سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در جزوه مقررات و آئین‌نامه نمایشگاه آمده است کمیته‌ها می‌توانند به پیشنهاد دبیر اجرایی و تصویب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه ادغام یا تغییر عنوان یابند.

 صفر تا صد ادغام یا حذف کمیته‌های نمایشگاه کتاب

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، ایوب دهقانکار، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره انتخاب مصلای امام خمینی به عنوان میزبان نمایشگاه کتاب و اینکه افزایش فضای مسقف دلیل این انتخاب بود، اظهار داشت: ما در میان همه فاکتورها و عوامل برای انتخاب مکان نمایشگاه کتاب سه آیتم اصلی برایمان مهم بود. نمایشگاه سه ضلع ارشاد، ناشرین و بازدیدکنندگان را دارد. در واقع ذیل نام ارشاد مجریان نمایشگاه کتاب،‌ذیل نام ناشرین برپاکنندگان و ذیل نام بازدیدکنندگان مخاطبان قرار می‌گیرند.

* آنچه برای ارشاد در مورد مکان نمایشگاه کتاب مهم بود

وی با بیان اینکه نخستین سیاست‌مان در انتخاب مکان نمایشگاه کتاب سهولت ناشرین و بازدیدکنندگان بود،‌گفت: هر چند معاونت فرهنگی و مؤسسه نمایشگاه‌ها ذیل نام ارشاد برای ما مهم بود اما سهولت حضور ناشران و تمایل و علاقه آنها برای ارائه خدمات بهتر نیز در کنار سهولت امر بازدید از نمایشگاه وامکانات رفاهی اعم از دسترسی‌ها و حضور به موقع برای ما مهم بود.

* تنها رایگان بودن مکان نمایشگاه مهم نبود

سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به قرارداد ۶ ساله ارشاد با شهر آفتاب برای ارائه مکان رایگان اضافه کرد: هر چند ما قراردادی با شهر آفتاب تا ۶ سال منعقد کرده بودیم و آنها نیز به قراردادشان پایبند بودند، اما چون نمی‌خواستیم تنها آیتم اول یعنی ارشاد و کاهش هزینه‌ها را در نظر بگیریم بر این مبنا دو آیتم دیگر یعنی میل ناشران و آسایش بازدید کنندگان برای ما مهم بود و روی آن کار کارشناسی انجام دادیم.

دهقان‌کار ضمن اشاره به اینکه مصلای امام خمینی امکان بهتری نسبت به هر سه ضلع را داراست، تاکید کرد: نگاه ما بیشتر به سهولت ناشر و بازدید کننده بود و آن دو ضلع برای ما ارجح شمرده می‌شد.

* وعده مصلا برای آماده کردن رواق‌های غربی و شرقی

این مقام مسئول ضمن اشاره به وعده مصلای امام خمینی در باره آماده سازی بعضی رواق‌ها تصریح کرد: مسئولان مصلای امام خمینی وعده دادند طبقه دوم رواق‌های غربی و شرقی تا برگزرای نمایشگاه کتاب آماده خواهد شد. ما نیز امیدواریم با افزوده شدن این فضاها امکان دسترسی‌ها بیشتر شود.

* ادغام یا حذف کمیته‌ها با نظردبیر اجرایی و تصویب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه

دهقان‌کار در پاسخ به سؤال فارس درباره ادغام یا حذف بعضی کمیته‌های نمایشگاه کتاب تحت عنوان کوچک‌سازی توضیحاتی داد و گفت:‌ در جزوه مقررات و آئین‌نامه مقررات آمده است کمیته‌های یاد شده می‌توانند به پیشنهاد دبیر اجرایی و تصویب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه ادغام یا تغییر عنوان بیابند بنابراین به پیشنهاد دبیر اجرایی یعنی مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌ها و تصویب شورای سیاست‌گذاری تغییرات انجام خواهد شد.

به گفته وی، چارت نمایشگاه عریض وطویل است، باید کوچک شود چرا که ما شاهد تعدد کمیته‌ها با فعالیت‌های مشابه و گاها همپوشانی در برخی کمیته‌ها هستیم. اما در پی آنیم ساختار نمایشگاه را چابک کنیم.

* تصمیم بر حذف یا ادغام کمیته‌ها

وی این کوچک‌سازی پس از حدود ۱۰ سال یا بیشتر امسال قابل اجرا دانست و توضیح داد: در مورد برخی کمیته‌ها مثل تشریفات که در اختیار رئیس نمایشگاه است به راحتی می‌توان تصمیم‌گیری کرد و ما نیز تصمیم به حذف گرفتیم اما در صورت ادغام آن کمیته‌ها با نظر شورا، انتخاب مدیران کماکان به انتخاب صنف خواهد بود، در جلسه آتی شورای سیاست‌گذاری بحث ادغام کمیته‌ها را خواهیم داشت تا کمیته‌ها که کارکرد موازی دارند ادغام شود.

* «یحیی دهقانی» نماینده اتحادیه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که شنیده شده یحیی دهقانی به نمایندگی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان در جلسه سیاست‌گذاری نمایشگاه حاضر می‌شود در حالی که حکمی از سوی رئیس نمایشگاه برای وی صادر نشده وق رار بوده تا انتخابات هیأت اتحادیه نماینده معرفی شود در حال حاضر حضور ایشان چگونه است، گفت: اتحادیه در واقع رکن اصلی در بحث تشکل‌های نشر است. نمی‌خواستیم نماینده اتحادیه در جلسات غایب باشد بنابراین در این جلسات آقای دهقانی حاضر می‌شود، اما اگر پس از انتخابات نظر اتحادیه بر ابقای ایشان بود همچنان مسیر ادامه خواهد یافت، اما چنانچه نظر مغایری پس از انتخابات مطرح شود ما منتظر فرد معرفی شده می‌مانیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.