مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارک ملی تندوره درگز برای بررسی دقیق تر وجود احتمالی بیماری و یا ناهنجاری های خاص جانوری مورد پایش مستمر قرار دارد.

پایش مستمر پارک ملی تندوره درگز به لحاظ وجود بیماری خاص جانوری

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی اظهار کرد:پارک ملی تندوره درگز به عنوان تنها پارک ملی استان به بهشت پلنگهای ایرانی شهرت دارد و در آخرین سرشماری صورت گرفته بیشترین جمعیت علفخواران استان را بخود اختصاص داده است.

وی افزود:در پی مشاهده یک قلاده پلنگ ۴ ساله در پارک ملی تندوره که بواسطه بیماری و ضعف حواس ششگانه به مشهد منتقل و تحت درمان قرار گرفته است، تیمی از کارشناسان و محیط بانان این منطقه را برای بررسی دقیق تر وجود احتمالی بیماری و یا ناهنجاری های خاص جانوری مورد پایش قرار دادند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد:طی این پایش میدانی،  هیچگونه ناهنجاری و یا بیماری ظاهری و تلفاتی در پارک ملی مشاهده نشده است و در سه روز نخست این پایش مستمر نه تنها  ناهنجاری و تلفاتی در پارک گزارش نشده است بلکه مشاهده ی ۸ قلاده پلنگ  با شرایط فیزیولوژکی بسیار مطلوب نیز به فهرست دسته های قوچ و میش و کل و بز وحشی  اضافه شده است.

وی گفت:طی این بررسی سه روزه، گونه های گربه وحشی، گربه جنگلی و سمور سنگی نیز برای چندمین بار حضورشان دراین منطقه مستند سازی شد.

همتی تصریح کرد:به منظور اقدامات احتمالی پیشگیرانه، این رصد و پایش طبق برنامه ریزی و به صورت جدی و مستمر صورت می پذیرد تا در صورت مشاهده مورد مشابه و یا هرگونه بیماری دیگر و نیز تلفات اقدامات لازم جهت درمان انجام شود.    

وی تاکید کرد:در حین بازدید نیز مشاهده و ثبت یک صحنه بی نظیر از هجوم یکی از پلنگهای مشاهده شده در ارتفاعات شکراب به همراه ماده پلنگ و توله به یک دسته قوچ و میش نشان دهنده  تلاش برای حفظ قلمرو این حیوانات بود.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.