انتظار می رود چین این هفته کند ترین رشد اقتصادی را در ۲۰۱۸ طی ۲۸ سال گذشته گزارش دهد.

اقتصاد چین در ۲۰۱۸ کمترین رشد را طی ۲۸ سال گذشته تجربه کرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، انتظار می رود چین در روز دوشنبه کند ترین رشد اقتصادی را در ۲۰۱۸ طی ۲۸ سال گذشته گزارش دهد. تقاضای داخلی و افزایش عوارض آمریکا به پکن برای اقدامات حمایتی به منظور جلوگیری از رکود بیشتر فشار می آورد.
نشانه های روزافزون ضعف اقتصادی در چین که تقریباً یک سوم رشد جهانی در دهه گذشته بوده نگرانی‌هایی در مورد اقتصاد جهان به وجود می آورد و بر سود دهی شرکت ها از اپل گرفته تا خودروسازان بزرگ تاثیر می گذارد.
تحلیلگران انتظار دارند دومین اقتصاد بزرگ جهان ۶.۴ درصد در سه ماه اکتبر تا دسامبر نسبت به سال قبل رشد کرده باشد. رشد اقتصادی چین در ۲۰۱۷ ، ۶.۵ درصد بود. درست به اندازه رشد اوایل ۲۰۱۹ در بحبوحه بحران مالی جهانی.
این رقم تولید ناخالص داخلی ۲۰۱۸ را تا ۶.۶ درصد پایین می آورد، پایین ترین حد از ۱۹۹۰ و کمتر از ۶.۸ درصد سال ۲۰۱۷.
اکثر تحلیلگران عقیده دارند احتمالاً شرایط در چین بدتر می‌شود و این کشور شاهد رشد ۶.۳ درصدی در سال جاری خواهد بود. برخی  تحلیلگران چین اعتقاد دارند مقدار رشد واقعی حتی کمتر از این ارقام رسمی است.
حتی اگر چین و آمریکا در مذاکرات اخیر در مورد یک قرارداد تجاری به توافق برسند ، نوشدارویی برای اقتصاد چین نخواهد بود مگر اینکه پکن بتواند سرمایه گذاری ضعیف و تقاضای مشتری را تشویق کند و بالا ببرد.
چن زینگوانگ ، اقتصاددان ارشد چینی گفت که سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند آخرین دوره اقدامات تحریکی همان نتایج بحران جهانی ۲۰۰۹_۲۰۰۸ را به همراه داشته باشد. در آن زمان بسته بزرگ هزینه‌های پکن به سرعت رشد را بالا برد.
چن گفت :«در واقع کاری که چین می‌تواند در سال جاری انجام دهد جلوگیری از رکود و سقوط اقتصادی است».
از نظر فصلی، احتمال رشد اقتصادی از اکتبر تا دسامبر به ۱.۵ درصد رسید که کمتر از ۱.۶ درصد سه ماهه گذشته آن است.
چین اطلاعات تولید ناخالص داخلی مربوط به سه ماهه چهارم و کل سال ۲۰۱۸ را در روز دوشنبه به همراه تولید کارخانه ای در دسامبر و اطلاعات خرده فروشی و سرمایه گذاری ثابت، در روز دوشنبه اعلام می کند.
چون تولید ناخالص داخلی فصلی به طرز غیر معمولی ثابت بوده اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می دهند بر روند های اخیر تمرکز کنند.
کاهش تعجب‌آور تجارت در ماه دسامبر و کاهش فعالیت کارخانه‌ای در هفته های اخیر نشان می‌دهد که اقتصاد چین فراتر از آنچه انتظار می‌رفت در پایان ۲۰۱۸ کند شده  و زیربنایی متزلزل برای آغاز سال جدید ایجاد کرده باشد.
طبق گفته منابع آگاه، پکن قصد داشت هدف رشد اقتصادی خود را در سال جدید ۶ تا ۶.۵ درصد نسبت به حدود ۶.۵ درصد ۲۰۱۸ قرار دهد.
توسعه کم تولید صنعتی و هزینه های ضعیف تر مشتری حاشیه سود شرکتها را کم کرده و جلوی سرمایه‌گذاری های تازه را گرفته و ریسک از دست رفتن مشاغل را بالا برده است.
برخی کارخانه های چین در گوانگ دانگ، قطب صادرات چین زودتر از زمان معمول قبل از تعطیلات سال نو بسته شده‌اند چون عوارض وضع شده توسط آمریکا سفارش های آنها را محدود کرده. سایر کارخانه ها هم خطوط تولید خود را متوقف کرده و ساعات کار کارگران را کاهش داده‌اند.
اگر جنگ تجاری ادامه یابد برخی کارگران مهاجر دیگر شغلی نخواهند داشت.
مذاکره کنندگان تجاری تا اول مارس مهلت دارند و واشنگتن تهدید کرده در صورت نبود نشانه ای از پیشرفت عوارض را به شدت بالا خواهد برد.
سیاست گذاران چینی تا حالا سعی کرده اند پروژه های ساختمانی را تعطیل کنند و مالیات و برخی عوارض واردات را پایین بیاورند تا تقاضا افزایش یابد.
ولی هنوز هم تصور نمی شود اقتصاد چین تا تابستان به طور متقاعدکننده ای بالا برود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.