استاد سطح عالی حوزه‌های علمیه تهران گفت: هنوز دو ـ سه سال از عمر حضرت زهرا (س) نگذشته بود که در سال هفتم بعثت، به عنوان یک دختر کوچک در شعب ابی‌طالب قرار گرفت؛ در حالی که از هرگونه کالای اساسی و غذا تحریم بودند.

حضرت زهرا (س) سخت‌ترین تحریم‌ها را در خردسالی تحمل کرد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حامد اصغری، استاد سطح عالی حوزه‌ علمیه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس به تشریح چرایی الگو بودن حضرت فاطمه زهرا (س) در جمع خبرنگاران پرداخت و گفت: هنگامی که به زندگی ام‌ابیها (س) نگاه می‌کنیم، شخصیتی را می‌بینیم که تمام مخلوقات عالم از شناخت او عاجز هستند. شخصیت با عظمتی که «لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» است.

طلبه ممتاز سال ۱۳۹۲ با اشاره به رفت‌و آمد ملائکه نزد حضرت فاطمه (س) افزود: به این جهت به او محدثه می‌گویند که جبرئیل و ملائکه آسمان‌ها و ملکوت نزد حضرت فاطمه صدیقه (س) حاضر می‌شدند و با ایشان صحبت می‌کردند. به واسطه شخصیتی که وجود حضرت زهرا (س) ناشی از نور عظمت خدای تعالی دارد، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه و ... است.

حجت‌الاسلام اصغری ابراز داشت: وقتی به زندگی ۱۸ ساله حضرت (س) نگاهی می‌کنید، می‌بینید که حضرت زهرا (س) تنهای تنها است. به گونه‌ای تنها است که با فرزندی که در بطن خود دارد، صحبت می‌کند و با او انس می‌گیرد. ایشان در راه اسلام سختی‌های زیادی را تحمل‌ می‌کند.

وی ادامه داد: هنوز دو ـ سه سال از عمر ایشان نگذشته بود که در سال هفتم بعثت، یک دختر کوچک در شعب ابی‌طالب قرار گرفت؛ در حالی که از هرگونه کالای اساسی و غذا تحریم بودند و با خورده‌شدن مفاد عهدنامه توسط موریانه بعد از سه سال از شعب بیرون آمدند. هنوز از این حصر نگذشته بود که در سال دهم بعثت مادرشان حضرت خدیجه (س) را از دست دادند.

استاد سطح عالی حوزه‌های علمیه تهران اظهار داشت: بعد از آن حامی بزرگ پدر جناب ابوطالب را از دست داد و این دختر پنج‌ ساله در کنار پدر سختی‌های زیادی را دید. پس از آن بود که در سال ۱۳ بعثت، نقشه قتل پدرش را می‌کشند و هنوز مختصری از ورود آن‌ها به مدینه نگذشته است که جنگ بدر پیش می‌آید. همچنین در جنگ احد با اینکه باردار بود به کمک پدر و همسرش می‌شتابد.

حجت‌الاسلام اصغری ادامه داد: در تمام این سختی‌ها، عبادت این بانوی بزرگ در اوج باقی می‌ماند. در اوج سختی‌ها توجه به همسر و فرزندانش را دارد و از پدرش هم غافل نمی‌شود. ارتباط با خانواده، همسایگان، مسلمانان، شیعیان و پاسخگویی به نیازهای جامعه را نیز فراموش نمی‌کند؛ زیرا اعتقاد دارد دنیا محل گذر است و در پس هر سختی، آسانی وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: حضرت صدیقه طاهره (س) با وجود این شرایط، حمد و ثنا را بابت نعمات الهی انجام می‌دهد. الگوی مناسبی که در همه حال، ارتباطات با همسر، فرزندان، جامعه اسلامی و حتی چگونگی نحوه برخورد با جباران، مشرکان و حتی ارتباط با کسانی که محب هستند را لحاظ می‌کند و به خاطر مجموع این عملکردهاست که زهرای مرضیه اسوه حسنه‌ای است.

منبع: فارس

 انتهای پیام/  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.