خراسان شمالی- محمدعلی شجاعی گفت: خراسان شمالی تقریبا استانی غیربرخوردار از زیرساخت هاست که رفع این عقب ماندگی مستلزم نگاه ویژه مسئولان کشوری به ویژه وزارت راه و شهرسازی است تا با تامین زیرساخت ها راه گام برداشتن برای دیگر مباحث توسعه ای امکان پذیر باشد.

لزوم تغییر نگاه مجموعه مدیریت کشور برای تکمیل زیرساخت‌های خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در نشست تخصصی توسعه و عمران استان با حضور استانداران ادوار خراسان شمالی، بر ضرورت تغییر نگاه مجموعه مدیریت کشور برای تامین و تکمیل زیرساخت های استان در بخش راه های جاده ای، ریلی و هوایی تاکید کرد.

وی در این نشست اظهار داشت: خراسان شمالی تقریبا استانی غیربرخوردار از زیرساخت هاست که رفع این عقب ماندگی مستلزم نگاه ویژه مسئولان کشوری به ویژه وزارت راه و شهرسازی است تا با تامین زیرساخت ها راه گام برداشتن برای دیگر مباحث توسعه ای امکان پذیر باشد.

وی افزود: در بحث آزاد راه و اتصال به شبکه ریلی کشور، خراسان شمالی وضعیت مناسبی ندارد و این در حالیست که نبود این نوع زیرساخت ها باعث می شود گام های دیگر برای توسعه به خوبی برداشته نشود.

شجاعی تاکید کرد: بزرگراه مشهد-بجنورد-گرگان در دو استان خراسان رضوی و گلستان تکمیل شده اما ۷۰ کیلومتر این‌ مسیر در خراسان شمالی باقی مانده است؛ تلاش داریم در حوزه زیرساخت های ارتباطی نگاه مسئولان کشوری را متوجه این موارد کنیم و با تقسیم کار از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس به عنوان همکاران خود بهره مند خواهم شد

استاندر خراسان شمالی با بیان این که در بخش اجرای طرح هادی در روستاها چالش داریم، تصریح کرد: اقتصاد روستا از پیشران های اقتصادی در خراسان شمالی است چرا که ۴۵ درصد جمعیت استان روستانشین هستند و نرخ مشارکت اقتصادی ما هم نشان می دهد که جمعیت آماده به کار وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: باید با تامین و تکمیل زیرساخت ها در مناطق روستایی از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کنیم و هم چنین به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی با هدف افزایش ارزش افزوده باشیم

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر ایجاد صنایع کم آب بر، افزود: سند توسعه استان با برش های شهرستانی تهیه و برای مطالعه در اختیارات بخش های مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته است که با تایید نهایی، این سند به عنوان چراغ راهی برای پیمودن مسیر حرکت توسعه ای استان خواهد بود.

شجاعی اشاره داشت: از بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان خواسته ام سند چشم انداز حداقل ۵ ساله مسکن استان را تهیه کنند و و تاکید کردم در این سند سازه، قیمت و متراژ ساخت مسکن برای قشر کم درآمد پیش بینی شود.

وی گفت: در بخش راهداری باید گزارشی از نداشته های استان برای تامین امنیت جاده ای تهیه و در سند توسعه استان به عنوان طرح های اولویت دار دیده شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: در بحث وزارت نیرو در ۵ سال اخیر دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. وی تاکید کرد: باید به بحث پساب ها به عنوان منبع دائمی آب صنایع استان توجه بیشتری شود. وی ادامه داد: فعالیت های استان در بخش پنل های خورشیدی و جایگزینی انرژی پاک هم افزایش یابد.

توجه به تامین شبکه آبرسانی روستاها، تکمیل پروژه های ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد در سال آینده، افزایش ارتباطات منطقه ای، فعال کردن استارتاپ ها و ایجاد ارتباط معنادار میان علم، صنعت و کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای، احصا و ارائه گزارش دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر به مردم استان از دیگر نکات مورد طرح دکتر شجاعی در این نشست بود

در ادامه این نشست تخصصی، دبیر مجمع استانداران هم گفت: هدف از برگزاری این جلسه بیان اقدامات انجام شده نیست بلکه باید نارسایی ها و مشکلات موجود مطرح تا با بهره مندی از تجربه اعضای حاضر در نشست راهکارهای اجرایی ارائه شود.

حسین طاهری افزود: پروژه های بزرگ در بخش های مختلف نیازمند تامین اعتبارات بسیاری است که با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود محدودیت منابع باید به فکر ایجاد منابع مالی جدید باشیم تا به یکباره چند پروژه از پیش روی ما برداشته شود.

در ادامه نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: در اولین نشست مجمع استانداران خراسان شمالی در سال ۹۳ تعداد پروژه های ناتمام استان ۳۵۰۰ پروژه و در دومین نشست این تعداد ۴۰۰۰ پروژه اعلام شد و امروز ۱۵۶۰ پروژه ناتمام وجود دارد که تکمیل آن ها نیازمند اعتباری افزون بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان است.

رضا رجب زاده افزود: این پروژه ها در بخش های مختلف مانند عمران شهری، حمل و نقل، آب و کشاورزی، آموزش و ... بوده و برای تکمیل این پروژه ها تاکید بر اولویت بندی بر اساس نیازهای منطقه ای است.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای برون سپاری و واگذاری پروژه های استان به این بخش نیز مورد تاکید است که یکی از روش های استمرار پروژه ها اعمال نظرات بخش خصوصی در مطالعات مختلف است تا بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اشاره داشت: دسترسی بزرگراهی و شبکه ریلی مانند راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان و گرگان-بجنورد-مشهد از مهم ترین دغدغه های استانداران ادوار خراسان شمالی بوده که تکمیل و بهره برداری این پروژه ها مستلزم تامین اعتبار است.

در این نشست اعضای مجمع استانداران ادوار خراسان شمالی به طرح مسائلی همچون استفاده از ظرفیت گردشگری و بوم گردی در استان، استفاده از استارت آپ ها با کمک دانشگاه های استان، پیگیری امور آب های مرزی، افزایش ارتباطات منطقه ای، استفاده از ظرفیت نمایندگان دیگر استان ها برای افزایش اعتبارات و ضرورت ارائه گزارش اقدامات و دستاوردهای انقلاب به مردم پرداختند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.