گرچه روایات و توصیه های زیادی نسبت به ساده بودن سفره های افطار در متون دینی و روایی داشته ایم، اما سفره های این روزگار ما رنگین تر شده و مسؤولیت بیشتری متوجه افطاری دهندگان گردیده است .

سبقت سفره های رمضان در اتوبان اسراف!

گروه معارف-محمد رضایی : گرچه روایات و توصیه های زیادی نسبت به ساده بودن سفره های افطار در متون دینی و روایی داشته ایم، اما سفره های این روزگار ما رنگین تر شده و مسؤولیت بیشتری متوجه افطاری دهندگان گردیده است .
سفره های افطاری که زمانی با خرما، پنیر و سبزی و مقداری زولبیا و بامیه و شاید گاهی هم با آش و شله تزیین می شد، این روزها رنگ دیگری به خود گرفته است. متأسفانه تجملات و تشریفات این روزها در افطاری برخی از مردم، به نمایش خوراکی های متنوع تبدیل شده و رنگ و لعاب سفره های افطاری را بیش از پیش محو کرده است.
از سوی دیگر ادارات ، سازمانها، نهادها و ارگانهای مختلف اقدام به دعوت میهمان برای ضیافت افطاری کرده و سفره هایی رنگین و با هزینه های میلیونی پهن می کنند، سفره هایی که یعنی پس از افطاری مختصر، خدمتکاران با چرخ های دستی به راه افتاده و ته مانده افطاری ها که برخی از آنها اصلاً دست نخورده، راهی کیسه های زباله می کنند تا بلافاصله بساط شام را مهیا کنند و اینجاست که می بینیم اسراف جایگاه اول را در مراسم ضیافت افطاری ایرانیان به خود اختصاص می دهد!

رقابت برای اسراف نعمتهای الهی

متاسفانه همه ساله با ورود به نیمه دوم و دهه سوم ماه مبارک رمضان سفره های افطار تبدیل به میدان چشم وهمچشمی می شوند، رقابت برای اسراف نعمتهای الهی آغاز شده و میزبانان رمضان می پندارند هر که سفره اش رنگین تر باشد، اجرش افزون تر است! چشم و همچشمی تا حدی است که برگزاری مراسم افطار در تالارهای مجلل، رستورانها و لابی های هتلها مرسوم شده و برخی گسترانیدن سفره افطاری در منزل را کسر شأن خود می دانند.
یک مدیر صنعتی، یکی از همین افرادی است که علاوه بر مسؤولان و بازرگانان، تعدادی از خبرنگاران را نیز امسال به سفره افطاری پرزرق و برق خود دعوت کرده، از فرصت استفاده می کنم و پرسش گزارشم را با او در میان می گذارم و دلیل اسراف در سفره رمضان را می پرسم.
وی می گوید: شما نباید برای اطعام مؤمنان و روزه داران مرا مورد بازخواست قرار دهید؛ چون از مال خودم این سفره را پهن کرده ام و دوست دارم به روزه داران در همین یک شبی که میهمان من هستند، خوش بگذرد و نمی توان این نوع پذیرایی را مصداق اسراف دانست؛ زیرا همه چیز مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه مسؤولان و مقامات حاضر در این میهمانی حاضر به گفتگو با گزارشگر ما نمی شوند، اما «ع. فنایی» یکی از مدعوین در این باره متذکر می شود: متأسفانه با هزینه هر یک از این نوع میهمانی ها، می توان برای 1000 خانواده محروم افطاری با قیمت متوسط تهیه کرد، اما همان گونه که می بینید، سرو کردن 6 نوع پلو و انواع خورشت ها دراین افطاری باعث اسراف نعمتهای الهی می شود.

مجلس، مخالف افطار ادارات دولتی

واقعیت این است که متأسفانه در یک آیین متداول در ماه مبارک رمضان ، دادن افطاری با انداختن سفره های رنگین از سوی وزارتخانه ها، مراکز و نهادهای دولتی و حیف و میل بیت المال از سوی آنها انجام می شود که در این مراسم علاوه بر مسؤولان، نمایندگان مجلس و مقامات غیر دولتی هم دعوت می شوند.
در تماسی که با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم، این نمایندگان معتقد بودند برگزاری مراسم افطاری از سوی وزارتخانه ها و مراکز دولتی و هزینه بیت المال در آن خلاف شرع و قانون است و نمایندگان و دیگر مسؤولان نباید در این گونه مراسم شرکت کنند.
حسین ابراهیمی، نماینده مجلس با تأکید بر اینکه هر گونه برگزاری مراسم افطاری از سوی وزارتخانه ها، مراکز و نهادهای دولتی چه با سفره های رنگین و چه غیر رنگین، خلاف شرع و قانون است، می گوید: هیچ مقام دولتی اجازه این کار را ندارد و اصلاً حق ندارد با استفاده از بیت المال مراسم افطاری برگزار کند و دستگاه های دولتی نباید حتی سفره های افطاری ساده بیندازند.

