زنجان- پرویز قزلباش در خصوص آلاینده بودن واحدهای سرب و روی در استان گفت:با تحقیقات جزئی نمی توان حکم کلی صادر شود.

ارتباط مستقیمی بین سرب و روی و سرطان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در نشست خبری ظهر امروز( یکشنبه)  در خصوص آلایندگی واحدهای سرب و روی در استان با اشاره به اینکه  درسطح دانشگاه باید متناسب با شواهد و تحقیقات پاسخ داده شود گفت:تاکنون تحقیقات جامعی در این مورد توسط دانشگاه صورت نگرفته است.

قزلیاش با اذعان به اینکه  تهدید سلامت مردم توسط آلاینده ها  امری بدیهی است افزود: هر آلودگی در سلامت مردم تاثیر گذار است ولی نمی توان ادله ای مبنی برآلاینده های سرب و روی  و میزان ابتلا به سرطان بیاوریم .

وی با تاکید بر اینکه در میزان ابتلا به سرطان  به غیرازسرطان معده استان زنجان از نرم کشوری پایین تر است ادامه داد:برای کاهش آلاینده ها باید مشارکت اجتماعی صورت گیرد،و باید مردم برای سلامت خود مطالبه گر باشند.

قزلباش به نقش دانشگاه در این خصوص اشاره کرد و گفت: اگر بودجه تحقیقاتی فراهم شود دانشگاه علوم پزشکی می تواند با همکاری ارگانهای دیگر موضوع آلاینده بودن واحدهای سرب و روی و ارتباط آن با سرطان را تحقیق کند و نباید با تحقیق های جزئی حکم کلی صادرو برای مردم دغدغه ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: برخی از بیماری ها ناتوان کننده تر از سرطان است که می تواند دلیل وجود آلاینده ها باشد،بنابراین ارتیاط مستقیمی بین سرب و روی و سرطان وجود ندارد.

قزلباش دربخش دیگری از صحبتهای به ارتقا شاخص های سلامت در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: در اوایل انقلاب خانه های بهداشت تنها ۱۷ درصد مردم را پوشش می داد ولی  با ارتقا شاخصها در حوزه بهداشتی دراستان زنجان شاهد پوشش ۱۰۰درصدی خانه های بهداشت در شهرهای زیر ۲۰هزار نفرهستیم.
وی با بیان اینکه مسبب ۷۲ درصد مرگ و میرها بیماریهای غیر واگیر است یاد آور شد:سیاستهای اتخاذی در سالهای اخیر،ایران را در سطح دنیا به یکی ازکشورهای پیشرو در کنترل بیماریهای غیرواگیر معرفی کرده است.

قزلباش  دستاورد اصلی حوزه سلامت را افزایش شاخص امید به زندگی عنوان کرد و افزود: در کشور ما  سن امید به زندگی به ۷۶ سال و در زنجان به ۸۰سال می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ابراز داشت:  کشور ما در بسیاری از شاخص های سلامت  درکورس رقابت با کشورهای منطقه قرار گرفته و در بسیاری از شاخص ها اول یا دوم است .

قزلباش ازافزایش بستری بیماران روانی در بیماراستان بهشتی زنجان خبرداد و گفت:جشنواره بین المللی عکس سلامت روان  را برای پنجمین دوره انجام می دهیم  و امسال به طوره ویژه مورد توجه قرار می گیرد که با حضور ۳۰۰۰ عکاس و ۱۸ هزار عکس برگزار خواهد شد و در جهت پرداختن به حوزه سلامت روان برگزار می شود.

  راه اندازی کانونهای سلامت موضوع دیگری بود که قزلباش ازآن سخن گفت و افزود: تا آخر امسال بیش از ۲۰۰ کانون محله  در جهت سلامت مردم راه اندازی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.