یک مرد اهل شهر ناشوا در آمریکا ادعا می‌کند که ویژگی ثبت نوار قلب اپل واچ سری ۴ توانسته جان وی را که به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا بوده، نجات دهد.

اپل واچ سری ۴ جان یک بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را نجات داد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، اپل واچ سری ۴ جدیدترین ساعت هوشمند اپل است که چند ماه پیش در جریان برگزاری رویدادی اختصاصی معرفی شد. این ساعت هوشمند ضمن بهره‌مندی از چندین قابلیت کاربردی نظیر پایش فعالیت‌های ورزشی، توانایی تشخیص سقوط از ارتفاع و... به یک قابلیت ویژه یعنی توانایی ثبت ECG (یا همان نوار قلب) مجهز شده است. 

توانایی Apple Watch Series ۴ در ثبت نوار قلب، در نوع خود بسیار درخورتوجه است و ما درزومیت پیشتر در قالب مقاله‌ای، آن را از دید پزشکی مورد بررسی قرار دادیم. ظاهرا این ویژگی ساعت هوشمند اپل، توانسته جان یک بیمار مبتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را نجات دهد.

همسر بَری مَدِن که یکی از شهروندان شهر ناشوا در کشور ایالات متحده‌ی آمریکا است، می‌گوید که شوهرش به‌دلیل توانایی جالب اپل واچ سری ۴ در تشخیص سقوط از ارتفاع، نسبت به تهیه‌ی اینساعت هوشمند اقدام کرده است.

مدن پیشتر در حادثه‌ای دچار آسیب مغزی شده بود و به‌ این دلیل اپل واچ را تهیه کرده بود که اگر تنها به‌ جایی برود و تعادلش را از دست دهد و زمین بخورد، اپل واچ با بیمارستان تماس بگیرد.

با این‌حال ساعت اپل واچ سری ۴ برخلاف آنچه بری مدن انتظارش را داشت، به‌شکل دیگری کمک‌حالش شد. وی مدتی پیش، روی نمایشگر ساعتش یک اعلانیه را در مورد مشکل احتمالی قلبش مشاهده کرد. این اعلانیه به وی اعلام کرده بود که بهتر است به دکتر متخصص مراجعه کند. به‌همین دلیل مدن به بیمارستان مراجعه کرد و در آنجا از وی نوار قلب گرفتند و متوجه شدند که به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی یا همان ای‌فیب (AFib) مبتلا است. 

مدن می‌گوید که در ابتدا فکر می‌کرده که ضربان نامنظم قلبش ممکن است از اضطراب ناشی از سفر در تعطیلات کریسمس نشات گرفته باشد، اما نهایتا به‌لطف ساعت هوشمند اپل توانسته بیماری خودش را تشخیص دهد.

«سری ۴» در واقع نخستین ساعت هوشمند اپل است که به توانایی ثبت نوار قلب مجهز می‌شود. این ساعت به‌منظور ثبت نوار قلب، از یک اپلیکیشن ویژه بهره می‌گیرد و کاربر باید انگشت خود را روی دیجیتال کرون قرار دهد. درست است که یک ساعت هوشمند با دارا بودن تنها یک لید نمی‌تواند عملکردی در حد و اندازه‌ی دستگاه‌های پزشکی مجهز به چندین لید داشته باشد، اما همین‌که توانایی تشخیص ای‌فیب را دارد، نکته‌ی مثبتی برایش به‌شمار می‌آید. فراموش نکنید که ای‌فیب یکی از رایج‌ترین شکل‌های آریتمی قلبی به‌شمار می‌آید و هرکسی ممکن است به آن دچار باشد. با همه‌ی این‌ها، متأسفانه این ویژگی تنها مختص به آمریکا است و ما در بررسی عمیق‌مان از ساعت جدید اپل، نتوانستیم توانایی ثبت نوار قلب آن را مورد سنجش قرار دهیم.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.