جنگ تجاری بزرگترین مشکل بین چین و آمریکا نیست بلکه مشکل اصلی بین این دو کشور دشمنی فزاینده بر سر دریای چین جنوبی و رقابت در آفریقاست.

بزرگترین مشکل چین و آمریکا جنگ تجاری نیست

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مشکلات بسیاری بین چین و آمریکا وجود دارد که شامل این جنگ تجاری مختل کننده بازارهای مالی جهان هم می شود، ولی این بزرگترین مشکل بین دو کشور نیست. مشکل می‌تواند دشمنی فزاینده بین دو کشور در دریای چین جنوبی و آفریقا باشد. این مشکل می تواند دهه ها یا سالها طول بکشد و در آخر منجر به مقابله نظامی بین دو کشور شود .
دریای چین جنوبی در رأس دستور کار اقتصادی و سیاسی در پکن قرار دارد. این دریا نشان دهنده ابتدای راه ابریشم دریایی برای چین است. پروژه ای با هدف تبدیل چین به رهبر اقتصادی اصلی بعدی دنیا . ۵ تریلیون دلار کالاهای تجاری در سال از این دریا عبور می‌کنند .
پکن ادعا کرده مالک وجب به وجب حقوق تاریخی دریای چین جنوبی است. در پکن از این حقوق با استفاده از ارعاب دفاع می‌کنند که ملی گرایی چینی را تقویت می‌کند و شرایط فعلی سیاسی چین را توسعه بیشتری میدهد .
مشکل اینجاست که چین تنها یک طرف دعوا است و در مقابل او خیلی ها ایستاده‌اند: مالزی، برونئی، ویتنام و تایوان. چین همچنین در برابر آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن و استرالیا هم قرار دارد. این کشورها هم می‌خواهند از دریانوردی آزاد در این آب های وسیع بهره ببرند .
بنابراین ریسک یک مقابله نظامی به وجود می آید. شرایطی که باعث تاثیرات مخربی بر بازارهای مالی و یکپارچگی اقتصادی در منطقه می شود .
آفریقا هم در دستور کار اقتصادی چین قرار دارد. آفریقا با نرخی ارزان منابع اقتصادی مهمی را برای چنین تامین می‌کند و فرصت‌های فراوان سوددهی در اختیار شرکت‌های ساختمانی چین قرار می‌دهد. این کشور بازاری خوب برای کالاهای ارزان چین است و پلی بین آمریکای لاتین و چین ایجاد می‌کند .  
آفریقا به یک هدف راحت و آسان برای چین تبدیل شده است. رهبران چین هیئت های تجاری به این کشور می فرستند و آفریقا در واقع به یک «قاره دوم» برای چین تبدیل شده است .
مشکل اینجاست که سایر قدرتهای اقتصادی هم آفریقا را بخش مهمی از دستور کار سیاسی و اقتصادی خود می‌دانند. کشورهایی مثل آمریکا که بزرگ‌ترین اهداکننده به آفریقا است و ژاپن که متحد آمریکاست و در زمینه سرمایه‌گذاری در آفریقا فعال است .
این مسائل مدتهاست تنش های بین چین و ژاپن را بالا برده است. چین ژاپن را خودخواه می داند ولی خودش در مورد علاقه اش به آفریقا خودخواه تر است .
این مسائل شکاف بین چین و آمریکا را بیشتر می‌کند و مانند یک بشکه باروت است که می تواند مخرب تر از هر جنگ تجاری بین آمریکا و چین باشد .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.