مدیرکل امور عشایر استان خراسان رضوی گفت: آمار گیری از عشایر قرار است سال آینده در خرداد و تیر ماه انجام شود و آخرین اطلاعات عشایر مورد بررسی قرار بگیرد.

سهمیه نفت عشایر ۷۵درصد کاهش داشته است/ عشایر سبد حمایتی دریافت نکرده اند

محمد نبوی فرد  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: در خراسان رضوی ۷هزار و پنج خانوار عشایری که در مجموع ۳۵ هزار نفر هستند در ۱۳ شهرستان استان مستقر می باشند. ازطرفی عشایر باید دارای سه شرط باشند که اصلی ترین و مهمترین ان این است که دارای ایل و طایفه باشند ، شرط دوم این است که معیشت انها بر اساس دام باشد و سومین شرط نیز اینکه دارای ییلاق و قشلاق باشند . از این رو برخی افراد در استان هستند که دارای دام هستند و در زمان های مختلف کوچ می کنند  که در اصلاح به انها دام پروهای کوچ رو نیز می گویند و  چون دارای ایل و طایفه نیستند جزو عشایر محسوب نمی شوند و بعضا همین افراد گلایه هایی مبنی براینکه خدمات عشایری به آنها ارائه نمی شوند مطرح می کنند.
***آمارگیری عشایر در خرداد سال آینده
وی تصریح کرد:  از طرفی آمارگیری عشایر هر ده سال یک بار باید صورت بگیرد و آخرین امارگیری عشایر سال ۱۳۸۷ بود و طبق برنامه باید امسال نیز امارگیری عشایر صورت می گرفت اما به دلایلی همچون کمبود بودجه مرکز آمار این کار را انجام نداد و طبق اخرین خبری که از سوی مرکز آمار ارائه شده است این امار گیری قرار است سال اینده در خرداد و تیر ماه انجام شود و آخرین اطلاعات عشایر ها مورد بررسی قرار بگیرد.
نبوی فرد افزود:  اگرچه باید در راستای معیشت و دام عشایر حمایت هایی صورت بگیرد اما در حال حاضر یارانه و سهمیه خاصی در حوزه های مختلف به عشایر تعلق نمی گیرد و در ۱۰ شهرستان عشایری استان شرکت تعاونی عشایری که سهامداران خود عشایر هستند خدماتی همچون آرد سفید و کپسول گاز با قیمت بازار و بدون احتساب هزینه حمل و نقل در هر نقطه ای که عشایر حضور داشته باشند ارائه می گردد . به طوری که برای هر سه ماه یک کیسه ۴۰ کیلویی ارد به هر نفر با قیمت بازار تحویل داده می شود و کپسول گاز نیز به قیمت خرید از نمایندگی به طور مرتب در بین عشایر توزیع می شود .
***سهمیه نفت عشایر ۷۵درصد کاهش داشته است
وی ادامه داد: امسال شرکت نفت سامانه ای را برای اختصاص سهمیه نفت به عشایر طراحی کرد و کپن های نفت را اعلام و بر اساس ان عشایر نفت خود را تهیه می کنند و اداره امور عشایری هیچ دخالتی در این موضوع ندارد اگرچه سهمیه نفت عشایر امسال بسیار کاهش پیدا کرده است و نسبت به سال های گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است که این موضوع منحصر به استان خراسان رضوی نیست و در تمام کشور این اتفاق رخ داده است و در این باره عشایر استان نیز گلایه و نارضایتی خود را اعلام کرده اند که علی رغم درخواست هایی که از سوی این اداره انجام شده است اما تاکنون پاسخ مثبتی مبنی بر افزایش سهمیه انها صورت نگرفته است این در حالی است که در فصل زمستان و روزهای سرد عشایر بیش از همه به سوخت نیاز دارند . در مقابل کمبود سوخت برای عشایر تهدید برای طبیعت و درختان نیز محسوب می شود که انتظار می رود مسئولان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
***عشایر متقاضی تسهیلات به اداره عشایری شهرستان ها مراجعه کنند
 نبوی فرد بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰میلیارد تومان تسهیلات با سود پایین از منابع مختلف همچون سامانه  کارآ  به عشایر استان به منظور تهیه معیشت و تامین علوفه و نهاده برای دامهایشان پرداخت شده است که از این حیث استان خراسان رضوی رتبه اول در ارائه تسهیلات را در کشور دارا می باشد و عشایر استان که هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده اند و نیاز دارند می توانند به اداره عشایری در شهرستان ها و یا شرکت های تعاونی هر شهرستان مراجعه کنند تا مراحل معرفی انها به بانک ها صورت بگیرد .
***تولید ۱۲ هزار تن گوشت توسط عشایر استان

مدیرکل امور عشایر  خراسان رضوی با اشاره به اینکه عشایر استان در سال،  ۱۲ هزار تن گوشت تولید می کنند، افزود: کنسانتره و جو با قیمت ۲۰۰تومان زیر قیمت بازار  و بدون هزینه حمل و نقل برای عشایر استان در پنج مرحله و برای انواع دام های مختلف توزیع می شود که از ابتدای سال تاکنون ۱۸ هزار تن کنسانتره و ۲۲ هزار جو  بین عشایر استان در این باره توزیع شده است و از این طریق عشایر استان توانسته است مدت پروار گوسفند ها را از ۲۴۰روز به حداکثر ۱۲۰ روز کاهش دهد به طوری که در گذشته باید ۱۲ کیلو علوفه به یک گوسفند داده می شد تا یک کیلو افزایش وزن داشته باشد اما با برنامه ای که عشایر استان طراحی کرده است و با توزیع نهاده های مختلف در حال حاضر با ۶ کیلو کنسانتره یک کیلو وزن گوسفند افزایش پیدا می کند .

***عشایر سبد حمایتی دریافت نکرده اند
مدیرکل امور عشایر  خراسان رضوی گفت:عشایر استان هنوز سبد حمایتی دریافت نکرده اند این در حالی است که میانگین درآمد هر خانواده عشایری یک میلیون و صد هزار تومان است و این سبد حمایتی باید زودتر به انها پرداخت می شد. در حدود پنج هزار خانوار عشایری استان نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی  هستند و از سایر خانوار ها نیز درخواست داریم که برای این موضوع اقدام کنند تا برای انها پشتوانه ای در اینده باشد.  براساس توافقی که با وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است عشایر دارای دفترچه های سلامت هستند و در هر منطقه ای که حضور داشته باشند و نیاز به خدمات پزشکی داشته باشند ویزیت انها رایگان و ارائه دارو نیز بر مبنای تخفیف دفترچه سلامت آنها باید به انها ارائه شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.