اروپایی ها در واقع همان مسیر آمریکایی ها را در پیش گرفته اند و دولت در این زمینه وقت کشی و فرصت سوزی می کند، بهتر است دیگر به برجام و مذاکرات در این زمینه پرداخته نشود. زیرا برجام مرده است و هیچ اقدام مثبت و رو به جلویی درباره آن صورت نمی گیرد. بهتر است وزارت خارجه کشورمان به دنبال تقویت روابط اقتصادی و دپیلماتیک با کشورهای همسایه باشد.

بدقولی اروپا در عمل به (SPV) / اروپا اراده‌ای برای دفاع از مواضع ایران ندارد

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ادعای یکی از رسانه های غربی مبنی بر اظهارات مداخله‌جویانه برخی کشورهای اروپایی در قبال برنامه موشکی ایران در جلسه 18 دی ماه و چرخش مواضع اروپا به سمت آمریکا، اظهار داشت: همان زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی ها مدعی شدند ما به برجام متعهدیم و دنباله روی اقدامات آمریکا نیستیم، این را مطرح کردیم که اروپایی ها هرگز نمی توانند بدون حضور آمریکا در برجام بمانند. آمریکا و اروپا هر دو نظام سرمایه داری جهان محسوب می شوند و اقتصادشان درهم تنیده است. اروپا سالانه 450 میلیارد دلار تعاملات اقتصادی با آمریکا دارد در حالیکه در شرایط غیر تحریمی، میزان مبادلات ایران با  تمام کشورهای اروپایی حداکثر 15 میلیارد دلار است. طبیعی است که اروپا به دنبال منافع خود و حفظ ارتباطات با آمریکا باشد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب شرکت های سرمایه گذاری غربی جزو شرکت های چند ملیتی هستند و این بدین معنی است که سهامداران این شرکت‌ها، آمریکا، صهیونیست ها و نیز اروپایی ها می باشند. بنابراین اروپا در شرایطی نیست که بخواهد با آمریکا مقابله کند و البته توان و اراده ای هم برای رویارویی با آمریکا و دفاع از ایران ندارد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس همچنین با اشاره به بدقولی اروپایی ها درباره کانال ویژه ارتباط مالی ایران و اروپا (SPV) افزود: ما در مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کردیم که گرچه مخالف مذاکره با اروپایی ها نیستیم اما به خوبی روشن است که مذاکره با اروپایی ها به نتیجه نمی رسد. گرچه اروپایی ها مدعی بودند که در پی برقراری کانالی مجزا برای ارتباط مالی با ایران هستند اما متاسفانه شاهدیم که پس از گذشت دو ماه هنوز این وعده اجرایی نشده است. چنانچه اخیرا هم اعلام کرده بودند که در اول ژانویه (SPV) را اجرایی کنند اما شاهدید که اول ژانویه هم گذشت اما خبری از اجرای آن نشد.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه مواضع اخیر اروپایی ها به نوعی همراهی آشکار با آمریکا برای رویارویی با ایران است، تصریح کرد: اروپایی ها در ماجرای کنفرانس ورشو و همچنین موضع گیری درباره پرتاب ماهواره از سوی کشورمان به صراحت مواضع ضد ایرانی در پیش گرفتند و مواضع آنها با آمریکا مشترک بود. درباره برنامه موشکی ایران نیز شاهدید که دیپلمات های اروپایی یکی یکی به مخالفت با آن می پردازند، درحالیکه مفاد برجام هیچ نوع تعرضی به فعالیت های موشکی ایران ندارد.

وی همچنین بیان کرد: اروپایی ها در واقع همان مسیر آمریکایی ها را در پیش گرفته اند و دولت در این زمینه وقت کشی و فرصت سوزی می کند، بهتر است دیگر به برجام و مذاکرات در این زمینه پرداخته نشود. زیرا برجام مرده است و هیچ اقدام مثبت و رو به جلویی درباره آن صورت نمی گیرد. بهتر است وزارت خارجه کشورمان به دنبال تقویت روابط اقتصادی و دپیلماتیک با کشورهای همسایه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.