«سمیه جعفری»، متولد ۶۲ از تهران و مهندس کشاورزی است. او در حال حاضر جزو زنان کارآفرینی است که در زمینه فروش لوازم سیستم‌های قطره‌ای بارانی و «ورق ژئوممبران» فعالیت گسترده‌ای دارد. وی در حال حاضر طرح‌های بزرگی را در این زمینه نظارت و اجرا می‌کند، اما اعتقاد دارد موفقیت امروزش مدیون لطف خدا و تلاش است.

توانایی استخدام ۱۰۰ زن سرپرست خانواده را دارم

او برایم تعریف می‌کند: سال ۷۸ ازدواج کردم و درهمان مدت دیپلمم را گرفتم و بعدها توانستم به دانشگاه دولتی در رشته مهندسی کشاورزی راه پیدا کنم و با موفقیت درسم را به اتمام برسانم، اما من یک زن خانه‌دار بودم و هیچ گاه تجربه کار بیرون را نداشتم.

وی در ادامه می‌افزاید: حاصل ازدواج من یک پسر ۱۸ و یک دختر ۱۳ ساله است که همه انگیزه و تلاش من برای تأمین آینده‌ای روشن برای آن‌هاست. از آن زمان که متوجه شدم باید هم پدر باشم و هم مادر از تهران به مشهد برگشتم که زادگاه مادری من است.

 احداث یک شرکت

این بانوی موفق درخصوص شروع کار و تلاش‌هایش می‌گوید: ابتدا در شرکت خواهرم که مرتبط با کارهای کشاورزی بود به عنوان حسابدار مشغول به کار شدم، اما در این مدت از درس غافل نشدم و دوره‌های حسابداری و مدیریت کسب و کار را هم گذراندم. پس از مدتی به صورت جدی وارد فضای مرتبط با رشته دانشگاهی‌ام یعنی کشاورزی شدم و شرکت خودم را با برند صدف قطره راه‌اندازی کردم.

سمیه جعفری تصریح می‌کند: برای کارم نیاز به سرمایه داشتم و شنیدم کمیته امداد به زنان کارآفرین وام می‌دهد اما حس من این بود زنان اولویت‌دار دیگری هستند که تحت پوشش هستند و نیاز به این وام دارند و دلم نمی‌خواست من که می‌توانستم کارکنم به آن جا مراجعه کنم. چرا که آن را سهم خودم نمی‌دانستم. اما شنیدم وام اشتغال به من تعلق می‌گیرد و از این رو در سال ۹۵ یک وام ۱۵ میلیون تومانی برای کارم به من اختصاص داده شد که ماهیانه ۷۰ هزار تومان اقساط آن بود و این وام برای من بسیار به موقع و برکت داشت و من توانستم لوازم لازم برای آبیاری و استخرها را خریداری کنم.

این بانوی کارآفرین اظهارمی دارد: اگرچه سرمایه‌ام اندک بود، اما برای پیشرفت کارم نیاز به وام توسعه دارم و خوشبختانه توانستم با تلاش زیاد کارم را گسترش بدهم.

 بحران آب و تکنولوژی

این بانوی پرتلاش درباره فعالیت‌های اصلی‌اش توضیح می‌دهد: کاراصلی من ساخت استخرهای ذخیره آب مخصوص با ورقه‌های ژئو ممبران است و به خاطر کمبودآب در مناطق مختلف کشور می‌توان با احداث این استخرها آب‌های حاصل از نزولات آسمانی و یا قنات را در آن ذخیره کرد و در مدت زمانی دیگر مصرف کرد.

در این سیستم یکسری فیلتراسیون گذاشته می‌شود که آب ازاستخر بدون هیچ مواد زائدی، به زمین انتقال داده شده و یا توسط نوار آبیاری یا قطره چکان زمین را آبیاری می‌کنند.

 قیمت تمام شده برای بحران آب

وی درباره ورق‌های ژئوممبران نیز توضیح می‌دهد: این ورق‌ها هم تولید داخلی وهم وارداتی است که با توجه به متراژ زمین برای آبیاری از چند میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان می‌باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات کار برای او چگونه است، توضیح می‌دهد: همه اجناس در کشاورزی برای کار دو برابر شده است.

 کار فنی را دوست دارم

او در ادامه از اجاره یک زمین نیم هکتاری و پرورش زعفران هم می‌گوید: در فاروج از سال گذشته مشغول به کار کشاورزی هستم و هنوز سال اول است و به قول کشاورزان، کشاورزی معامله با خداست اما من کار فنی را دوست دارم و معمولاً همه لوازم خانگی منزل را خودم تعمیر می‌کنم.

 ۲۰ نفر همکاری دارند

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر حیطه کاریم استان خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی شامل تربت حیدریه و جام و تایباد است، خاطرنشان می‌سازد: برخی پروژه‌های من در شهرهای دیگر است و از این رو نیاز به چند کارمند و همکار دارم و هنگام ساخت و اجرای استخرهای ذخیره آب تعداد همکاران من بیشتر می‌شود، اما در مجموع در حال حاضر بیش از۲۰ نفر با من مشغول همکاری هستند.

این بانوی پرتلاش تأکید می‌کند: در صورت اعطای وام و گسترش کارم ترجیح می‌دهم برای استخدام و بکارگیری کارمندانم از زنان سرپرست خانوار استفاده کنم و توانایی استخدام ۱۰۰ نفر را در کارم دارم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.