مژگان خانلو با بیان اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۱۰ درصد رسیده است، گفت:‌ ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از ۳۱ درصد سال ۹۲ به ۶۴ درصد در سال جاری رسیده است.

اقدامات بودجه‌ای برای توسعه ارتباطات

به گزارش گروه  اقتصادی قدس آنلاین، مژگان خانلو به تشریح وضعیت بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر پرداخت و اظهارداشت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در حساب‌های ملی سهم ارزش افزوده بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری روندی افزایشی داشته و طی سال‌های ۱۳۹۶-۱۳۹۲ به طور متوسط ۱.۳۸ درصد بوده که با لحاظ بخش اقماری و فناوری اطلاعات IT این سهم حدود ۲ درصد است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور افزود:‌ رشد ارزش افزوده بخش ارتباطات به قیمت ثابت ۱۳۹۰ طی سال‌های ۹۶-۸۳ به میزان ۱۴.۸۲ درصد است.

وی به تحلیل مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی این بخش از ابتدای دولت یازدهم تاکنون پرداخت و عنوان کرد: علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی که مانع از تحقق برخی از اهداف بخش شد، خوشبختانه استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجادشده و سرمایه‌گذاری صورت گرفته طی سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون، موجب بهبود شاخص‌های کلیدی این بخش شده است.

خانلو یکی از این اقدامات را جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساخت ICT از طریق توسعه و ایجاد شبکه اصلی فیبر نوری کشور از ۵۱۴۹۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۲  با افزایش  ۱۵۵۶۵ کیلومتر به ۶۷۰۶۲ کیلومتر بیان کرد و گفت:‌ پهنای باند اینترنت بین‌الملل با افزایش ۱۵.۵ برابری از ۷۲ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۲۸۲ گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت شبکه انتقال با افزایش ۱۱ برابری به ۱۰۰۴۱گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند IP داخلی با افزایش تقریبا ۱۱ برابری به ۶۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، توسعه ترانزیت ترافیک بین‌الملل از ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۳۸۰۰ گیگابیت برثانیه ۳۲ برابر را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و یادآور شد: افزایش تعداد مراکز داده استانی از ۴ مرکز در سال ۱۳۹۲ به ۱۹ مرکز، پیشرفت پروژه ساخت و آزمون ماهواره «ناهید» از ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۲ درصد، پیشرفت پروژه ساخت و آزمون ماهواره سنجش‌ازدور «آت ست» از ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۸.۳ درصد، پیشرفت پروژه ساخت و آزمون ماهواره سنجشی «دوستی» از ۷۰ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۵ درصد به ثبت رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، ‌با افزایش ثبت بین‌المللی ایستگاه رادیویی به میزان ۱۴۸۲۵ ایستگاه تعداد کل ایستگاه‌های ثبت‌شده از ۲۵۵۳۵۹ ایستگاه در سال ۱۳۹۲  به ۲۷۰۱۸۴ ایستگاه رسید.

وی ادامه داد:‌ افزایش پوشش جغرافیایی پایش طیف فرکانس از ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۶۲.۲ درصد و پوشش باند فرکانسی پایش از ۲۶.۵ گیگاهرتز در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۰ گیگاهرتز، ضریب نفوذ خانوارهای متصل به پهن باند از ۳۷.۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۲.۸ درصد افزایش یافت.

خانلو با اشاره به اینکه برای رفع تبعیض در استفاده از خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات و کاهش شکاف دیجیتالی امکان دسترسی ۵۲۳۸۱ روستا از ۶۱۷۲۶ روستا معادل ۸۴.۸ درصد به شبکه‌های ارتباطی برقرار شده است، اظهارداشت:‌ با وجودی که در سال ۱۳۹۲ امکان دسترسی پرسرعت برای روستاها فراهم نبود با این حال با افزایش توسعه دسترسی خدمات الکترونیکی امکان دسترسی پرسرعت نیز برای تعداد ۲۹,۲۵۰ روستا فراهم شده است. به عبارتی ۵۵.۸ درصد روستاهای دارای ارتباط و ۷۴ درصد روستاهای بالای بیست خانوار دارای دسترسی پر سرعت هستند.

