قاسم صادقی بجستانی عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) گفت: مسئولان بجای ایجاد سرعت گیر در مسیر تولید به رسالت خود مبنی بر خدمت به جامعه عمل کنند

مسئولان باید در امور دانش بنیان ریسک پذیر باشند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: سخن گفتن در مورد حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی بسیار جذاب است، اما اگر این حمایت‌ها در حد صحبت باشد به نظر شما فایده‌ای دارد!؟

مقام معظم رهبری بارها برای حمایت از حرکت علمی در کشور تاکید کرده‌اند، دولتمردان هم حرف‌های امیدوار کننده‌ای زده‌اند، اما متاسفانه در عمل و در برخی دستگاه‌ها این حمایت بسیار کمرنگ است و بسیار افسوس که گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی دستگاه‌ها چونان سنگ اندازی میکنند انگار که از لغزیدن و زمین خورد شما لذت میبرند!

با این مقدمه پایِ صحبت‌های مخترع جوان، پرانرژی مشهدی قاسم صادقی بجستانی دکتری مهندسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: تا کنون چند اختراع داشته اید؟

صادقی: دو ثبت اختراع تایید شده در حوزه مهندسی پزشکی و ۵ اظهار نامه در دست بررسی و مراحل تایید داریم.

قدس آنلاین: از چه زمان با فعالیت‌های پارک علم و فناوری آشنا شدید و همکاریتان را شروع کردید؟

صادقی: طی بازدیدی که دو سال پیش از این مرکز داشتم با فعالیت‌های پارک و علم و فناوری آشنا شدم و همکاری‌ام را شروع کردم.

قدس آنلاین: آیا این اختراعات تا کنون در مسابقات جهانی هم شرکت داشته اند؟

صادقی: در پاسخ به این سئوالتان باید بگویم که هدف من از ثبت اختراع فقط تولید انبوه است نه صرفا ثبت اختراع و یا شرکت در مسابقه خاصی. چون پیش از این حتی دعوتی از یکی از شرکتهای آلمانی برای تولید انبوه یکی از تجهیزات پزشکی با برند ایشان داشتم ولی به هر شکل ترجیح دادم این محصول در داخل تولید شود.

قدس آنلاین: جایی مثل پارکهای علم و فناوری تا چه میزان میتواند با پیشرفت شما کمک کند و از اثرتان حمایت کند

صادقی: به نظرم پارک علم و فناوری یک محل امن برای پرورش ایده‌ها و تکمیل چرخه تولید علم تا ثروت است و در صورتی که نگاه کلان به آن شود میتواند نیروی محرکه‌ای قوی برای تولید محصول در کشور باشد. پارک علم و فناوری میتواند به دانشگاه کمک کند تا به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کند و کشور از این مقاله زدگی در تحصیلات تکمیلی خارج شود.

قدس آنلاین: در مورد آخرین اختراعتان توضیح دهید و بگویید این اختراع چه کاربردی دارد و چه وقت میتواند عملی شود؟

صادقی: دو اختراع مهم در حوزه مهندسی پزشکی که اخیرا به ثبت رسیده حاصل حضور مستمر در مراکز درمانی و لمس نیاز کشور به این محصولات بوده است که عبارتند از: ۱-منبع نور بهینه شده آندوسکوپی و ۲- الکترود یکپارچه ی گیره اندامی در ثبت سیگنال الکتریکی قلب دو اختراع ذکر شده عملی هستند و نمونه صنعتی هم ساخته شده و حتی پزشک متخصص نیز آن‌ها را بعد از کارآزمایی بالینی تایید کرده است.

قدس آنلاین: درباره منبع نور اندسکوپی بیشتر توضیح دهید.

صادقی: منبع نور اندوسکوپی مبتنی بر تکنولوژی یکی از روشهای جدید تشخیص و درمان بیماریهای داخلی اندوسکوپی است و دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: آرتروسکوپی، برونکوسکوپی، کلونوسکوپی، کلوپوسکوپی، سیستوسکوپی، گاستروسکوپی، نرواندوسکوپی، توراکوسکوپی، لاپارراسکوپی. در کلیه عملهای فوق منبع نور جزء لاینفک در تجهیزات اندوسکوپی است.

مزایای این دستگاه عبارتند از: تلفات نوری بسیار ناچیز دستگاه، افزایش چشمگیرعمر مفید منبع نوری با توجه به عدم وجود تلفات حرارتی، تولید نور کاملاً سرد، قابلیت نمایش مدت زمان انجام عمل ذخیره سازی آن، تولید نور با رنگ کاملاً نزدیک به نور طبیعی، مکانیسم خنک کنندگی کاملا متفاوت و قیمت یک دهم قیمت نمونه خارجی در بازار.

قدس آنلاین: به عنوان یک مخترع چه توقعی از مسولان دارید وآیا تا کنون مورد حمایت واقع شده اید؟

صادقی: پاسخ به این سئوال را می‌توان در چند مورد خلاصه کنم اول اینکه بیشتر به سخنان رهبر معظم انقلاب گوش دهند و بجای احداث سرعت گیر در مسیر تولید به رسالت خود مبنی بر خدمت به جامعه عمل کنند و سرمایه‌های سرگردان را به سمت خطوط تولید کشور سوق دهند و نه به سمت سکه و ارز

دیگر اینکه در امور دانش بنیان ریسک پذیر باشند. به جوانان کشور بیشتر اعتماد داشته باشند زیرا هر ایده نوآورانه میتواند چندین نفر را مشغول به کار کند و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. و از همه مهمتر اینکه فاصله بین حرف تا عمل خود را کم کنند. حمایت بایستی عملی باشد و فقط با لوح افتخار و عکس و مصاحبه نباشد زیرا هدف، این‌ها نبوده است.

قدس آنلاین: چرا در کشورما ازاین گونه فعالیت‌ها کمتر حمایت میشود؟

صادقی: علت عدم حمایت‌ها به نظر من نبود دغدغه تولید، است زیرا مثلاً منبع نور آندوسکوپی که از خارج وارد میشود و حدود ۵۰ میلیون قیمت دارد با ۵ میلیون قابل تولید است آن هم با کیفیت بالاتر چرا یک چنین دستگاهی در داخل تولید نشود تا هزینه آندوسکوپی کمتر شود؟ چرا منابع نوری موجود در بیمارستانها نباید با طراحی جدید انجام شده احیا شود؟ همه اینها اتفاقاتی است که با حمایت مسئولان شدنی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.