بی‌توجهی سعد حریری به تشکیل دولت لبنان و مانع‌تراشی‌های وی، شرایط بحرانی را برای رئیس‌جمهور این کشور ایجاد کرده است.

گزارش الاخبار: شرایط بحرانی میشل عون در سایه بی‌توجهی حریری به تشکیل دولت لبنان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، گرچه نشست اقتصادی سران عرب که قرار است در بیروت برگزار شود، سهم عمده‌ای در کاهش کشمکش‌های سیاسی در خصوص تشکیل دولت لبنان داشته است و آمادگی‌ها در بیروت برای مقدمه‌سازی برای تشکیل این نشست بخش قابل توجهی از تلاش‌های مسئولان سیاسی لبنان را به خود اختصاص داده، اما میشل عون رئیس جمهور لبنان خود را همچنان در خط بحران تشکیل دولت می‌داند و معتقد است که باید در این زمینه وارد عمل شود. چرا که معتقد است بلافاصله بعد از پایان نشست سران و بعد از پایان تعطیلات عید کریسمس ، جریان‌های سیاسی در روز دوشنبه آینده باید به واقعیت داخلی لبنان بازگردند و بار دیگر موضوع تشکیل دولت را بررسی کنند.

طی 8 ماه گذشته تمام رویکردهایی که می‌توانست برای حل و فصل گره‌های موجود در زمینه تشکیل دولت تاثیر گذار باشد، با شکست مواجه شده است و تمام پیشنهادهای و راه‌حل ها به بن‌بست خورده است. بعضی از این پیشنهادهای شامل بالا بردن یا پایین آوردن تعداد وزرای کابینه یا ایجاد راهکاری جدید برای توزیع پست‌های وزارتی در میان مذاهب و گروه‌های مختلف و بررسی توزیع پست‌ها در سهمیه‌های فراکسیون‌ها و رئیس جمهور و رئیس جریان آزاد ملی و کشمکش‌های مختلف در خصوص نام وزرای انتصابی دولت بوده است.

بر اساس این گزارش در شرایط کنونی یا باید دولت لبنان تشکیل شده و به دنبال کاهش بحران اقتصادی و معیشتی در این کشور باشد، یا اینکه چالش‌های اقتصادی و سیاسی بیشتری به وجود خواهد آمد. این موضوع باعث می‌شود که گروه‌های سیاسی نرمش بیشتری در روند تشکیل دولت از خود نشان بدهند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه دورترین افراد نسبت به روند تشکیل دولت است. او یک موضوع اساسی را ترسیم کرده و به هیچ وجه نمی‌خواهد از آن عقب‌نشینی کند. او اصرار دارد که نباید هیچ پست وزارتی به اهل تسنن خارج از جریان المستقبل داده شود. این در حالی است که جریان 8 مارس موافقت کرده است از سهمیه خود این پست وزارتی را به آنها بدهد. حریری علاوه بر اصرار خود هیچ طرح قابل توجهی در جهت پیشبرد مذاکرات ارائه نمی‌دهد. او تمام پیشنهادهای اخیر مطرح شده از سوی جریان آزاد ملی لبنان را نیز رد کرده و همچنان به مواضع خود اصرار دارد.

اگر بی توجهی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه به روند تشکیل دولت ادامه داشته باشد، رئیس جمهور لبنان با مشکل کاملا متفاوتی مواجه خواهد بود. عون می‌داند که اوضاع داخلی کشور در این صورت به سمت بحران بیشتر پیش خواهد رفت. چرا که علاوه بر ناامیدی گسترده افکار عمومی از دوران حاکمیت وی، اوضاع داخلی نیز روز به روز بدتر می‌شود.

عون از یک سو می‌داند که حزب الله و شخص سید حسن نصرالله نمی‌خواهد از حمایت از مطالبات حدود یک سوم آراء اهل تسنن لبنان دست بردارد، علاوه بر اینکه عون نمی خواهد فشار بیشتری به سعد حریری وارد کند. در این شرایط رئیس‌جمهور لبنان گزینه‌های بسیار محدودی در اختیار دارد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد رئیس جمهور لبنان باید به گزینه‌هایی بازگردد که در زمان ریاست بر جریان آزاد ملی و فراکسیون تغییر و اصلاح برای حل و فصل تنش‌ها و چالش‌های موجود از آن استفاده می کرد. او باید از موقعیت خود در ریاست جمهوری لبنان استفاده کند و اصرار بیشتری برای تشکیل دولت با کمترین خسارت‌ها برای خود و جریان آزاد ملی و تمامی گروه‌های سیاسی از خود نشان دهد. او می‌داند که ادامه کار دولت مستعفی حتی اگر مورد رضایت آمریکایی‌ها باشد، آن چیزی نیست که در زمان ریاست‌جمهوری وی برای کشور مناسب است. لذا باید دوران حاکمیت خود را از بن بست کنونی نجات دهد و به دنبال راه حلی برای عبور از بحران کنونی باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.