رئیس اتحادیه موبایل و تلفن های همراه مشهد گفت: قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار ۵۰ درصد ارزانتر شده است.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت ها در بازار تلفن همراه/گوشیهای توقیفی ممکن است گرفتاردلال بازی وفساد شود/دولت دخالت نکند موبایل بشدت ارزان میشود

افشین اکبری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: بازار موبایل به شدت وابسته به نرخ ارز می باشد و با یک تصمیم هیجانی قیمت ها تغییر پیدا می کند. اگرچه طی چند هفته گذشته  به دلیل کاهش قیمت ارز و ثبات نسبی بازار ،  قیمت ها در بازار تلفن های همراه  در مشهد با کاهش مواجه و تا ۵۰ درصد  ارزانتر شده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که بازار ارز به ثبات دست پیدا کند واز طرفی  وضعیت واردات و شرایط گمرکی نیز اصلاح و تسهیل شود،  روند کاهشی قیمت ها ادامه خواهد داشت .
رئیس اتحادیه موبایل و تلفن همراه مشهد افزود: گوشی های زیادی در گمرک بلاتکلیف مانده اند که اجازه واردات آنها داده نمی شود واطلاعات شفافی در باره آنها به جامعه ارائه نمی شود زیرا تاکنون بالغ بر چند بار خبر رفع توقیف و توزیع سریع آنها در بازار مطرح شده اما هیچکدام تاکنون صحت نداشته است که خود جای بسی تامل و درنگ دارد . از طرفی به فرض حل مشکلات و عرضه این گوشی ها ، علاوه بر اینکه تاثیر چندانی در بازار نخواهند داشت بلکه بازار طی این چند ماه دچار تغییرات زیادی شده است و گوشی های پیشرفته تری نسبت به گوشی های توقیفی تولید و عرضه شده و این گوشیها دیگر جذابیتی ندارد، همچنین از گارانتی این گوشی ها چند ماه بیشتر باقی نمانده و این موضوع باعث خواهد شد مشتریان  کمتری داشته باشند.
این مقام صنفی افزود: اگرچه دولت پس از رفع توقیف این گوشی ها مابه تفاوت نرخ ارزی آنها را از وارد کنندگان خواهد گرفت اما  مکانیزم توزیع این گوشی ها باید شفاف باشد و به نحوی توزیع انها در بازار صورت بگیرد که باعث ایجاد فساد نشود و دلال بازی در بازار تلفن همراه را ایجاد نکند .
اکبری با بیان اینکه واردات گوشی در حال حاضر عملا انجام نمی شود و گوشی ها بدون کد وارد بازار می شوند ، تصریح کرد: از طرفی واردات گوشی عملا در مرحله حذف شدن است زیرا قبلا یک فرد با یک کدملی می توانست با پرداخت عوارض بی نهایت تلفن همراه وارد کند اما در حال حاضر هر فرد  تنها یک تلفن همراه می تواند با خود وارد کند از این رو دولت در زمینه واردات گوشی باید یک برنامه  مناسب و هدفمند ارائه کند به طوری که اگر دولت سیاستی را در پیش بگیرد که واردات تلفن همراه بدون انتقال ارز و دخالت دولت باشد بازار رقابتی خواهد شد و قیمت ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ۱۸ درصد خرید تلفن همراه کشور در بازار خراسان رضوی صورت میگیرد و از این جهت رتبه دوم بعد از تهران را دارا است  ، اظهار داشت: اگرچه با کاهش قیمت ها ، تمایل مردم به خرید موبایل اندکی افزایش داشته است اما از این موضوع که قیمت گوشی ها هنوز هم گران است و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است نباید به راحتی عبور کنیم   .
اکبری بیان داشت: در این اتحادیه در حال حاضر ۱۰۰۰نفر دارای جواز کسب هستند درعین حال از ابتدای سال تاکنون ۳۰ در صد از اعضای این اتحادیه جواز های خود را باطل و به مشاغل دیگر روی آورده اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.