مخترع مشهدی گفت که مخترعان جوان با کمترین هزینه می توانند در پارک های علم و فناوری ایده هایشان را به ثبت برسانند

پارکهای علم وفن آوری ، فرصت طلایی برای مخترعان/حمایت از مبتکران جوان برای تبدیل ایده به اختراع

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: در حیات صنعتی یک جامعه اختراع و ورود ایده‌های نو به صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما در هیچ جامعه‌ای اختراعات از رشد و توسعه کافی برخوردار نخواهند بود مگر اینکه قانون از مخترعان و صاحبان ایده در آن کشور حمایت کند. در کشور ما هم قوانین و مقرراتی در این خصوص وجود دارد ولی اینکه تا چه میزان این مقررات می‌تواند برای مخترعان مفید باشد جای تامل دارد . به این انگیزه با دکتر حسن دولت آبادی مخترع مشهدی به گفت‌وگو نشسته‌ایم :

قدس آنلاین: کمی بیشتر از خودتان بگویید. تا کنون چند اختراع داشته اید؟

دولت آبادی: من تا کنون دو اختراع ثبت شده و یک طرح صنعتی دارم و در حال حاضر هم در تدارک نهایی کردن دو اختراع دیگر هستم.

قدس آنلاین: از چه زمان با فعالیت‌های پارک علم و فناوری آشنا شدید و همکاریتان را شروع کردید؟

دولت آبادی: من از سال ۹۵ و در زمینه هوشمندسازی ساختمان اداری مرکزتحقیقات همکاری‌ام را با پارک علم و فناوری شروع کردم.

قدس آنلاین:لطفا در خصوص اختراع اخیرتان توضیح دهید.

دولت آبادی: اختراع اخیر من دستگاه "تست هیدروداینامیک شبکه‌های لوله کشی" است که با کمک دوستم مهندس مرتضی حیدریان نقندر به ثبت رسیده است. این دستگاه بر اساس روش جدیدی به تست شبکه‌های لوله کشی می‌پردازد که در جهان وجود ندارد.

قدس آنلاین: روش قبلی تست شبکه‌های لوله کشی به چه نحوی بوده است؟

 دولت آبادی: روشهای قبلی بر مبنای هیدرواستاتیک بود که قادر به گرفتن فقط تست فشار بود ولیکن این دستگاه که توسط ما ساخته شده است به روش هیدروداینامیک علاوه بر گرفتن تست فشار می‌تواند تمامی تست‌ها مانند تست جریان و... را با گاز ازت اندازگیری و...هم انجام میدهد و همچنین فشار وارده به شبکه لوله کشی بصورت کاملا تدریجی و در چند مرحله در حالت سیال را هم بررسی و اعمال می‌کند که این عملیات باعث افزایش طول عمر شبکه لوله کشی می‌گردد.

قدس آنلاین: الان نمونه‌ای از این دستگاه ساخته شده است؟

دولت آبادی: بله نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده است و در مرحله تجاری سازی می‌باشد که می‌تواند به عنوان روش جدیدی جایگزین تمام روشهای قبلی تست شبکه‌های لوله کشی ساختمان، پالایشگاه، نفت، کارخانجات و... گردد.

قدس آنلاین:جایی مثل پارکهای علم و فناوری تا چه میزان میتواند به پیشرفت شما کمک و از اثرتان حمایت کند؟

دولت آبادی:پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد بعنوان یک فرصت طلایی برای همه کسانی است که به هر شکل تخصص اینگونه کارها را دارند جوانان و نخبگان می‌توانند با فعالیت در این مکان با کمترین هزینه کسب و کار و ایده‌ها و طرح‌های خود را به اجرا در آورند.

ما و شرکت ما هم در این مدت توانسته با مستقر شدن در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد تهران موفق به دریافت انواع گواهینامه‌ها مانند ISO و گواهی صلاحیت مشاور سازمان پدافند غیرعامل و... در زمینه هوشمندسازی شود و همزمان نیز چندین اختراع و طرح صنعتی مانند: پنل کنترل و مدیریت هوشمند ساختمان، سامانه کنترل هوشمند شبکه خطوط مخابرات، تابلو برق هوشمند و... را توسط متخصصین خود به ثبت برسانیم .

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.