چهارمین اجلاس اقتصادی-اجتماعی اتحادیه عرب با حضور مقامات کشورهای مختلف در بیروت برگزار شد و رئیس‌جمهور لبنان در سخنرانی خود به تجاوزات رژیم صهیونیستی و لزوم بازگشت امن آوارگان سوری اشاره کرد.

اجلاس بیروت؛ پرداخت به آوارگان سوری و تجاوزات صهیونیستی در افتتاحیه

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، چهارمین اجلاس اقتصادی-اجتماعی اتحادیه عرب امروز (یکشنبه/۳۰ دیماه) در بیروت و با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای عربی مختلف - تحت عنوان «شکوفایی از دلایل صلح است» - آغاز به کار کرد.

۱۴:۱۵  «صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر کویت از طرح امیر کویت برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی با سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری خبر داد.

۱۳:۵۰ «رامی الحمدالله» نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین سخنران بعدی این نشست بود. وی گفت از فلسطین آمده، فلسطینی که چندین دهه است تحت اشغالگری و شهرک‌سازی‌های غیر قانونی قرار دارد و اخیرا تصمیمات آمریکا (شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس و نیز مطرح شدن طرح موسوم به معامله قرن) نیز به آن اضافه شده است.

وی افزود رژیم صهیونیستی همچنان در حال اشغال اراضی فلسطین است و تحرکات افراد و ورود و خروج کالا را کنترل می‌کند.

الحمدالله در ادامه تأکید کرد: برای تحقق آشتی ملی و پایان اختلافات تلاش می‌کنیم. 

نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین به حمایت سیاسی و مادی بیشتر از قدس برای مقابله با توطئه‌های یهودی‌سازی فراخواند و افزود عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نباید قبل از ایجاد دولت مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و مرکزیت قدس انجام شود.

۱۳:۴۰  «عمر الرزار» نخست‌وزیر اردن طی سخنان خود بر حل موضوع فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی تأکید کرد و گفت باید دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس شرقی ایجاد شود.

۱۳:۳۵ خبرگزاری رسمی لبنان «ان‌ان‌ای» اعلام کرد «تمیم بن حمد» امیر قطر پس از شرکت در مراسم افتتاحیه، اجلاس بیروت را ترک و به فرودگاه رفته تا عازم کشور خود شد.

۱۳:۳۰ «بکری حسن صالح» معاون اول رئیس‌جمهور سودان به توحید صفوف کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌هایی فراخواند که در برابر امنیت و منافع این کشورها قرار دارند.  

۱۳:۲۵ «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس‌جمهور موریتانی در سخنرانی خود گفت: ما باید از ابتکارعمل‌های ارائه شده برای سوریه و لیبی حمایت کنیم تا راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به این بحران‌ها حاصل شود.

۱۲:۵۵ سخنران بعدی این نشست «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب بود، وی گفت: کشورهای عربی همچنان با چالش‌های بزرگی روبرو هستند که توسعه در رأس آنها قرار دارد. برخی کشورهای عربی همچنان هزینه اوضاع سیاسی و امنیتی خود طی سال‌های گذشته را پرداخت می‌کنند اما باید از توانایی‌های جوانان استفاده شود تا قربانی افراط‌گرایی یا تروریسم نشوند. 

ابوالغیط در بخشی از سخنان خود  از غیبت هیأت لیبی در این نشست (+) ابراز ناراحتی کرد اما هیچ اشاره‌ای به نبود سوریه نداشت.

۱۲:۳۰:  بر اساس گزارش شبکه «المیادین»‌، میشل عون در ادامه سخنرانی نماینده عربستان سعودی اعلام کرد: اینجا نیستیم تا درباره دلایل جنگ و عاملان آنها صحبت کنیم، ما اینجا هستیم تا به نتایج ویرانگر این جنگ‌ها بر اقتصاد را پایان دهیم.

وی ادامه داد لبنان به دلیل جنگ و تروریسم هزینه سنگینی داده و باید بار ناشی از آوارگان سوری و فلسطینی را به آن اضافه کرده که نسبت به مساحت لبنان، سنگین است و تأثیر منفی بر مسیر توسعه دارد.

