همدان-حمید بادامی نجات گفت:یک فوریت این طرح ۶ ماده‌ای در شورای شهر همدان با رأی قاطع اعضای شورا مورد تأیید قرار گرفت و به منظور بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

رأی قاطع اعضای شورای شهر به یک فوریت طرح شهاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حمید بادامی‌نجات نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه امروزه ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای رشد و توسعه پایدار و متوازن در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این میان عواملی همچون گسترش و نهادینه شدن فساد و رانت وجود دارد که نه تنها موجب ناکارآمدی و کاهش کیفیت استانداردهای زندگی شهروندان می‌شود، بلکه به‌واسطه از بین بردن اعتماد مردم، تضعیف سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد.

 بادامی نجات با بیان اینکه طرح شهاب (شفافیت شورای شهر و شهرداری همدان؛ ابزار بهره‌وری) حدود ۵ ماه پیش تهیه شده بود، گفت: یک فوریت این طرح ۶ ماده‌ای در شورای شهر همدان با رأی قاطع اعضای شورا مورد تأیید قرار گرفت و به منظور بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

وی افزود: بر اساس شواهد تجربی و مستندات علمی، شفاف‌سازی، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین روش‌های مقابله با رانت و فساد است؛ به‌گونه‌ای که تحقیقات متعددی رابطه مثبت بین کاهش فساد و افزایش شفافیت با حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی را نشان داده است.

وی بیان کرد:نمی‌توان بدون زمینه‌سازی برای تحقق شفافیت و پاسخگویی، به دنبال رسیدن به توسعه بود؛ از طرفی هم یکی از اصول مهم در حکمروایی شهری؛ موضوع شفافیت است.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت پایه و اساس مدیریت شیشه‌ای است، بیان کرد: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، جزو نهادهای دارای ریسک بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ هستند.

نایب رئیس شورا ادامه داد: یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با فساد در مدیریت شهری و احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری، قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای شفافیت است.

بادامی نجات معتقد است: در مباحث توسعه شهری و الزامات و ضرورت‌های آن، مفاهیم‌محوری و مؤلفه‌های استراتژیک مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این محورها؛ شفافیت است، آن‌هم شفافیتی که با فرآیندی قاعده‌مند و ساختارمند تعریف و اعمال شود.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر و شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد مجری و عملیاتی، هر کدام در شفافیت برای قانون‌گذاری و فرآیندها و پاسخگویی اقدامات و سیاست‌های خود وظایفی بر عهده دارند، گفت: این شفافیت در حوزه اداره شهرها از چنان اهمیتی برخوردار است که همگان باید با درک آن، در راستای تحقق و نهادینه‌سازی هنجارهای آن گام‌های اساسی بردارند.

جایگاه نظارتی شورا مهم‌ترین روش اجرای شفافیت در شهرداری‌ 

بادامی‌نجات با اشاره به قوانین و مقررات جاری کشور و اسناد بالادستی با محوریت شفافیت و لزوم اجرای آن، افزود: سازوکارهای مختلفی برای اجرایی شدن شفافیت در شهرداری‌ها وجود دارد که در شهرهای مختلف ایران و جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما می‌توان ادعا کرد جایگاه نظارتی شورای شهر و فعالیت اثربخش اعضای شورا، مهم‌ترین روش در اجرای شفافیت در شهرداری‌ها است.

نایب رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در صورت مصوب شدن جزئیات طرح، شهرداری باید تا پایان بهمن‌ماه هر سال گزارش جامعی از اقدامات خود در زمینه شفافیت، مبارزه با فساد و دسترسی آزاد به اطلاعات به شورا تقدیم و برای اطلاع عموم منتشر کند، گفت: شورای شهر و شهرداری‌ همدان بر اساس قوانین موجود موظفند تمامی مباحث مرتبط با اداره شهر را به منظور عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در «سامانه جامع شفافیت شهرداری همدان» و یا به صورت بر خط به اطلاع عموم شهروندان برسانند.

بادامی‌نجات افزود: بودجه سالانه شهرداری و آخرین گزارش تفریغ آن؛ اهداف، وظایف، سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و ساختار شهرداری؛ سازوکارهای شکایات شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری؛ انواع اطلاعاتی که در شهرداری همدان نگهداری می‌شود و آیین دسترسی به آنها؛ اختیارات و وظایف مأموران ارشد شهرداری و همچنین تمام سازوکارها یا آیین‌نامه‌هایی که به‌وسیله آنها اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در اجرای اختیارات شهرداری همدان مشارکت داشته یا به نحو دیگری مؤثر واقع شوند از جمله مباحثی است که شهرداری همدان باید اطلاع‌رسانی کند.

وی همچنین اظهار کرد: شورای شهر همدان هم مکلف است گردشکار بررسی طرح‌ها و لوایح واصله، متن تمامی طرح‌ها و لوایح به رأی گذاشته‌شده در شورا (اعم از مصوب یا رد شده) و همچنین خلاصه مذاکرات جلسات علنی و بودجه سالانه خود را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.