رییس سازمان فضایی ایران گفت: متخصصان نجوم سازمان فضایی ایران برای نخستین بار اقدام به برنامه‌ریزی و محاسبه استفاده از تجهیزات اپتیکی برای رصد ماهواره در زمان و موقعیت محاسبه شده، دانش فنی این موضوع را در کشور بومی کردند.

 دانش فنی "رهگیری اپتیکی ماهواره" در کشور بومی شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، همزمان با پرتاب "ماهواره پیام" به فضا، تیم‌های رصدی در مرکز ماهدشت و چابهار برای نخستین بار در پروژه‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران، همزمان با پرتاب اقدام به رصد کردند؛ این خود بیانگر وجود هماهنگی مناسب بین تیم ماهواره و پرتابگر و تیم‌های رصدی فضایی است و هم از وجود دانش فنی و تخصص لازم به‌منظور رهگیری اپتیکی و نیز محاسبه پارامترهای مداری ماهواره که موضوع بسیار مهمی است، خبر می‌دهد.

همچنین بر این اساس، برای نخستین بار بعد از تزریق ماهواره پیام در مدار، رصدخانه سازمان فضایی ایران در مرکز ماهدشت موفق به رصد ماهواره شد.

هر چند در نهایت تزریق این ماهواره در مدار موفقیت‌آمیز نبود اما مرتضی براری؛ رییس سازمان فضایی ایران هم در پیج اجتماعی خود از دستیابی به این موفقیت برای حوزه فضایی کشور خبر داد و گفت: برای نخستین بار مراحل تزریق ماهواره در مدار پیش‌بینی شده، توسط رصدخانه پایش مداری اجرام فضایی در مرکز ماهدشت و رصدخانه سیار سازمان فضایی ایران مستقر در چابهار با موفقیت کامل رصد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: متخصصان نجوم سازمان فضایی ایران، برای نخستین بار اقدام به برنامه‌ریزی و محاسبه استفاده از تجهیزات اپتیکی برای رصد ماهواره در زمان و موقعیت محاسبه شده (ارتفاع 10 درجه و سمت 131 درجه) کردند که علاوه بر موفقیت در ثبت تمام مراحل، دانش فنی این موضوع در کشور بومی شد؛ فرآیندی که تنها چند کشور معدود در جهان دانش فنی اجرای آن را دارند.

وی گفت: با وجود این جوانان خلاق و مستعد، فردایی روشن در انتظار ماست؛ به آنها اعتماد کنیم و فرصت بدهیم، مطمئنا نتایج شگفت‌آوری رقم خواهند زد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.