میشل عون  در ادامه به تجاوزات و تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نیز تلاش‌های این رژیم برای یهودی‌سازی قدس و خط زدن حق آوارگان اشاره کرد و افزود تل‌آویو به قطعنامه‌های بین‌المللی هیچ توجهی ندارد وبه صورت مستمر آن را نقض می‌کند.

عون از جامعه بین‌الملل درخواست کرد تمام شرایط لازم برای بازگشت امن و سریع آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کند.وی افزود: در برابر ما چالش‌های بسیاری قرار دارد اما حوادث دردآور می‌تواند به انگیزه‌ای برای تشویق به کار مشترک تبدیل شود. 

میشل عون در ادامه به افتتاح بانکی عربی ویژه بازسازی و توسعه فراخواند و گفت: برگزاری این نشست در برهه کنونی در لبنان نشان دهنده نقش این کشور است و ما امید داشتیم جایگاه خالی در این اجلاس دیده نشود.  

رئیس‌جمهور لبنان همچنین اعلام کرد در بیانیه پایانی راه‌حل‌هایی در موضوع بازگشت آوارگان سوریه ارائه خواهد شد. 

۱۲:۲۵ سخنران بعدی «محمد بن عبدالله الجدعان» وزیر دارایی و نماینده عربستان سعودی به عنوان کشوری که میزبانی دور قبلی این اجلاس را بر عهده داشته، بود. وی طی سخنان خود به ارائه گزارشی درباره موضوعات مطرح شده در نشست‌های قبلی اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب پرداخت.

۱۲:۲۱ «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در ابتدای اجلاس طی نطقی کوتاه به تمام شرکت‌کنندگان خیرمقدم گفت. 

***

نشست مذکور هر دو سال یکبار برگزار می‌شود اما اکنون نزدیک به شش سال است که برگزار نشده؛ آخرین دوره آن در عربستان سعودی ( ۲۰۱۳ ) بود و دوره‌های قبلی این نشست در کویت (۲۰۰۹) و مصر (۲۰۱۱) برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها ۲۹ بند در دستور کار این اجلاس قرار دارد. «رفیق شلالا» سخنگوی اجلاس بیروت در همین زمینه اعلام کرد در نشست امروز به موضوعات مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اجتماعی و امنیت غذایی پرداخته خواهد شد.

حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای میزبان آوارگان سوریه و «اتحادیه گمرکی» کشورهای عربی از دیگر موضوعاتی است که در این اجلاس مطرح می‌شود. طرح این اتحادیه در اجلاس قبلی در کویت (۲۰۰۹) مطرح شد و هدف از آن ایجاد بازار عربی مشترک و افزایش تجارت عربی تا سال ۲۰۲۰ بود.

حاضران

از میان رؤسای اصلی بیش از ۲۰ کشور عربی تنها امیر قطر و رئیس‌جمهور موریتانی در این اجلاس حاضر شده‌اند و مقامات شرکت‌کننده از رده‌های پایین‌تر هستند.

از جمله مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس عبارتند از: «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر،« محمد ولد عبد العزیز» رئیس‌جمهور موریتانی، محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق، «اسعد بن طارق السعید» معاون نخست‌وزیر عمان و فرستاده شخصی سلطان قابوس، «محمد  الرزاز» نخست‌وزیر اردن، «صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر کویت، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین و «محمد بن عبدالله الجدعان» وزیر دارایی عربستان سعودی.

غایبان

سوریه و لیبی اعلام کردند در هیچ سطحی در این نشست شرکت نخواهند کرد؛ غایب دیگر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان است که به دلیل اینکه در بازه زمانی مذکور در نیویورک است از شرکت در این نشست عذر خواسته است.

ودیعه یک میلیاردی امیر قطر

«صوت لبنان» اعلام کرد امیر قطر تمام هزینه‌های این اجلاس را بر عهده خواهد گرفت و یک میلیارد دلار ودیعه در بانک مرکزی لبنان خواهد گذاشت. علاوه اینکه کمک‌هایی به تعدادی از وزراتخانه‌های لبنانی خواهد داشت.

البته منابع وابسته به هیأت قطری حاضر در این نشست به المیادین گفتند قطر فقط هزینه‌های اجلاس را تأمین می‌کند اما خبر ودیعه یک میلیاردی صحت ندارد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.