۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 640579

کاهش ۴۶.۶۷ درصدی منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی در بودجه ۹۸ نسبت به قانون بودجه سال ۹۷، نشان‌دهنده کاهش روند خصوصی‌سازی بوده و تاییدکننده این ادعاست که دولت تدبیر و امید اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد.

دولت اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برخی این موضوع را مطرح کردند که "دولت اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد." برخی هم این مورد را رد کردند و گفتند بعد از پایان فعالیت دولت تدبیر و امید و کارنامه‌ای که در این خصوص از دولت بجای خواهد ماند، متوجه می‌شویم که دولت حسن روحانی به خصوصی‌سازی اعتقاد داشته است یا نه!

حالا حدود شش سال از عمر ۸ ساله دولت تدبیر و امید می‌گذرد و رنگ رخساره واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی در کشور تائیدکننده این موضوع است؛ از حواشی پیرامون پوری حسینی، رئیس شش سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی(یا به قول خودش یک اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار) که همزمان با آغاز بکار دولت رئیس این سازمان شد گرفته تا مشکلات به‌وجود آمده برای شرکت‌های واگذار شده و به تازگی نیز اعداد و رقم‌های بودجه سال ۹۸.

از این رو نگاهی به بودجه سال آینده نشان می‌دهد کاهش ۴۶.۶۷ رصدی منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که توسط دولت تدبیر و امید پیشنهاد شده است، می‌تواند نشان‌دهنده کاهش روند خصوصی‌سازی باشد و این ادعا را بار دیگر تائید کند که دولت تدبیر و امید اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد.

این در حالی است که به باور کارشناسان فرآیند کاهش خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یکی از استراتژی‌های مهم دولت طی سال های اخیر بوده است که کاهش منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ و افت ۴۱.۴۶ درصدی خصوصی‌سازی در سال ۹۸ هم این موضوع را تائید می‌کند.

از این رو به اعتقاد کارشناسان با کاهش حضور بخش خصوصی در اقتصاد و افزایش اندازه دولت، اقتصاد کشورها در میان مدت و بلندمدت در مسیر رونق قرار نمی‌گیرند و عدم بهبود وضعیت اقتصاد کلان موجب بهبود عملکرد بازار سهام نخواهد شد.

از این رو باید منتشر ماند و دید عاقبت خصوصی‌سازی در دولت تدبیر و امید که این روزها وزیر اقتصادش هم به پوری حسینی(به عنوان پرحاشیه‌ترین رئیس تاریخ خصوصی‌سازی کشور اعتقاد ندارد)، به کجا خواهد کشید!

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.