پایتخت اردن، امروز میزبان نمایندگانی از دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن برای بررسی پرونده تبادل اسرا میان دو طرف خواهد بود.

برای موضوع تبادل اسرا اردن از امروز میزبان طرف‌های بحران یمن است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، منابع آگاه در دفتر«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن  ، اعلام کردند که امروز (چهارشنبه؛ 16 ژانویه) نشست‌های دو طرف درگیر در یمن برای تکمیل مذاکرات درباره توافق تبادل اسرا، در امان (پایتخت اردن) آغاز می‌شود.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه و امور مهاجران در دولت اردن، پیش از این اعلام کرده بود که این وزارتخانه با درخواست ارائه شده از سوی دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، برای میزبانی امان در این مذاکرات، موافقت کرده است و دولت اردن با تمام امکانات برای حل بحران جاری در یمن تلاش خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است امروز نمایندگان دولت مستعفی یمن و دولت نجات ملی (دولت مستقر در صنعاء)، برای بررسی بندهای توافق تبادل اسرا در امان نشستی برگزار کنند.

شبکه العربیه نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که نمایندگان دولت مستعفی یمن، عصرامروز از ریاض وارد امان خواهند شد تا با هیأت انصارالله که سه شنبه (دیروز) وارد اردن شده‌اند، در یکی از هتل‌های این کشور دیدار کنند.

 هیأت دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و هیأت دولت مستعفی (مستقر در عدن و مورد حمایت ریاض) بعد از یک هفته مذاکره در سوئد، پنجشنبه (13 دسامبر 2018) درباره تبادل اسرا و آتش‌بس در استان الحدیده به توافق رسیدند و در مورد منطقه تعز نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفت که بنا به گفته گریفیتس مذاکرات در این‌باره از ماه (ژانویه) شروع خواهد شد.

هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در «سوئد» در همان زمان، از تبادل فهرست اسامی اسرای دو طرف که شامل 15 هزار نفر می‌شود، به منظور مقدمه‌سازی برای آزادی آنها از سوی دو طرف خبر داد.

این هیأت اعلام کرد که دو هیأت به مدت دو هفته وقت دارند تا پرونده‌های ارائه شده و اسامی افراد و وضعیت آنها را بررسی کنند. سپس هر دو هیأت یک هفته دیگر مهلت خواهند داشت تا ملاحطات خود را ارائه کنند و در هفته چهارم، می‌توانند به ملاحظات طرف مقابل پاسخ دهند. پرونده‌های اسرای مذکور، همچنین به صلیب سرخ که مسئول انتقال اسرا از دو فرودگاه «سیئون» و «صنعاء» است، تحویل داده خواهد شد و دوره زمانی اجرای توافق تبادل اسرا، از آغاز تا پایان 40 روز خواهد بود.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیأت صنعاء در مذاکرات صلح یمن در سوئد، شنبه (17 دسامبر گذشته)، در جریان مذاکرات استکهلم نیز اعلام کرده بود که موضوع آزادسازی اسرای دو طرف به سرانجام رسیده و هیأت ملی اکنون منتظر اعلام اسامی کلی اسرای در بند ائتلاف متجاوز در یمن است.طرفین برای تبادل اسرا توافق کرده‌اند و اجرای این توافق دو ماه طول خواهد کشید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.