رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد، یکی از مهم ترین معضلات این اتحادیه را افزایش قیمت حامل‌های انرژی ومواد اولیه شست وشو عنوان کرد.

افزایش قیمت در خدمات خشکشویی نخواهیم داشت/مراجعه مردم به خشکشویی ها کاهش داشته است

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی های مشهد در گفت وگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه نرخنامه مصوب ما مربوط به پایان سال ۹۵می باشد، افزود:اما دولت در  پایان سال ۹۶طی نامه ای تعیین نرخنامه را به خود واحد های صنفی واگذار کرد به طوری که اتحادیه و اتاق اصناف در این موضوع دخالتی نداشته باشد.

علی کاشفی  اظهار داشت: براساس این مصوبه واحد صنفی نرخ را به اتحادیه می برد و قیمت خدمات خود را اعلام می کند ویک کپی از آن نرخ در پرونده واحد صنفی در پرونده قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت واحد های خدماتی باید نرخ مصوب داشته باشند و خشکشویی هم یکی از همین اصناف است که باید نرخ مصوب بگیرد، افزود: اما این نرخ گذاری را خود واحد صنفی انجام می دهد؛ما هم به واحد ها اعلام کردیم که هر کدام از واحد های صنف زیر مجموعه ما برای خودش براساس خدماتی که انجام می دهد نرخ مشخص کند؛اما برای اینکه چند نرخی به وجود نیاید بندی را اضافه کردیم که از یک مبلغی به بالا اجازه افزایش قیمت ندارند و نرخ ها نباید بالاتر تر از سقف اعلامی از سوی اتحادیه باشد.

کاشفی همچنین اظهار داشت: از اردیبهشت ماه سال ۹۷ یک نرخ یکنواخت ویکسانی مشخص شده که واحد های زیرمجموعه ما آن را اعمال می کنند؛ به طوری که از این تاریخ به بعد نرخ نامه جدیدی داده نشده و در سال جاری نیز نرخنامه جدیدی داده نخواهد شد وافزایش قیمتی در خدمات نخواهیم داشت وملاک همان نرخنامه اوایل سال است.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد با اشاره به افزایش مواد اولیه برای شست وشو اظهار داشت:هزینه های واحد های صنفی ما بشدت افزایش پیدا کرده است؛به طورمثال یک بشکه ((پرکلر)) که ماده اصلی در خشکشویی است و مشابه داخلی هم ندارد بیش از صد درصد افزایش قیمت داشته و از بشکه ای یک میلیون ۸۰۰هزارتومان تا۲میلیون تومان به ۷میلیون تومان رسیده است.

وی افزود:قبض های آبی که برای ما۴۵روزه ۱۰۰تا ۱۵۰هزار تومان بوده در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است واین در حالی است که دولت اعلام می کند ما نرخ خدمات را افزایش نداده ایم.

کاشفی با اشاره به اینکه ما برخلاف دیگر اتحادیه ها اصلاً دوست نداریم افزایش قیمتی در نرخنامه های ما به وجود بیاید،عنوان کرد:با توجه به وضعیت اقتصادی مردم هیچ جای افزایش قیمتی وجود ندارد؛ چراکه باافزایش نرخ ها مردم ترجیح می دهند خود به شست وشوی البسه و... خود اقدام کنند وخشکشویی را در درجه چندم اولویت قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه مراجعه مردم به خشکشویی ها کاهش یافته و از ابتدای امسال تاکنون بسیاری از اعضای اتحادیه خشکشویی مشهد، پروانه کسب خود را باطل کرده اند،افزود:در همین سال ۹۷بیش از ۳۵واحد صنفی ما به علت مشکلات و انوسانات نرخ ارز تعطیل کرده اند واین در حالی است که از سال ۹۵ به این طرف ۱۵تا ۲۰درصد واحد های صنفی ما تعظیل شده اند.

کاشفی با بیان اینکه اغلب صاحبان خشکشویی و لباسشویی ها مستاجر هستند و کنتور آب مغازه آنها مربوط به سالهای قبل است و ظرفیت محدودی دارد،ادامه داد:وقتی من یک مکانی را اجاره می کنم و کنتور تجاری هم دارد باز هم باید چیزی در حدود ۱۰میلیون تومان برای افزایش ظرفیت پرداخت کنم و اگر پرداخت نکنیم قبض آب از ابتدا آزاد محاسبه می شود.

وی گفت: نرخ برق، آب و گاز برای صنوف خشکشویی و لباسشویی به صورت تجاری محاسبه می شود و دولت یارانه ای برای آن در نظر نگرفته است؛ لذا هزینه آن بویژه آب و فاضلاب با توجه به ماهیت کار این صنف، بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.