معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۶۴ طرح آبخیزداری در ۲۸ شهر این استان تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

۶۴ طرح آبخیزداری تا پایان سال در خراسان رضوی بهره برداری می شود

 به گزارش قدس آنلاین ، محمود روشندل ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی  اظهار کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای عملیات آبخیزداری در  کشور اختصاص یافت که ۲۶۴ میلیارد ریال آن سهم خراسان رضوی است و هم اینک با استفاده از همین اعتبار علمیات آبخیزداری ۶۴ حوزه آبخیز در سطح ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی در حال اجرا است.

وی افزود:این استان از نظر تعداد پروژه اجرایی از محل اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی رتبه نخست را در کشور دارد و بر مبنای برنامه ریزی انجام شده اجرای این تعداد پروژه تا پایان سال به پایان می رسد وهم اکنون این طرحهای آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت کرده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد:در این چارچوب ۴۱ میلیارد ریال از اعتبارات تخصیصی به خراسان رضوی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات بیولوژیکی از جمله طرح درختکاری در مناطق مختلف در نظر گرفته شده است.

وی گفت:هدف از اجرای این پروژه ها و طرحها کنترل سیل و رسوب، کمک به تغذیه منابع آبی پایین دست و جلوگیری از تخریب تاسیسات، زمینهای کشاورزی و باغها، تقویت پوشش گیاهی مراتع، فراهم شدن زمینه اشتغال در مراکز روستایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

روشندل تصریح کرد:خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد ویک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای این استان نیز در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت آن است.

وی تاکید کرد: آبخیزداری در سالهای پرباران نقش کنترل سیل و جلوگیری از خسارت را دارد و در زمان خشکسالی نیز آبخیزداری نقش استحصال آب را ایفا می کند.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.