرفه بودن، امکان ترکیب با سایر فرآیندهای جداسازی و صرفه جویی در مصرف انرژی طی عمل جداسازی عنوان کرد.

محقق مازندرانی این پروژه افزود: مهمترین محدودیت فرایندهای غشایی، گرفتگی بیولوژیکی غشا و کاهش فلاکس عبوری در طولانی مدت است، که برای حل این مشکل غشاهای دینامیکی با خاصیت آنتی باکتریال مورد توجه قرار گرفت.

درزی پور خاطرنشان کرد: غشاهای سنتز شده از منظر خواص سطحی و ساختاری ارزیابی شده و عملکرد آن‌ها در سیستم انتها بسته با پساب چرمشهر ورامین مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته این محقق، نتایج بدست آمده بیانگر این مطلب است که غشای سنتزی عملکرد تصفیه ای خوب و قابل قبولی با بازده حذف فلزات سنگین بیشتر از ۹۵ درصد و کاهش گرفتی بیولوژیکی داشته است. همچنین توانایی کاهش COD تا ۳۳ و نیم درصد مقدار اولیه پساب را دارد و باعث افزایش نرخ بازیابی فلاکس تا ۳۶ درصد شده است.

درزی پور گفت: این غشا در تصفیه فاضلاب صنایعی همچون پساب آبکاری، صنایع رنگرزی و نساجی کابرد دارد.

گفتنی است: این تحقیقات حاصل تلاش مریم درزی پور دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد آزمایشگاه نانوتکنولوژی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پروفسور محسن جهانشاهی  و دکتر مجید پیروی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.