وی به دیگر اقدامات انجام شده پرداخت و گفت:‌ تعداد کاربران اینترنت پرسرعت به ۴۶.۳۱ میلیون کاربر، ضریب نفوذ کاربران ۶ ساله و بیشتر،  اینترنت پرسرعت از ۳۱.۴ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۶۴ درصد رسیده است. دسترسی پرسرعت ثابت و سیار تعداد مشترکین پرسرعت  از ۵.۳۳ میلیون مشترک در سال ۱۳۹۲ به ۷۲.۹ میلیون نفر ۱۲ برابر، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۳.۹۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۰.۳۲ درصد،‌ افزایش تعداد خدمات نوین پستی از ۱۰ خدمت در سال ۱۳۹۲ به ۲۶ خدمت،‌ سرمایه‌گذاری طی برنامه پنجم از محل منابع عمومی و ردیف متفرقه و منابع داخلی شرکت‌های دولتی حدود ۶۹ هزار میلیارد ریال (۳۰ درصد دولتی و ۷۰ درصد غیردولتی) همچنین میانگین سرمایه‌گذاری دولتی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ سالانه به میزان ۱۶.۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه ۶۰۰ هزار میلیارد ریال (سهم بخش دولتی ۲۰۱ هزار میلیارد ریال و مابقی توسط بخش غیردولتی) در نظر گرفته شده است، گفت: با هدف افزایش نقش بخش غیردولتی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم سرمایه‌گذاری دولت از محل منابع عمومی و ردیف‌های متفرقه و منابع داخلی شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بصورت کاهشی پیش‌بینی شد.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور به اصلی‌ترین جهت‌گیری‌ها و وضعیت اعتبارات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اشاره کردو یادآور شد: با توجه به اعتبارات تخصیص ‏یافته طی سال‌‏های گذشته در توسعه زیرساخت‌‏های ارتباطات و فناوری اطلاعات و با عنایت به خروجی‌‏ها و دستاوردهای حاصل‏ شده، در سال آتی به عنوان دومین سال اجرای برنامه ششم توسعه، اولویت‌های در سال ۱۳۹۸ به صورت ویژه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ارائه خدمات دولت الکترونیک به خصوص در روستاها و مناطق کمتر توسعه‏ یافته، توسعه زیرساخت‏‌های محتوایی بومی و حمایت از تولیدات بومی و داخلی، توسعه فناوری‌‏های نوین، توسعه زیرساخت‏‌های اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال، افزایش خانوارهای متصل به پهن باند با سرعت حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه از طریق توسعه کمی و کیفی شبکه داده کشور، کسب سهم مناسب از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترانزیت دیتا، کاهش شکاف دیجیتالی در برخورداری از خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات بین مناطق شهری و روستایی از طریق افزایش دسترسی پرسرعت روستاها به پهن باند و تامین زیرساخت‌های ارائه خدمات دولت الکترونیک، تامین زیرساخت ارائه خدمات دولت به صورت الکترونیکی در سراسر کشور در دستور کار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش توان داخلی فناوری و ساخت ماهواره‌سنجی و ماهواره مخابراتی مدار بالا از دیگر رویکردهای لایحه است، تصریح کرد:‌ استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی کشور، توسعه کسب و کارهای دیجیتالی در سطح کشور و انجام پروژه‌های دولت الکترونیک از جمله هوشمندی مدارس از طریق افزایش مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه با بخش خصوصی مطرح است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل اعتبارات هزینه‌ای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات معادل ۷۱۲۸ میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: کل اعتبارات تملک سرمایه‌ای نیز معادل ۳۰۴۰۶ میلیارد ریال پیش‌بینی شده و در مجموع کل اعتبارات بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به رقم ۳۷۵۴۳ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، در بند ب تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یک هزار و چهارصد میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود و برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ایجاد کارور (اپراتور)های ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی در کلیه بخش‌ها، حمایت از طرحهای توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت وجوه اداره‌شده بر اساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت نمایند.

وی افزود: در بند ج تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود از طریق سازمان توسعه‌ای و شرکت‌های تابعه خود نسبت به مشارکت خصوصی - عمومی داخلی و خارجی به منظور انجام طرح‌های دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی از جمله هوشمندسازی مدارس موضوع ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند و منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری بخش دولتی از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منابع داخلی شرکت‌های تابعه با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.