خوزستان- شواهد نشان می دهد تحت الشعاع قرار دادن میدان الغدیر، خبر از راه اندازی میدانی در نقطه دیگر شهر می دهد که منجر به افزایش قیمت زمین های اطراف و ذینفع شدن مالکان آن نیز می شود که همان حکایت یک تیر و چند نشان است...

میدان "الغدیر" دغدغه نیست وسیله است

قدس آنلاین- طیبه قاسمی؛ همان ابتدای دستیابی کتانباف به صندلی اول شهر اهواز، منتقدان وی بیشتر از حمایت کنندگانش بودند، با در نظر گرفتن این موضوع که کتانباف در دوره پیشین خود به زعم بسیاری از کارشناسان شهری دوره بسیار موفقی را گذرانده بود و متاسفانه به هر دلیلی در این دوره موفقیت قابل توجه ای نداشت انتقاد از وی آنقدر دور از ذهن نبود که رسانه ای از آن چشم پوشی کند.

جنجال رسانه ای «برآیند»

از طرفی آنقدر در این مدت رسانه ها از ناکارآمدی شهرداری اهواز قلم زده اند که گفته مجری برنامه «برآیند» مبنی بر اینکه برای یافتن منتقد علیه شهردار به زمین و زمان چنگ زده و کسی را پیدا نکرده یک نمایش برای شدت بخشیدن به هجمه های نادرست اینروزهای اهواز  و فریب دادن مردم به حساب آید، از این موضوع بگذریم که در خوزستان علاوه بر قلم های وابسته پرورش آدمهای وابسته هم به سرعت شکل می گیرد تا به قول موسی پور، عضو شورا، فقط «برایند» در جهت خدمت به خلق قدم بردارد! اما آنچه بیشتر از هر چیزی نمود دارد ماهی گرفتن از آبی است که به لطف شهرداری اینروزها گل آلود شده؛ یکی از این موضوعات میدان الغدیر اهواز است.

مشکلات «الغدیر» دغدغه منتقدان نیست

لازم است بدانید میدان الغدیر بازار مرکزی میوه و تره بار اهواز که غرفه داران و بار فروشان آن پیشینه زیادی دراین کسب و کار دارند و به قول معروف خاک میدان را سالهاست خورده اند، مدتی است دچار مشکل شده، اما رفع چالش های میدان الغدیر مسئله اصلی برای کسانی نیست که دغدغه اش را دارند و متاسفانه کار را به آنجا رسانده اند که انتقاد از مسئولان شهری، فقط برای سامان بخشیدن به امورات شهری غیر ممکن به نظر می رسد.

شهر هزار مرکز

قرار است یک میدان تره بار در منطقه شیبان احداث شود، توجه به نام بازار مرکزی در بنرهای تبلیغاتی این میدان با وجود میدان مرکزی الغدیر این شبهه را بوجود می آورد که وقتی در هیچ شهری بازار مرکزی بیشتر از یکی نیست، میدان مرکزی شیبان چه معنایی می تواند داشته باشد ؟

این موارد ثابت می کند چرا برای عده بسیاری به یاد کاستی های ریز و درشت میدان الغدیر افتاده اند، برجسته سازی ریز مشکلات این میدان فقط با هدف نابودی آن برای ایجاد کسب و کار در بازاری دیگر انجام می شود.

نابودی «الغدیر» توسعه شهری نیست

در این رابطه عضو هیات رییسه اتحادیه بار فروشان اهواز، اصغر یاوری در گفتگو با خبرنگار قدس‌ آنلاین به وجود آمدن مشکلات مختلف در بازار الغدیر را از زمانی می داند که پروژه «شیبان» رقم خورده و با تاکید بر اینکه اتحادیه میدان الغدیرمشکلی با احداث یک میدان در کوت عبدلله ندارند، می گوید: موضوع این است که اقدامات در حال انجام برای این پروژه، توسعه نیست.

یاوری خاطر نشان می کند: هیچ کس مخالف توسعه شهری نیست، اما نباید به دلیل ساخت شیبان، میدان الغدیر را تخریب کنند، چندین سال است غرفه داران و بار فروشان با کمبودهای الغدیر ساخته اند تا این بازار به رونق امروز برسد، از بین بردن میدان الغدیر به دلیل منافع شخصی منصفانه نیست.

یک تیر و چند نشان

شواهد نشان می دهد تحت الشعاع قرار دادن میدان الغدیر خبر از راه اندازی میدانی در نقطه دیگرشهر می دهد که منجر به افزایش قیمت زمین های اطراف و ذینفع شدن مالکان آن نیز می شود که همان حکایت یک تیر و چند نشان است، میدانی که قرار بود اول زمستان ۹۷ به بهره برداری برسد.

