«محبوبه دشتبان برجی»، متولد سال 59 در مشهد، امروز یکی از طراحان طلا و جواهر است. بانوی کارآفرینی که تعداد زیادی از جواهر سازی‌ها و طلافروشان شهرمان سفارش‌های مشتریان‌شان را به او می‌دهند.

وام خودکفایی منشأ تحول در کارم شد

از او درباره ورودش به فضای طراحی، ساخت طلا و جواهر می‌پرسم، می‌گوید: 23 ساله بودم که ازدواج کردم همسرم در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت اما یک اتفاق باعث شد چند سالی را در افسردگی بگذرانم اما یک روز به این نتیجه رسیدم باید اعتماد به نفس داشته باشم و زندگی که ناخواسته مرا در گردباد تنهایی و سختی قرار داده است را از خودم دور کنم.

   تلاش برای ادامه تحصیل

این بانوی پرتلاش می‌افزاید: ابتدا تحصیلم را ادامه دادم و در کنارآن دوره‌های آرایشگری را گذراندم. بعد از فارغ‌التحصیلی از درس، همه وقتم را برای کارم گذاشتم. 4 سال گذشت و زندگی روی دیگری هم داشت و من با کمک خداوند و تلاش خودم، آن روی دیگر زندگی را دیدم.

  از آرایشگری تا ساخت طلا

این طراح و سازنده طلا بیان می‌دارد: بعد از مدتی احساس کردم باید علاوه بر درس خواندن به فکر کار هم باشم با جدیت دوره‌های آرایشگری را گذراندم و به مدت 4 سال در این حرفه به صورت جدی مشغول به کار شدم. زمان می‌گذشت و به این نتیجه رسیدم نیاز به کار بهتر و جدی‌تری دارم.

وی خاطرنشان می‌سازد: روزی برای سفارش یک دستبند به یک طلافروشی رفتم و پس از تحویل گرفتن سفارشم، کلی پرس‌وجو درباره ساخت و نوع آن از فروشنده داشتم و شروع به ایده دادن کردم. در واقع شروع کار من از همین جا آغاز شد همان جا احساس کردم برای این کار کلی انگیزه و ایده دارم. او در ادامه تأکید می‌کند: اگرچه خیلی اتفاقی با فضای کار جواهر و طلاسازی آشنا شدم و زیبایی و ظرافت آن برایم بسیار جذاب بود اما خیلی جدی، تصمیم گرفتم در این زمینه آموزش‌های لازم را بگذرانم و شروع به کار کنم.

  پس‌انداز وام

محبوبه دشتبان اظهار می‌دارد: برای یاد گرفتن و کار کردن نیاز به سرمایه داشتم و با پس‌اندازی که در این مدت کنار گذاشته بودم و همچنین گرفتن یک وام 2 میلیون تومانی کارم را در سال 89 شروع کردم.

وی در ادامه با اشاره به خرید اولیه ابزار و لوازم ساخت طلا بیان می‌دارد: ابتدا وسایل اولیه را خریداری کردم و یکی از اتاق‌های خانه اجاره‌ای کوچکی را که گرفته بودم تبدیل به کارگاه کردم. به مدت 2 سال در خانه کار کردم. روزها پیش استادی در این زمینه می‌رفتم و بعد از تمام شدن کلاس در منزل کار می‌کردم و فردای آن روز نمونه‌های ساخته شده را برای استاد می‌بردم تا ایرادهای کارم را به من بگوید. او با لبخند برایم توضیح می‌دهد: بارها شده بود که یک کار را چند بار ذوب کردم و دوباره و چند باره ساختم تا ظرافت آن بی‌نظیر باشد.

  از ماهی 200 هزار تومان درآمد 

از درآمد کارش که سؤال می‌کنم، می‌گوید: در آمدم از ماهی 200 هزار تومان شروع شد اما خدا روشکر این درآمد هر روز بیشتر و بیشتر شد و امروز از درآمدم راضی هستم. شاید برای آن همه وقت و زمان و انرژی گذاشتن کم بود اما من کارم را دوست داشتم و می‌دانستم باید در این کار خیلی زمان و وقت گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: کم‌کم کار را یاد گرفتم و برای من کار کردن یک حس خوب بود. خسته نمی‌شدم و هنوز هم خسته نمی‌شوم و هر روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب کار می‌کنم. آن زمان احساس کردم دارای تجربه و انگیزه لازم برای ورود جدی به این بازارهستم و از این رو توانستم 6 میلیون تومان دیگر وام بگیرم.

با یکی از دوستانم مغازه و کارگاه فعلی را در خیابان راهنمایی رهن و اجاره کردیم و درست 4 سال از آن زمان می‌گذرد و ما هنوز هم همین جا کار می‌کنیم.

  مشتری‌های خانگی تا همکاران  

وی تصریح می‌کند: کار سفارشات و تعمیرات را انجام می‌دهم و خوشبختانه هر روز بر تعداد مشتری‌های ما اضافه می‌شود که مشتری‌های خانگی هستند و تعداد زیادی ازسفارش دهندگان نیز همکار هستند.

  وام خودکفایی و یک تحول  

این بانوی کارآفرین درباره گرفتن وام برای توسعه کارش نیز می‌گوید: به عنوان بانویی که مشغول به کارم، شنیدم وام خوداشتغالی از واحد خودکفایی به زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. یک سال پیش توانستم 20 میلیون تومان وام دریافت کنم. این وام برای من و کارم بسیار پربرکت بود و توانستم برای کارگاه‌مان دستگاه نورد و اولتراسیون (دستگاه شست‌وشوی طلا و جواهر)، دستگاه مگنت و تعداد دیگری ابزارهای مورد نیاز ساخت طلا را خریداری کنم.

او در ادامه درباره کارهایی که یک طراح و سازنده طلا و جواهر انجام می‌دهد، نیز می‌گوید: خیلی اوقات مشتری عکس می‌آورد یا با توضیحاتی که می‌دهد از خودمان طرح می‌خواهد. مهم‌ترین کاردر حرفه ما ظرافت در ساخت و جوش آن است. از مرحله آب کردن طلا یا نقره تا چرخکاری، قالب‌گیری نگین و...همه باید با حوصله و ظرافت انجام شود تا کاری زیبا باشد.

  ویژگی ساخت و قیمت آن  

وی در خاتمه، ویژگی سفارش در ساخت طلا را در نداشتن درصد سود و مالیات اعلام می‌کند و می‌گوید: در ساخت طلا برای سفارش دهنده ما فقط اجرت ساخت را از مشتری دریافت می‌کنیم از این رو برای مصرف کننده قیمت مناسب‌تری تمام می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.