گیلان- علی باستی گفت: شرکت‌ها و واحدهای فناور گیلان سال گذشته با صادرات محصولات خود ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کردند.

شرکت‌های فناور گیلان ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری گیلان ،‌ علی باستی رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان اظهار داشت:‌ در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ شرکت،‌ واحد فناور و هسته در مجموعه پارک علم و فناوری گیلان وجود دارد که با صادرات محصولات خود در سال گذشته موفق شدند ۳۸۳ هزار دلار درآمد ارزی کسب کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تعداد مراکز رشد و پراکندگی آنان در سطح استان را برشمرد و عنوان کرد:‌ پارک علم و فناوری گیلان در سال ۸۱ تأسیس شد و هم‌اکنون ۸ مرکز رشد فعال آن در آستارا،‌ هشت‌پر، بندرانزلی، آستانه‌اشرفیه، رودسر و رودبار واقع شده و در حال فعالیت هستند.

باستی از ثبت ۱۴۰ مورد قرارداد در مجموعه پارک علم و فناوری و واحدهای آن در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: واحدها شرکت‌های فناور استان گیلان از محل فعالیت‌ها و فروش محصولات خود در بازارهای داخلی سال گذشته چیزی حدود ۵۷ میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

وی با بیان اینکه ۶۷۱ نفر به صورت تمام وقت و مستقیم در شرکت‌ها و واحدهای فناور استان گیلان مشغول به فعالیت هستند ابراز داشت: علاوه بر این‌ها حدود ۳۰۰ نفر به‌صورت پاره وقت و تعداد بسیار زیادی نیز به‌صورت غیرمستقیم با این دسته از شرکت‌ها همکاری می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور از ۲۸ واحد به ۲۶۰ واحد در چهل ساله اخیر را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز آموزشی‌ به همراه ۴ میلیون نفر دانشجو و ۹۰ هزار هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور حضور دارند.

باستی با اشاره به اینکه ۲۰۰ نفر از محققان و دانشمندان برتر ایرانی در رده یک درصد از دانشمندان برتر جهانی قرار گرفته‌اند اعلام کرد: کشورمان در سال ۵۲ از لحاظ رتبه علمی و شاخص تولید علم در رتبه ۵۵ دنیا قرار داشت اما این جایگاه هم‌اکنون به رتبه ۱۵ دنیا ارتقاء پیدا کرده است.

وی تولید ۲ درصد از تولیدات علمی جهان در ایران را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: رتبه بیستم در مقالات پر استناد،‌ رتبه اول تولیدات علمی در بین کشورهای اسلامی،‌ و رتبه اول در نرخ شتاب علمی از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دست آمد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تشکیل بنیاد نخبگان کشور در جهت شناسایی،‌ حمایت و نگهداشت آنان را متذکر شد و تصریح کرد:‌ در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴ میلیون نفر از دانشجویان دنیا در خارج از کشور خود مشغول تحصیل بودند که پیش بینی می‌شود آمار آنان به زودی به ۸ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

باستی به شرایط پیش از پیروزی انقلاب و از تحصیل ۴۰ درصد از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور سخن گفت و عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های تشویقی و حمایتی توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مشوق‌هایی برای بازگشت نخبگان و اساتید علمی مقیم خارج کشور اندیشیده شده است.

وی تاریخ ایجاد و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان را به پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرتبط دانست و گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفتند و با هدف تولید علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش وارد حوزه کسب و کار شدند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های آینده را بسیار ویژه و رفیع اعلام کرد و در این زمینه بیان داشت:‌ پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان آن در سال‌های آینده از صنایع سنتی نظیر تولید فولاد و خودروسازی پیشی بگیرند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.