رجب طیب اردوغان بر این موضوع تاکید کرده که روابط ترکیه و قطر بر اساس اصل مهم برد - برد پیش می‌رود و از صنایع دفاعی گرفته تا تجارت٬ توریسم٬ انرژی و دیگر حوزه‌ها روابط این دو کشور روز به روز در حال پیشرفت است.

توسعه روابط نظامی قطر و حزب عدالت ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین٬ همکاری‌های نظامی بین ترکیه و قطر در سالیان گذشته عمق بیشتری پیدا کرده و این دو کشور در بخش صنایع دفاعی برای همکاری‌های بیشتر برنامه دارند.

دامنه همکاری نظامی ترکیه و قطر به جایی رسیده که ترکیه حاضر شده نیمی از کارخانه‌ بزرگ کامیون و خودروهای عظیم دیزلی BMC واقع در ازمیر را به قطر بفروشد و این نشانه‌ای برای تعمیق روابط ترکیه و قطر پس از دوران موسوم به بهار عربی تا ایستگاه کنونی است.

به تازگی در بخش انگلیسی روزنامه ینی شفق از رسانه‌های تبلیغاتی مهم حزب عدالت و توسعه مقاله‌ای به قلم جابر الحرمین منتشر شده که در آن به نقطه آغاز روابط ترکیه و قطر اشاره شده است.

در این مقاله آمده است که قدرت گرفتن روابط ترکیه و قطر از همان سال 2002 و پس از تاسیس و پیروزی حزب عدالت و توسعه آغاز شده است. از همان زمان قطری‌ها و اردوغان توافق کردند که در حوزه‌هایی همچون آموزش نیروهای نظامی و صنایع دفاعی و همچنین مبادلات تجاری و اقتصادی٬ روابط گسترده و عمیقی بین ترکیه و قطر شکل بگیرد.

در این مقاله همچنین به این موضوع اشاره شده که کمیته عالی همکاری‌های استراتژیک بین ترکیه و قطر در سال 2014 میلادی شکل گرفته و وظیفه اصلی این کمیته٬ تقویت روابط اقتصادی و دفاعی بوده است.

 توافقنامه‌های نظامی ترکیه و قطر

چند روز پیش در یکی از مقالات بنیاد خاورمیانه واشنگتن به روابط نظامی ترکیه و قطر اشاره شده و بر این مسئله انگشت گذاشته شد که نخستین توافقنامه بین ترکیه و قطر در حوزه صنایع دفاعی در سال 2007 امضا شده است.

همچنین در سال 2012 میلای همکاری‌های گسترده نظامی به وجود آمده و توافق مهم‌تری بین ترکیه و قطر شکل گرفته و ترکیه حاضر شده که هواپیماهای بدون سرنشین خود را در اختیار قطر بگذارد.

البته جزئیات دقیق و اطلاعات کامل توافقنامه‌های نظامی بین قطر و ترکیه در اختیار رسانه‌ها گذاشته نشده است. کاملاً مشخص است که در چند سال گذشته تجارت سلاح رشد کرده و قطر سلاح‌های بیشتری از ترکیه تحویل گرفته است.

همچنین در سال 2015 میلادی گام مهم در توسعه روابط نظامی و دفاعی بین ترکیه و قطر این بود که در نیروهایمسلحترکیه٬درقطرصاحبیکپایگاهشدندوهمچنینبینسرویس‌هایاطلاعاتی قطر و ترکیه موافقت نامه تبادل اطلاعات امضا شد.

در مقابل تمام این اقدامات مثبت دفاعی که ترکیه در قطر صورت داده٬ 3 میلیارد دلار پول نقد به دست آمده و همچنین قطر تعهد داده که اگر روسیه علیه ترکیه تحریم گازی اعمال کند٬ نیازهای گازی این کشور را رفع خواهد کرد.

توافقنامه مشترک کارخانه تانک سازی

یکی از مهمترین توافقات ترکیه و قطر در حوزه صنایع دفاعی مرتبط با کارخانه تانک‌سازی است.

پیشتر اشاره شد که نیمی از کل کارخانه کامیون و خودروهای دیزلی عظیم BMC به قطر فروختهشد.حالامشخصشدهکهدولتکلکارخانهتانکسازی آلتای را نیز به کارخانه موتور دیزلی BMC فروخته است. چنین چیزی دقیقاً به این معنی است که تانک سازی آلتای به صورت نصف - نصف با قطر شریک شده است.

بر اساس اطلاعاتی که در Defense News منتشر شده است تولید مشترک تانک از سوی قطر و ترکیه یکی از نقاط اوج روابط بین دو کشور در حوزه صنایع دفاعی است، اما به خاطر برخی مسائل سیاسی این دو کشور نمی‌توانند محصول نهایی خود را به کشورهای دیگر بفروشند چرا که قطر به عنوان یکی از اعضای مهم شورای همکاری خلیج فارس تحت تحریم‌های جدی عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارد.

از دیگر سو ادهم سنجاق یکی از صاحبان صنایع مشهور ترکیه که همه او را به خاطر نزدیکی به حزب عدالت و توسعه و اردوغان می‌شناسند در پروژه BMC شریک شده است. چنین چیزی دقیقاً به این معنی است که این پروژه نظامی دفاعی بزرگ شراکتی است بین قطر و حزب عدالت و توسعه.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.