افشاگری از یک جریان تخریبی

در ادامه گفتگو محمد جعفر فلسفی عضو شورای کلانشهر اهواز رویکرد شهرداری اهواز را مثبت دانسته و با اشاره به اینکه اینکه عده ای تصمیم گرفته اند در کار شهردار خلل ایجاد کنند، مدعی می شود: وقتی قرار باشد درباره موضوعی در شهر چالش ایجاد کنند رو ی مسائل عادی شهری نیز دست گذاشته و حاشیه می سازند.

او از موج بوجود آمده از یک جریان تخریبی در اهواز پرده برداشته و می گوید: یک گروه هر زمان اراده کنند مشکل می سازند و آنقدر در دستگاه های شهری نفوذ دارند که ادعا می کنند هیچ اتفاقی در اهواز بدون نفوذ ما ممکن نیست.

عضو شورا غرفه داران الغدیر را آنقدر پیشینه دار دانسته که بتوانند بدون ایجاد چالش مشکلات بوجود آمده را از سر بگذرانند، وی می گوید: بر اساس سیاست های قبل، این غرفه داران جابجا شدند اما مسئله اصلی آنها نیستند، تا وقتی میدان الغدیر پابرجاست امکان وجود شیبان نیست، بنابراین لازم است چالش هایی ایجاد کنند تا غرفه داران را در تنگنا بگذارند و آنها به ناچاراز فعالیت در این میدان ناامید شوند.

او ایجاد چنین مشکلاتی را در شرایط اقتصادی حال حاضر که لازم است برای مردم امنیت خاطر ایجاد کرد، نامناسب خوانده و ادامه می دهد: در این شیوه فقط مردم آسیب می بینند، مشکلات باید به شکل درست حل و فصل شوند نه اینکه به دلیل سواستفاده از یک موضوع نان عده زیادی از کاسبان قدیمی شهر بریده شود.

«الغدیر» تنها بازار مرکزی تره بار است

صولت احمدی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری نیز در این زمینه تنها میدان میوه و تره بار مرکزی که در سطح شهر اهواز زیر نظر سازمان میادین است را همان میدان میوه و تره بار الغدیر نامید که فاز اول آن سالهاست احداث شده و با عزم جدی و همت شهردار مشکلاتش در حال پیگیری است.

احمدی از مسئولان شهری می خواهد تمرکز و بررسی دقیق تری روی بنرهای تبلیغاتی داشته باشند و ادامه می دهد: در تبلیغات شیبان با عنوان نمودن بازار بزرگ مرکزی این موضوع را به ذهن مخاطب متبادر می سازد که بازار مطرح شده در این تبلیغات، بازار مرکزی میوه و تره بار اهواز است، در حالی که این چنین نیست و تنها بازار مرکزی همان میدان میوه و تره بار الغدیر است که این سازمان به هیچ عنوان قصد جابجایی و یا انتقال آن به مکان دیگری را ندارد.

ارتباط تنگاتنگ الغدیر با روزمره مردم

هادی قنوات، یکی دیگر از اعضای شورای کلانشهر اهواز درگفتگو با خبرنگار قدس عنوان می کند: کاسبان میدان الغدیر غرفه ها را با بارانداز خریداری کرده اند و مستندات آن را نیزبه شورا ارائه داده اند این موضوع آنقدر پیچیده نیست که چنین پیامدهایی داشته باشد، اگر ثابت شود باراندازها را خریداری کرده اند نمی‌توان آن را از آنها پس گرفت.

او میدان میوه «الغدیر» با ۱۲۳ غرفه را بازار حساسی نامیده و بیان می کند: بازار تروبار با قوت روزانه مردم در ارتباط است و هر چالشی ممکن است شرایط عادی مردم را به هم بریزد بنابراین باید با تعامل مشکل به وجود آمده را حل کرد نه اینکه چالش جدیدی برای آن بوجود آورد.

واگویه

متاسفانه در اهواز  سواستفاده از جریانهای شهری برای موقعیتهای شخصی ، جناحی باعث بسته شدن درهای انتقاد از مسئولان برای رسیدن به اصلاحات مناسب ارگان ها، سازمانها و حتی آباد سازی شهر شده و همین موضوست که اهواز در ماراتن رقابت با دیگر شهرها وارونه به مقام می رسد.

تصاویر از: محمد علی بهوندی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.