نماینده منطقه کردستان عراق در ایران گفته آمریکا بغداد و اربیل را برای همراه شدن با تحریم‌های ضدایرانی تحت فشار قرار داده است.

 بغداد و اربیل برای همراه شدن با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تحت فشارند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «ناظم دباغ»، نماینده منطقه کردستان عراق در تهران از اقدام آمریکا برای تحت فشار قرار دادن اربیل و بغداد جهت همراهی با تحریم‌های ضدایرانی انتقاد کرد. 

طبق نوشته پایگاه «باس‌نیوز»، دباغ با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته که منطقه کردستان و عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند. 

این عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان گفته که اربیل و بغداد نباید به آمریکا «باور داشته باشند» و بایستی منافع جغرافیایی خودشان را مورد بررسی قرار دهند. او تأکید کرد به آمریکا اجازه داده نخواهد شد از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده شود.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران کشورهای دیگر را برای نقض این توافق و همراه شدن با تحریم‌های یکجانبه آمریکا تحت فشار قرار داده است.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.