قطعا در راستای اجرای فرمایشات رهبر و اقتصاد مقاومتی سعی در کوچک و لاغر کردن بدنه آموزش و پرورش داریم.

بدنه آموزش و پرورش خراسان رضوی را کوچک سازی می کنیم

  قاسم‌علی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ادغام و کوچک سازی برخی ادارات در آموزش  وپرورش خراسان رضوی گفت: شکل گیری ادارات آموزش و پرورش بیشتر بر مبنای تقسیمات سیاسی وزارت کشور است یعنی وقتی جایی به عنوان بخش یا شهرستان اعلام می شود همانطور که آن منطقه دارای بخشداری و ادرات دیگر می شود بنابراین ادارهای هم تحت عنوان اداره آموزش و پرورش به آن جا تعلق می گیرد که البته پارامترهای دیگر چون محرومیت، دوری از مرکز، مرزی بودن منطقه و فرهنگ های قومی و محلی برای این که یک اداره مستقلی را در منطقه ای داشته باشیم مورد توجه است.

وی گفت : سازمان برنامه و بودجه در برنامه بودجه امسال پیش بینی کرده بود ادارات آموزش و پرورشی که کمتر از ۵ هزار دانش آموز دارند در تمام کشور این ادارات ادغام شوند. که این امر در راستای کوچک سازی و چابک سازی دولت است و در منابع مالی و انسانی صرفه جویی می شود. و البته در مجلس در حال بررسی است و تا به حال به ما چیزی ابلاغ نشده است.

دکتر خدابنده گفت:در حال حاضر در خراسان رضوی ۴۷ اداره داریم که پرجمعیت ترین آن ها تبادکان با ۱۲۵ هزاردانش آموز و همچنین ناحیه یک مشهد با ۹۲ هزار دانش آموز در صدر قرار دارند و از سویی در شهرستان ها، نوخندان با ۱۸۰۰ دانش آموز و در مشهد ناحیه سه با ۳۱ هزار دانش آموز کمترین جمعیت دانش آموزی را به خود اختصاص داده اند. وی افزود: از اختیارات ما است که به شورای عالی اداری استان پیشنهاد بدهیم تابعضی از این ادارات ادغام شوند. در حال حاضر ۵۰۲ هزار دانش آموز در مرکز استان در حال تحصیل هستند وما هشت اداره درمشهد داریم  که می توانیم آن ها را به چهار اداره تقلیل دهیم.

وی تاکید کرد : متاسفانه فرهنگ سازمانی غلطی در بعضی ادارات جا افتاده وقتی بعضی مسئولیتی دارند دوست دارند قلمرو خود را وسیع تر کنند و می خواهند تعداد نیرو ها را بیشتر و میز خود را بزرگ تر کنند به هر طریق ممکن به طول و عرض اداره و حتی دانش آموزان خود اضافه کنند که متاسفانه این فرهنگ جا افتاده و ما برای مقابله با این فرهنگ غلط در تلاشیم و برای ادغام نواحی از حدود چهارسال پیش جلساتی برگزار کردیم و تا به حالا به نتیجه نرسیدیم چون کار ساده ای نیست و مقاومت شدیدی در این بین وجود دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان از پیشنهاد قدس آنلاین مبنی بر ادغام نواحی مشهد و حذف برخی از ادارات آموزش و پرورش  در مناطق  و شهرستان های مشهد استقبال و قسمتی ازموفقیت در این راه  را سهم رسانه برشمرد.

 قاسم‌علی خدابنده  افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه اجرایی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در خصوص استفاده از کالای ایرانی و حمایت از کالای ایرانی قدم های مثبتی برداشته ایم و طی بخشنامه ای در ۲ سال اخیر خرید هرگونه کالای خارجی که مشابه خارجی دارد را ممنوع اعلام کرده ایم. همچنین در حوزه اشتغال زایی و کار آفرینی برنامه آموزش همراه با تولید را راه اندازی کرده تا در بعضی از هنرستان هایی که شرایط وجود دارد اقدام به تولید کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین افزود: هم اکنون هنرستانهایی داریم که در تولید روپوش کار، لباس فرم مدارس، چادر نماز، لباس فرم های کارگاهی و بعضی موارد دیگر سفارش می گیرند و تولید انجام می دهند.

وی همچنین گفت: در حوزه تعمیر، تجهیز و بهسازی ابزارها و امکانات مدارس و ادارات آموزش و پرورش و حتی آزمایشگاه های مدارس با عظم و اراده همکارانمان و دانش آموزان عزیز هنرستانی اتفاقات خوبی افتاد و آن تعیین کردن یک هنرستان به عنوان مرکز خدمات در هر ناحیه یا منطقه و یا شهرستان بود و هر مدرسه یا اداره ای که میز و نیمکت یا فایل و اقلامی از این مورد داشت را به این هنرستان ها فرستاده و این کالاهای معیوب توسط همکاران ما و با همکاری دانش آموزان تعمیر و بهسازی و با هزینه قابل قبولی به چرخه برگردانده شد.

دکتر خدابنده یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش را فرهنگ سازی و گفتمان سازی در حوزه دانش آموزی، اولیا و فرهنگیان برشمرد و گفت:همکاران ما در انجمن اولیا و مربیان و معلمان نیز در مدارس در جمع دانش آموزان و اولیا محترم اقدام به برگزاری جلسات آموزش خانواده کرده و در خصوص اقتصاد مقاومتی گفتگو کرده اند.

وی افزود:شعار ما در برگزاری جشنواره ها و مسابقات دانش آموزی بر مبنای اقتصاد مقاومتی بوده که خوشبختانه ازسوی دانش آموزان و خانواده های آن ها مورد اقبال واقع شده و ما نیز در همین راستا پرتوان تر حرکت خواهیم نمود. بنابراین بازارچه های کا رو کار افرینی را در اکثر مناطق و نواحی در مدارس خراسان رضوی فعال شد که شور و شوق چشمگیری در میان دانش آموزان به چشم می خورد و تجربیات خوبی را برای آن ها رقم زد.

قاسم‌علی خدابنده عنوان کرد: درزمینه صرفه جویی و مصرف بهینه جلساتی را با روسای ادارت آموزش و پرورش و کارپردازان داشته و از آنان خواستیم این مسئله را با مدیران و حتی نیرو های خدماتی مدارس درمیان و اقتصاد مقاومتی را در همه مراحل مورد توجه قرار دهند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.