وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای همکاری با واشنگتن به منظور حفظ پیمان منع موشک‌های میان برد هسته‌ای خبر داد.

لاوروف: روسیه پیشرفتی در راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران نمی‌بیند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، مسکو آماده همکاری با واشنگتن برای حفظ پیمان منع موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که واشنگتن در نهایت رویکردی مسئولانه در قبال پیمان‌های کنترل تسلیحاتی اتخاذ کند.

دولت آمریکا با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) تهدید کرده که از این پیمان خارج خواهد شد. این پیمان که در سال 1987 میان شوروی سابق و آمریکا تنظیم شده بود، هر دو طرف را از تولید و توسعه موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد و استقرار موشک‌های زمینی در اروپا منع می‌کند.

بنا بر این گزارش، لاوروف در کنفرانس خبری سالانه خود که امروز در ساختمان وزارت خارجه روسیه با حضور خبرنگاران داخلی و بین‌المللی برگزار شد، گفت: «بسیاری از کشورهای غربی به رهبری آمریکا تمایلی به باور این واقعیت ندارند که چهان در حال چند قطبی شدن است و به تحمیل باورهای خود به جهان ادامه می‌دهند که این مسئله گاها با توسل به زور صورت می‌گیرد».

وی در ادامه تصریح کرد: «واشنگتن همچنان با توسل به این سیاست‌ها که اغلب به تضعیف نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌الملل منجر می‌شود، اصرار بر ادامه این رویکرد اشتباه دارد و همچنان نیز به زیر پا گذاشتن پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به مذاکرات اخیر میان نمایندگان آمریکا و روسیه در ژنو با محور پیمان INF اشاره کرد و گفت که واشنگتن در این نشست نیز نشان داد که به پیمان‌های بین‌المللی از جمله INF پایبند نیست و این مسئله اعتماد میان مسکو و واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد: «در این شرایط ما نیز به اتخاذ رویکرد و سیاست‌هایی که حافظ منافع ملی روسیه باشد ادامه خواهیم داد».

کنترل مناطق تحت اشغال آمریکا باید در اختیار دمشق قرار گیرد

لاوروف در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: «روسیه با همکاری ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند آتش‌بس در سوریه به تلاش برای تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه ادامه می‌دهد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه علاوه بر این با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه تأکید کرد، کنترل تمام مناطقی که آمریکا از آنها خارج می‌شود، باید مستقیما در اختیار دولت سوریه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: «شرایط عادی باید برای کردها در مناطقی از سوریه که نیروهای آمریکا از آن خارج می‌شوند فراهم شود...ما از تماس‌ها میان کردها و دمشق استقبال می‌کنیم».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به «اس.پی.وی» که به عنوان سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) شناخته می‌شود، گفت: «کار روی ایجاد سازوکار ویژه اروپا برای ایران به سختی پیش می‌رود».

وی افزود: «اتحادیه اروپا مدتها بود که وعده داده بود تا توافق هسته‌ای ایران را پس از خروج آمریکا از آن حفظ می‌کند اما روسیه تا کنون پیشرفتی در این زمینه شاهد نبوده است».

لاوروف همچنین تأکید کرد: «روسیه و ایران در حال گفت‌وگو برای تسریع روند انجام تبادلات مالی با استفاده از پول‌های ملی دو کشور هستند».

منبع: فارس

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.