سومالی، آیینه تمام نما برای اسراف کنندگان

حجة الاسلام سید محمد براتیان، مدرس حوزه علمیه و کارشناس اجتماعی در این باره به گزارشگر ما می گوید: سومالی آیینه تمام نما برای اسراف کنندگان است در صورتی که افراد می توانند کمکهای خود را برای این مسلمانان ارسال کنند.
وی بیان می کند: با توجه به اینکه جان 12 میلیون نفر در پی قحطی و شیوع بیماری در شاخ آفریقا با خطر مواجه شده و در این میان دو میلیون کودک سایه مرگ را احساس می کنند و روزانه چند هزار نفر از آنها به کام مرگ کشیده می شوند، لازم است همه مسلمانان در این زمینه دست یاری به سوی همکیشان خودشان دراز کنند و آنان را از مشکلات رهایی دهند.
وی با اشاره به تصریح قرآن کریم در این باره می افزاید: اسراف یکی از مفاهیم مذموم و ناپسندی است که بیشتر از 20 مرتبه در آیه هایی از سوره های مختلف قرآن کریم با شکلها و معانی گوناگون - کوتاهی و زیاده روی و تجاوز از حد اعتدال - به آن اشاره کرده و بر پرهیز از آن تأکید شده و عاقبت اسراف کنندگان را نشان داده است. اینکه پیامبر(ص) فرموده اند، افطار دهید ولو با یک خرما، نشان دهنده اهمیت سادگی اطعام روزه داران و پرهیز دادن جامعه از اسراف و تبذیر است. برای همین لازم است میزبانان رمضان به نیازمندان جامعه توجه نمایند و از چشم و همچشمی و رقابتهای طمع ورزانه خودداری کنند.

افطارهایی که اشکال شرعی دارد

حجة الاسلام میرخلیلی، نماینده میناب و جاسک در مجلس نیز با انتقاد از سفره های رنگین سازمانها و مراکز دولتی در مراسم افطاری می گوید: اگر فردی با هزینه خودش افطاری دهد، ایرادی ندارد، اما اینکه بخواهد از بیت المال هزینه کند و در واقع از کیسه خلیفه ببخشد، هم درست نیست و هم اشکال شرعی دارد.
وی می افزاید: پرهیز از تجمل گرایی بخصوص در ماه مبارک رمضان ضروری است و باید از اسراف و هزینه های بی خودی از سوی مراکز دولتی پرهیز شود و نباید بیت المال را به بهانه دادن افطاری هدر داد.
این عضو خانه ملت، با بیان اینکه به جای اسراف در ماه رمضان می توان این هزینه ها را برای ایتام و مستمندان اختصاص داد، گفت: دادن افطاری با هزینه های نامعلوم دارای اشکال قانونی و شرعی است.
میرخلیلی توجه به محرومان را مورد تأکید قرار داده و تصریح می کند: اگر نهادها و سازمانهای دولتی در مراسم افطاری به سمت تجملات رفتند، این تجمل گرایی بین آنها رقابتی می شود. در نتیجه بیت المال بیشتری حیف و میل می گردد و لازم است با جلوگیری از این نوع اسرافها برای محرومان امکانات بیشتری را در این ماه پر برکت فراهم کرد.

چاشنی نگاه دینی در سفره های افطار

پیامبر اعظم(ص) در خطبه ای که در فضیلت ماه رمضان بیان کرده اند، می فرمایند: «ای مردم! هر کس از شما در این ماه، روزه دار مؤمنی را افطار دهد، در برابر این عمل در نزد خدا برای او ثواب آزاد کردن بنده ای است و آمرزشی نسبت به گناهان گذشته او.»
عرض کردند: یا رسول ا...همگی ما توانایی این کار را نداریم. آن حضرت فرمود: خود را از آتش نگه دارید، هر چند به بخشی از خرما و به جرعه ای آب باشد.
امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیزمی فرمایند: بسا روزه داری که بهره ای جز تشنگی و گرسنگی از روزه داری خود ندارد و بسا شب زنده داری که از شب زنده داری چیزی جز رنج و بی خوابی به دست نیاورد! خوشا خواب زیرکان و افطارشان.
امام صادق(ع) نیز در این باره فرموده اند: «هر که مؤمن دارایی را اطعام کند، برابر است با آزاد کردن یکی از فرزندان اسماعیل که او را از سر بریدن نجات دهد و هر که مؤمن نیازمندی را اطعام کند، برابر است با آنکه صد تن از فرزندان اسماعیل را از کشته شدن نجات دهد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.