عضوهیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زینب کبری سلام الله علیها پس از مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام در میان زنان جهان، دانشمند بی نظیر ودانای بی همتا وانسان کامل بود و در رفتار وگفتار خویش راهنمای بشر امروز در مسیر خوشبختی وتکامل است.

آثار حمد و حیا الهی و ایمان به قدرت خدا در کلام زینب کبری سلام الله علیها

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری به مناسبت سالروز تولد حضرت زینت کبری (س) به خبرنگار قدس آنلاین گفت: امام زین العابدین علیه السلام، عمه خویش حضرت زینب را آگاه ودانای بی معلم دانسته و خطاب به ایشان فرموده اند: تو بحمدالله انسان آگاه و دانشمندی هستی که کسی به تو نیاموخته و درک کننده و فهمیده ای هستی که کسی به تو نفهمانده است. (الاحتجاج، ج۲، ص۳۰۵ *بحارالانوار، ج۱، ص۵۵۸).

وی افزود: در این گفتار امام سجاد علیه السلام، جایگاه برتر علمی زینب کبری علیهاالسلام ومنشاء الهی وغیر بشری علم ایشان ثابت شده است. بنابراین حضرت زینب دارای «علم لدنّی» بی معلم و بی استاد ودانشگاه بوده اند وجهانیان باید از این دانش بی کران وسودمند ایشان برخوردار شوند و از وی پیروی نمایند.

وی عنوان داشت: رفتار و گفتار زینب کبری سراسر مفید و بیدارگر و سازنده است و اصول وشاخص های خوشبختی ونجات وکمال را نشان می دهد.

دکتر جواهری در خصوص خودسازی و دوری از گناه در نگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به ذکر حدیثی از ایشان پرداخت و گفت: احمدبن جعفر بن سلیمان هاشمی گفته است زینب کبری دختر علی ابن ابیطالب فرمود: من اراد ان یکون الخلق شفعائه الی الله فلیحمده، الم تسمع الی قولهم: سمع الله لمن حمده؟ فخف الله لقدرته علیک واستح منه لقربه منک (اعیان الشیعه، قطع رحلی، ج۷، ص۱۴۰) هرکس بخواهد خلق خدا شفیعان وی درپیشگاه خدا باشند پس خداوند را حمد و ستایش کند آیا سخن خلق خدا را نشنیدی که: خداوند سخن هرکه او را بستاید و حمد کند می شنود؟ پس از خدا برای قدرت او بر خودت بترس! و از او به دلیل قرب و نزدیکی اش به خودت حیا و شرم نما!

وی ادامه داد: در این حدیث شریف حقایق زیبا ونکته های بسیار مهم وسودمندی نهفته است. جهان و جهانیان در حال حمد و ستایش خدا در مسیر اصلی و تکامل قرار دارند. راه رسیدن به شفاعت شفیعان در پیشگاه خدای متعال «حمد» است. حمد خدا نتیجه شناخت و اندیشه وآرمان واراده الهی بشر است. «حمد» معلول شناخت وبصیرت، وعلت سعادت وکمال انسان است. زیرا کسی که خدا را حمد می کند به قدرت بی پایان خدا پی برده است و جهان را در محضر خدا می داند و او را در همه جا می بیند و از نافرمانی خدا می ترسد و از گناه حیا می کند.

وی بیان داشت: آری باورهای توحیدی انسان و اعتقاد و ایمان وی به قدرت خداوند و حضور وی، عامل تربیت و خودسازی ورهایی از گناهان وتباهی ها وزشتی ها وپلیدی هاست. از این رو حضرت زینب کبری سلام الله علیها همگان را به ترس از خدا به دلیل قدرت نامحدود او و شرم و حیا از گناه و نافرمانی خدا به دلیل قرب ونزدیکی او به انسان در سراسر جهان فراخوانده اند.

وی اظهار کرد: «سمع الله لمن حمده» ذکر مستحبی است که در هنگام قیام پس از رکوع و قبل از سجود، گفته می شود. زینب کبری سلام الله علیها به همین ذکر استناد می نمایند و یادآوری می کنند خدای متعال حمد حامدان را می شنود و حمد الهی قطعا اثر خواهد داشت و حامد از برکات حمد خویش به ویژه از شفاعت پیامبر و اهل بیت علیهم اسلام برخوردار خواهد شد.

عضوهیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ترس آگاهانه از خدا و حیاء و شرم از نافرمانی خدا، زیربنای رشد و تکامل و سعادت است. حضرت زینب علیهاالسلام در آموزش های اعتقادی واخلاقی خویش دستور بر «خوف» و «حیا» داده اند و دلیل ضرورت هر یک را نیز ذکر کرده اند.

وی افزود: دو هشدار دراین حدیث وجود دارد. حضرت زینب علیها السلام به انسان ها هشدار داده اند: از خدا بترس به دلیل قدرت نامحدود و بی پایان پروردگار جهانیان که کاملا برتو سیطره دارد و توانای بی همتاست. خداوند قدرت کیفر و مجازات تو را دارد و در هرجاباشی و هرکاری بکنی خداوند بر عقاب سریع و بلند مدت کارهایت قادر است.

وی ادامه داد: همچنین هشدار داده اند که از خدا شرم نما! چون به تو نزدیک است هرجای کره زمین باشی و در هر مخفی گاهی نافرمانی کنی، خداوند تو را می بیند و خدا در آن جاست. خوف الهی و حیاء آثار ایجابی و سرنوشت ساز در زندگی انسان دارد. هم باعث نشاط در عبادت خدا و دقت در اجرای واجبات و مستحبات و آراستگی به مکارم اخلاقی می گردد، و هم رهایی از گناهان و محرمات و رذایل اخلاقی را در بردارد. در واقع در این منشور اخلاقی جاویدان زینبی، برنامه توسعه همه جانبه و تکامل حقیقی و تحقق حیات طیبه و مدینه فاضله نهفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.