«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز بر خلاف دیگر سران کشورهای عربی مثل عربستان سعودی، شخصا در اجلاس توسعه اقتصادی، در بیروت حاضر شد.

چرایی حضور امیر قطر در اجلاس اقتصادی بیروت درسایه غیبت سران عرب

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، تمیم بن حمد آل ثانی امروز یکشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد و «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به استقبال او رفت.

امیر قطر برای حضور در چهارمین اجلاس توسعه اقتصادی و اجتماعی عربی شرکت می‌کند؛ اجلاسی که بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، عُمان در «سطح سران» در آن حضور نیافته‌اند و تا صبح یکشنبه، تنها «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس‌جمهور موریتانی وارد بیروت شده است.

روز شنبه نیز رسانه‌های قطر از تماس تلفنی میشل عون با امیر قطر خبر دادند و افزودند که عون در این تماس تلفنی تأکید کرده که از حضور امیر قطر در این اجلاس استقبال می‌کند (جزئیات بیشتر).

حضور امیر قطر در اجلاس توسعه اقتصادی و اجتماعی بیروت در حالی است که وی ماه گذشته در سی‌ونهمین اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض شرکت نکرد و تنها «احمد الرمیحی» مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر را به عنوان نماینده خود برای شرکت در این اجلاس اعزام کرد با وجود اینکه «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس طی سفری به دوحه رسما از امیر قطر برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده بود اما وی از شرکت در این اجلاس خودداری کرد که همین امر عدم همسویی قطر با عربستان سعودی را آشکارتر کرد.

چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر، از حدود یک‌ سال‌ونیم قبل روابط خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و علاوه بر قطع حمایت از تروریسم، خواستار کاهش روابط دیپلماتیک قطر با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس شده‌اند.

«محمد حامد» پژوهشگر مصری در حوزه روابط بین‌الملل در خصوص حضور شخصی امیر قطر در اجلاس اقتصادی بیروت، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «حضور امیر قطر بیانگر استمرار خط‌مشی قطر برای نزاع با عربستان سعودی و حمایت از محور ایران علیه سعودی‌ها است».

محمد حامد می‌گوید، تشکیل پارلمان با اکثریت اعضای طرفدار ایران امری است که بیشتر روسای کشورهای عربی به خصوص حاشیه خلیج‌فارس با آن مخالف هستند و لذا از ابتدا مشخص بود که مشارکت سران عرب به استثنای امیر قطر در این اجلاس محال است.

حامد افزود: «با وجود عدم مشارکت سران عرب در این اجلاس اما امیر قطر سعی دارد هیچ فرصتی برای ابراز حمایت خود از ایفای نقش ایران در منطقه را از دست ندهد و بر این اساس با وجود عدم حضور اکثریت سران عرب، در این اجلاس شرکت می‌کند».

شبکه «روسیا الیوم» نیز از شرکت امیر قطر در اجلاس بیروت به عنوان «فرصت طلایی» یاد کرد و افزود که باید منتظر واکنش کشورهای عربی به شرکت امیر قطر به بیروت و نتایج این اجلاس و تصمیمات آن بمانیم.

با وجود تلاش‌های امیر کویت و آمریکا برای حل اختلافات به وجود بین این کشورها اما بنا بر گفته «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت این اختلافات همچنان به قوت خود باقی است و یک هفته قبل نیز «آنتونی زینی» مسئول وزارت خارجه آمریکا برای حل بحران قطر از سمت خود استعفا کرد.

طبق گزارش رسانه‌های لبنانی تا کنون سران لیبی، تونس، فلسطین، کویت و عربستان سعودی از شرکت در این اجلاس عذرخواهی کرده و تصمیم گرفته‌اند نماینده خود را برای شرکت در این اجلاس اعزام کنند.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان نیز در این خصوص به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان از اینکه سران عرب در این اجلاس شرکت نمی‌کنند، ناراحت و متعجب است.

برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند که از میان سران ۲۲ کشور عربی تنها سران سه کشور اعم از سومالی، موریتانی و قطر در این اجلاس شرکت می‌کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.